Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Cуспільство  |  Надзвичайні події

Сьогодні 20 роковини катастрофи на Скнилівському летовищі

27 липня 2002 року під час авіашоу на Скнилівському аеродромі під Львовом унаслідок падіння винищувача «Су-27УБ» у натовп глядачів загинули 78 осіб і постраждали приблизно 543 людини. За кількістю загиблих Скнилівська трагедія вважається найбільшою катастрофою в історії авіаційних свят.

Цього суботнього дня у Львові відбувалось святкування 60-річчя 14-го авіаційного корпусу ВПС України і глядачами авіашоу на Скнилівському аеродромі (нині – Міжнародний аеропорт «Львів» імені Данила Галицького) з цієї нагоди були понад 10 тисяч чоловік. Команду воєних пілотів на цих заходах представляла пілотажна група «Українські Соколи», створена у 1995 році, яка спеціалізувалась на виконанні фігур вищого пілотажу на бойових літаках.

На авіашоу у Скнилові від «Українських Соколів» на літаку «Су-27УБ» виступали полковник Володимир Топонар і другий пілот полковник Юрій Єгоров. 27 липня 2002 року о 12-52 під час виконання фігури «коса петля з поворотом» літак опустився на критично низьку висоту і, зачепивши стабілізатором дерево, ударився об бетонне покриття, після чого, врізався у два літаки, які стояли на аеродромі, і, обертаючись навколо осі, впав у натовп глядачів. Екіпаж катапультував Єгоров за півтори секунди до першого удару об землю, а серед глядачів виявилось 77 загиблих (з них 28 дітей) і понад 500 поранених, 10 з яких залишились інвалідами.

Як показало подальше розслідування, незадовго до авіашоу підготовлений до нього «МіГ-29УБ» був замінений на «Су-27УБ», заправлений на три тони більшою кількістю пального, внаслідок чого Володимир Топонар неправильно оцінив вагу літака і допустив його небезпечне зближення із землею, недостатнє для набору висоти в критичний момент. З іншого боку були порушені правила проведення подібних заходів, які забороняли виконання польотів над територією, де знаходились глядачі.

За версією Топонаря причиною аварії став несподіваний "недобір" потужності лівим двигуном літака, внаслідок чого він не вийшов із піке і нахилився на один бік, адже був не в змозі в належний спосіб набрати висоту.

До відповідальності за Скнилівську трагедію притягнули 10 осіб, зокрема Володимир Топонар отримав 14 років ув'язнення і штраф 1,3 млн доларів, Юрій Єгоров – 8 років і штраф 450 тисяч доларів, командувач 14-го авіаційного корпусу генерал-майор Анатолій Третьяков – 6 років і 130 тисяч доларів, керівник польотів на землі підполковник Юрій Яцюк – 5 років і 130 тисяч доларів, начальник служби безпеки польотів 14-го авіакорпусу Анатолій Лукіних – 4 роки і 35 тисяч доларів. Однак варто зазначити, що жоден із засуджених свою вину не визнав.

7 листопада 2007 року президент Віктор Ющенко помилував Анатолія Третьякова і скоротив термін ув'язнення Юрію Єгорову з 8 до 3 років, а 11 червня 2008 року Військовий апеляційний суд виправдав ще чотирьох генералів, обвинувачених по справі трагедії у Скнилові, а також суттєво зменшив суми штрафів засудженим.

Володимир Лук'янюк, Цей день в історії

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ