У 2019-20 рр. понад 50 % українського ринку одягу та взуття — загальною вартістю в 60 млрд грн — належало світовим торговим операторам.
Ще понад 30 % від нього складали продавці секонд-хенду та контрабанди, а решта припадала на вітчизняних виробників.
Зараз, під час війни, відсоток імпортованої продукції знизився на 60 %, про що повідомляє консалтингова компанія Pro-Consulting. Які ще зміни відбулися у фешн-індустрії на території України з 24.02.22 та як налагодити свій бізнес — розповімо далі.
Ситуація з імпортними речами від міжнародних брендів
Pull&Bear, H&M, Zara, Bershka зачинені, а на полицях магазині меншає кількість пропозицій від європейських виробників модного одягу. Шопінг за часів війни інший, і хто, як не українські ритейлери знають, з чим це пов’язано та як впоратися з труднощами.
Мультибрендовий ритейлер ARGO — з 52 магазинами в мережі — скоротив ввезення модних колекцій з-за кордону більше ніж на 50 %. Представники компанії незадоволені тим, що торгувати доводиться залишками на складах. Це породжує дефіцит актуального імпортного одягу, адже половина весняних та літніх товарів не вдалося отримати з-за кордону.
Інший ритейлер в Україні — Intertop — отримав менше ніж 45 % замовленого асортименту від понад 200 світових виробників, колекції яких представлені в його мережі. В компанії також підкреслюють, що на весняно-літній сезон також не отримали партію футболок.
Сорочки, шорти, плаття та інші речі замовляти в Україну не так легко, як раніше, оскільки банки не можуть гарантувати покриття боргів роздрібних продавців.
Така продукція не внесена до товарів критичного імпорту. Після повномасштабного вторгнення росії на територію України компанії не в змозі закуповувати для оплати замовлень валюту.
«Intertop Україна» повідомляє, що легкий одяг на 2023 рік вже замовляють, однак щоб щось отримати, треба погасити борг.
В ARGO переймаються стосовно поточних обмежень та попереджають, що менш ніж 20 % вітчизняного одягу не закриють потреб населення, що неодмінно з’являться у разі відсутності міжнародних гравців ще хоча б пів року.
Що роблять ритейлери
Аби не втратити бізнес, мережа ARGO робить наступне:
- Купує брендову продукцію через інші компанії. Так заборгованіть переходить на партнерів.
- Заповнює прогалини в асортименті товарами власного виробництва (бренд Equilibri). Так компанія додає в магазини нові моделі, на які є попит.
У світових виробників одягу достатньо ресурсів, аби утриматися на ринку. Саме тому вони йдуть на поступки, наприклад, скорочують заборгованість на імпортний товар і продають його зі значними знижками.
Як переживають важкі часи українські виробники
Виробники модного одягу в Україні можуть збільшити попит на свою продукцію. Це думка гендиректор Pro-Consulting та багатьох провідних дизайнерів в Україні. Щоправда, каже СЕО ARGO, для цього має виконуватися одна умова: популярні бренди приблизно рік не відновлюватимуть роботу.
Генеральний директор фешн-ритейлера ARGO пояснює, що через дефіцит зростає частка продажів українських виробів. Це підкріплюється ще й рівнем патріотизму, який з початку війни значно більший. Так у довоєнний період частка марки компанії в мережі становила 10-15 %, а зараз — близько 30 %.
Революція Гідності 8 років тому також сприяла зростанню патріотизму. Люди почали цінувати колекції made in Ukraine, що дало шанс компаніям aTan, VOVK, Goldi та Must Have закріпитися на ринку.
Однак революція не війна. Тепер українці втрачають роботу та відкладають гроші про всяк випадок. Саме тому в мережі Андре Тана з 52 магазинів обслуговують клієнтів лише 16 з них, а їхній виторг скоротився у 3-5 разів. Схожа тенденція спостерігається і в інших вітчизняних виробників: бренд Must Have втратив наприкінці весни 60 % продажів, тоді коли мультибрендові ритейлори — 30-40 %.
Цього не можна сказати за Goldi, у мережі якої 25 магазинів. Українська компанія втрималася на рівні 2021 року, завдяки повсякденному одягу в асортименті. Проте власники мережі зауважили, що й минулий рік не був суперприбутковим через карантинні обмеження.
Тим часом у компанії Must Have стверджують, що у порівнянні з показниками під час пандемії, теперішні більш незадовільні й на складах накопичується більше залишків. Саме тому бренд скоротив колекцію весна-літо.
Як діють локальні бренди
Дефіцит імпортного одягу не означає нестачу штанів, светрів та інших речей взагалі. Частка локальних гравців хоч і мала, проте потужня, й має великий потенціал.
Це підтверджує Андре Тан, який лише п’яту частину колекції весна-літо — а це 65 тис. одиниць товару — відвантажив у магазини aTan. Те, що не придбають європейські гуртові покупці, залишиться в Україні на наступний рік.
Та це ще не все. Аби не втрачати обороти в галузі недорогого одягу, де була і є купа конкурентів, Тан розширює свій бізнес і орієнтується на Європу. Якщо восени йому вдасться налагодити франшизу в Італії, Великій Британії, Австрії та Іспанії, буде можливість навіть наростити частку на ринку.
Проте партнери ризикують, погоджуючись на співпрацю. Вони розуміють що товари в Україні можуть постраждати, як вже відбулося у Андре Тана. Одне з його виробництв знищено під час воєнних дій. Аби партнери не залишилися без товару, власник мережі планує організувати складське приміщення для колекцій на безпечній території у Європі.
До того ж роботи Андре Тана, а також Лілії Літковської, Каті Сильченко та інших дизайнерів будуть представлені на виставках моди за кордоном. У Німеччини, Франції та Італії баєри закуповуватимуть колекції українських брендів.
Однак вибороти собі місце на висококонкурентному ринку дешевого одягу в Європі не можливо. Саме тому Тан каже, що потрібно розраховувати лише на преміумсегмент і створювати додаткову вартість.
Маєте бізнес? Якщо ви хочете бути як наші вітчизняні виробники — не вагайтеся! Замовляйте SEO просування сайтів й отримайте безоплатний потік покупців на декілька років!
"Джерело: bonum-studio.com"