Рада відмовилася від дотування комунальних тарифів із бюджету, прийнявши законопроект щодо встановлення економічно обґрунтованих тарифів на послуги ЖКГ. Цей законопроект не бере до уваги інтереси споживачів – він відстоює виключно інтереси підприємств. До того ж, через такі нововведення споживачам треба готуватися до підвищення тарифи на гаряче водопостачання та теплопостачання, – коментує зміни до закону заступник директора ГО «Публічний аудит» Андрій Вігірінський.
«Закон переслідує дві цілі – це інтереси держбюджету, тобто скорочення державних витрат, пов’язаних з компенсацією для виробників комунальних послуг, і інтереси самих підприємств, що надають і виробляють комунальні послуги: вартість тієї чи іншої послуги повинна покривати собівартість і приносити прибуток. Цей закон не бере до уваги інтереси споживачів, він відстоює виключно інтереси підприємств», – переконаний спеціаліст.
За його словами, найбільшим каменем спотикання цього закону є поняття «економічно обґрунтовані» тарифи. Річ у тім, що чинне законодавство не містить визначення формули розрахунку економічно обґрунтованого тарифу, тому немає єдиного підходу до того, як обґрунтовується тариф.
«Невідомо, чи буде враховуватися рівень платоспроможності населення, а відповідний коефіцієнт має закладатися в структуру тарифу. Невідомо, якою буде максимальна планка рентабельності, що встановлюється регулятором. На ринку працюють, як правило, монополісти, і вони швидше за все виставлятимуть той рівень рентабельності, який вважатимуть за необхідний. Це може бути і 10 %, і 15 %, і 20 %», – зауважує він.
За прогнозом Андрія Вігірінського, тарифи на гаряче водопостачання та теплопостачання підвищаться вже в цьому опалюваному сезоні. «Мета закону – інвестиції, покращення якості послуг, поліпшення мереж. Це все додаткові витрати, і вони точно позначаться на споживачеві, який буде змушений платити більше». Він додає, що виробники обов’язково скористаються тим, що в законі не виписано чітких граней і в структурі тарифу залишаються невідомі складові.
Фахівець вказує на те, що недотримано принципу справедливості. Споживач у цій ситуації залишається абсолютно беззахисним, тоді як виробники комунальних послуг мали б саме йому, платникові, роз’яснювати, наскільки ціни на комунальні послуги економічно обґрунтовані. «Хто відстоює інтереси споживачів у цьому процесі? Ніхто», – стверджує аудитор.
Він також зазначає, що тарифи не можуть бути єдині на території всієї країни, і в будь-якому випадку має бути диференціація за цінами.
Нагадаємо, Верховна Рада підтримала в цілому проект закону №2029а «Про внесення змін до деяких законів України у сфері комунальних послуг».