Сьогодні, 31 жовтня, у прес-центрі Гал-інфо відбулась розмова на тему «Доля «Євроблях»: розмитнення чи заборона?». Під час дискусії спікери-учасники ГС «Доступне авто» розповіли про долю законопроекту, що перебуває на розгляді у Верховній Раді та пояснили, які перспективи українського ринку загалом.
На думку учасника ГС «Доступне авто» Станіслава Бучацького, «євробляхи» – це лише наслідок обмежень на імпорт вживаних авто з-за кордону.
«Необґрунтовані обмеження завжди породжують корупцію та сірі схеми. Вирішити проблему можна виключно запровадженням нового механізму розмитнення автомобілів з рівними умовами та вартістю, яка буде доступна кожному. А ввезення несправних авто попередить запровадження технічного огляду європейського зразка», - зазначив Станіслав Бучацький
Водночас, учасник ГС «Доступне авто» Михайло Катрук розповів, що існує загроза повернутись до старих законів, тому слід діяти.
«Слід негайно приймати адекватне рішення, аби запобігти поверненню до старих законів, які не вигідні для українських автомобілістів. Залишилось лише два місяці, щоб прийняти зміни. Інакше - з нового року перестають діяти знижені ставки акцизного збору, за які проголосували у 2016 році.
Комітет з питань податкової та митної політики запропонував своє вирішення цієї проблеми - це №8487, №8488. Цей законопроект змінює формулу розрахунку акцизу, а також деякі правила гри на ринку. Наприклад, скасовують обмеження щодо «Євро-5».
За своєю суттю, ідея у ці законопроекти закладена правильна, проте шлях реалізації обрали хибний. Тобто формула розрахунку акцизу, яку запропонували у проекті – дискредитивна. Те, що сьогодні хочуть просунити депутати-лобісти, такого в Європі ніхто і ніде не практикує.
На нашу думку, слід розраховувати акциз через відсоток від вартості об'єкта, як практикує Польща. А в ідеальному варіанті - це цілковито скасувати його.
Сьогоднішня запропонована формула розрахунку вартості розмитнення вигідна лише тим, хто планує ввозити нові автомобілі. Проте, як відомо, більшість водіїв пересуваються на вживаних автівках, яким по 10-15 років. Навіть, якщо мова йде про новіші автівки такі, як Renault Megane 2011 року випуску, то за новими формулами, акциз на нього стане на 600 євро дорожче.
Зараз склалась така ситуація, коли громадські організації об’єднались довкола пошуку вирішення цієї проблеми, аби виступити єдиним фронтом проти прийняття законопроекту саме у такому вигляді. Для того, щоб захисти права всіх потенційних автовласників, ми подали багато правок до цих законопроектів. Після чого отримали відповідь від профільних міністерств щодо наших ініціатив.
І як з’ясувалось, більшість міністерств до всіх правок, які стосувались правок про зміну формули суми розмитнення, або скасування розмитнення писали дуже парадоксальне пояснення. На їх думку, наші правки–зауваження не потрібно підтримувати, бо призвести до втрат бюджету від продажу автомобілів, вироблених в Україні. Це про які потужності виробництва йде мова? Ми ще обов’язково звернемось до цих міністерств для уточнення інформації.
Бачимо знов одну й ту саму проблему. Лобісти намагаються виграти для себе вигідні умови, прикриваючись тим, що захищають вітчизняного автовиробника.
Не менш цікаві відповіді прийшли на наше звернення від Поліції. Зокрема, у них зазначено, що згідно з запропонованих законопроектом, поліція не матиме повноважень для перевірки правочинного перебування автівки на території України, а тим паче для штрафування. Прикордонні органи дали приблизно таку ж відповідь.
Всі правки, які подавали інші депутати, незалежно від якої фракції та політичних поглядів, також були відхиленні, як такі, що завдають шкоди бюджету або створюють певні незручності. Ймовірніше, що під час засідання комітету їх теж відхилять.
За попередньою інформацією чергове засідання комітету заплановане на 6 листопада, тобто через тиждень. Передбачаємо, що вже 7 листопада ці ініціативи будуть винесені у сесійну залу. Але знову ж так, законопроект буде вноситись на голосування лише тоді, коли буде 100%впевненість у його прийнятті.
Важливо розуміти, що у цій дискусії беруть участь чотири сторони: громадськість, автодилери, автовиробники і представники влади. І допоки не буде досягнуто компромісу між інтересами усіх сторін переговорного процесу, чекати на доступні авто в Україні - це марна справа.
Якщо зміни приймуть, то вони почнуть діяти з нового року. Проте в іншому випадку, перестане діяти раніше прийнятий закон №3252, і ми повернемось до старих правил, коли ставка акцизу була в 10 разів більшою. Тобто у 2019 році не можна буде розмитнити за доступними ставками навіть автомобіль 2010 року випуску екостандарту "Євро-5"», - наголосив Михайло Катрук.
Також під час заходу в прес-центрі Гал-інфо презентували першу друковану україномовну автомобільну газету «Доступне авто». Видання складається із повністю унікального контенту, ціль якого – зробити українську автомобільну журналістику більш якісною та доступною для широкого кола читачів.
Про пропонуємо вам переглянути відео, аби почути відповіді на такі питання:
- Чому поліція не буде штрафувати «євробляхи»?;
- Чому Кабінет Міністрів проти поправок до закону про розмитнення?;
- Чому з нового року українцям «не світять» доступні авто?;
- Чому і коли заборонять «євробляхи»;
- Чому потрібно готуватися до нових акцій протесту власників «євроблях»?;
- А також детальний аналіз механізму розмитнення, який може бути прийнятий вже найближчим часом; свіжу автомобільну статистику та прогнози про майбутнє українського авторинку – що очікувати автомобілістам?
Довідка. «Доступне авто» - профільна автомобільна громадська спілка. Серед учасників – представники автомобільного руху, які ще з 2013 року працюють над формуванням цивілізованого автомобільного ринку України, автори проекту «Микола Запорожець» та кількох зареєстрованих законодавчих ініціатив. Засновники друкованої газети “Доступне авто”. Серед інших, членами спілки є ГО «Асоціація автовласників Хмельниччини», ГО «Центр Закарпатських розслідувань», ГО «Прозорий кордон». Центральний офіс спілки знаходиться у Львові.