Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Культура

У Львові обговорили Мистецькі виміри каліграфії країн Сходу

У Львові обговорили Мистецькі виміри каліграфії країн Сходу
У Львові обговорили Мистецькі виміри каліграфії країн Сходу
У Львові обговорили Мистецькі виміри каліграфії країн Сходу
У Львові обговорили Мистецькі виміри каліграфії країн Сходу
У Львові обговорили Мистецькі виміри каліграфії країн Сходу
У Львові обговорили Мистецькі виміри каліграфії країн Сходу
У Львові обговорили Мистецькі виміри каліграфії країн Сходу
У Львові обговорили Мистецькі виміри каліграфії країн Сходу
1/4
Як інформують прес-службі Наукової бібліотеки ЛНУ ім. І. Франка, 6 травня 2019 р. в Науковій бібліотеці Львівського національного університету ім. І. Франка відбулося IV засідання Міждисциплінарного наукового семінару VERBUM et SCRIPTUM у серії Διάλογος.

Тема засідання: "Мистецькі виміри каліграфії країн Сходу".

Доповідачі: Могаммад Мегді Разі, художник-каліграф, куратор Razi Art Gallery в місті Язд, засновник університетського відділення каліграфічного живопису (“накаші хатт”) в Ірані, та Надія Вишневська, викладач кафедри сходознавства імені професора Ярослава Дашкевича (ЛНУ ім. І. Франка).

Спершу тематику засідання коротко представив куратор і модератор VERBUM et SCRIPTUM Микола Ільків-Свидницький. Згодом Н. Вишневська як організатор і куратор візиту Могаммад Мегді Разі ознайомила учасників і гостей семінару з особливостями арабської каліграфії, що є важливим елементом ісламської і, ширше, східної писемної культури. Присутні мали змогу почути, які засоби необхідні для каліграфічного арабського письма (досконале письмове приладдя, час, сила руки, терплячість і знання про почерк). У своїй доповіді іраністка Н. Вишневська також наголосила на особливостях знаряддя/приладдя письма – каламу. Калам у східній традиції виготовляли з білої верби, бамбуку, очерету (Дезфул). 

Окремо було представлено стилі арабського письма та специфіку їхнього застосування в архітектурі, декоративно-ужитковому мистецтві тощо. Найбільшу увагу доповідачка звернула на куфі – геометризовано-монументальний почерк, що тяжіє до прямих ліній та чітких геометричних форм, де дуже рідко використовувалися крапки. Його використовували, зокрема, для створення перших рукописних копій Корану. Цей почерк і стиль арабського письма має практично безмежні можливості для сучасних графічних інтерпретацій і може зводитися до суто декоративних функцій. З-поміж інших почерків і стилів арабської каліграфії та графіки, що ведуть свій родовід від насху (горизонтального та строгого почерку), виокремлено такі, як: рейган (його порівнювали з ароматом квітучого базиліку), мухаккак (жирне накреслення з широкими діагональними розчерками), сульс (курсивний різновид насха, де криволінійні та прямолінійні елементи співвідносяться у пропорції 1/3), таукі (різновид сульса, у якому букви іноді з'єднуються одна з одною), рукаї (основний різновид рукописного почерку). Наприклад, стилі сульс і рейган використовувалися для написів великого розміру.

Із митцем з Ірану вдалося поспілкуватись за допомогою скайп-конференції. Художник-каліграф Могаммад Мегді Разі також охарактеризував особливості “накаші хатт”, мистецтва живописного зображення почерку. Форма літер, слів і словосполучень виступають мистецьким об’єктом. На завершення учасники заходу мали змогу переглянути низку каліграфічно-графічних робіт майстра. 

У рамках тематики семінару було анонсовано відкриття виставки “Подорож до Ірану”, що відбудеться 7 травня 2019 р. о 18.00 у Мистецькій галереї Гері Боумена (вул. Наливайка 18). Виставка репрезентуватиме сучасне образотворче мистецтво п’яти іранських художників: Могаммада Мегді Разі (каліграфія), Могаммада Барранґі (графіка), Реза Ісапура (фото), Расула Моарекнежада (відео, поезія), Мегді Мостафанежада.

Наукова бібліотека Львівського національного університету імені І. Франка 

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ