Хто контролює армії ботів в соцмережах? Ботоферми? Як створюють ботів та які перед ними ставлять завдання?
Фото: Depositphotos
Всі користувачі соцмереж неодноразово зустрічали емоційні коментарі під різного виду дописами та повідомленнями. Критика опонентів, вихваляння чиїхось здобутків, розкручування різних тем та створення інформаційних бульбашок – нерідко це справа рук ботоферм та інтернет ботів. З колишнім працівником однієї з таких ботоферм поспілкувався редактор Гал-інфо.
Що таке “бот”?
Бот – це вигадана людина, в якої є всі атрибути справжності. Починаючи від профілю в Facebook з іменем та прізвищем і завершуючи “сімейними фотографіями” та робочим номером телефону.
Як створити бота?
Це доволі просто. Основне – знайти правильного “донора”, в якого можна взяти набір фотографій. Раніше для цього чудово підходив сайт “ВКонтакті”, або сайти знайомств. Адже треба реальні – живі фотографії. Зараз ймовірно будуть використовувати генеративні фото з ШІ.
Далі треба умовно створити цю людину, вигадати їй ім’я, прізвище, професію, історію.
До прикладу ти береш фотографії умовного стоматолога Алєксєя Пєтрова з Тамбова і створюєш киянина Олега Гончаренка, який років 20 тому завершив навчання в Одесі і зараз працює в якійсь комерційній структурі. Далі для того, щоб цей бот мав вагу, ти повинен декілька разів на місяць імітувати його життєдіяльність. Оновлювати фото, викладати власні дописи, коментувати події, додавати друзів.
Скільки ботів може контролювати адміністратор?
У людини, яка веде цих ботів – ботовода, може бути до 20 профілів. Це доволі складна процедура, яка має певні технічні обмеження. До прикладу сам Facebook банить та блокує сторінки, якщо дуже часто змінювати сесії на одному комп’ютері. Крім того, для кожного бота в тебе має бути реальний активний номер телефону, який ти повинен підтримувати, імітувати діяльність. Це дуже складна справа насправді контролювати ботів – телефонний дзвінок, раз в декілька місяців поповнити рахунок.
В мене була така книжка з візитівками, де був підписаний номер телефону з ім'ям цього вигаданого бота, його sim-карта. Треба відмічати всі дії, які ти робив з цим ботом, коли дзвонив, коли поповнив рахунок тощо. Для цього був спеціальний телефон без IMEI, щоб не відстежувався. В мене боти регулярно навіть між собою передзвонювались та “спілкувались”.
Плюс електронна пошта для кожного.
Це все через різні VPN потрібно робити, адже Google теж може вводити обмеження на реєстрації з однієї IP адреси і може блокувати підозрілі профілі.
Відповідно фізично на одному комп'ютері не можеш тримати багато зареєстрованих ботів.
І вести їх життєдіяльність?
В кожного ботовода є тека на комп'ютері, таке собі досьє його ботів. В ній зібрані фотографії для майбутніх дописів, детальна інформація по боту, його історія, спеціалізація, графік дописів.
Ботовод може навіть сам створювати фотоконтент для своїх ботів. Поїхав кудись на екскурсію, нафотографував контенту для “екскурсій” та “поїздок” ботів. І вони потім будуть ділитись цим зі своїми друзями та підписниками.
Але для якісних ботів необхідні в першу чергу обличчя та сімейні фотографії. Тому ти завжди береш фотографії реальних непублічних людей, але з якихось інших країн, щоб їх складно було навіть випадково ідентифікувати.
Ботоферми
Все залежить від завдання та бюджетів. Теоретично група з 10 осіб може імітувати десь 200 віртуальних профілів, які залежно від завдання зможуть створювати потрібний фон, або генерувати інфоприводи та направити справу в потрібному напрямку.
Де живуть боти?
Головне правило, що бот має “жити” плюс-мінус в тому ж регіоні, де ти маєш його використовувати. До прикладу бот “живе” в Полтавській області, а в тебе є інший проєкт, який має стосунок до Києва. Відповідно твій бот з Полтави не може коментувати будівництво в Києві.
Але бот завжди може переїхати. І це створює додаткову його історію та легалізацію. Повідомлення про переїзд, пошук житла, коментарі “друзів”, які допомагають з переїздом знову ж фотки переїзду. І якщо ти ще вчора постив шашлики в Черкаській області, а потім ти “переїжджаєш” в Київ, то в тебе вже буде інший контент, і ти вже пишеш і якісь пости інші. Якісь тобі фоточки треба інші.
Топові коментатори
В першу чергу ботів додають в місцеві спільноти, де можна отримати значок топового коментатора. І ти там коментуєш що завгодно, щоб стати топовим коментатором і отримати цей значок. На таку “розкрутку” йде від місяця до двох. Йому повинні довіряти, з ним повинні спілкуватись і лише після того бот може залазити в конкретну тему, яку потрібно просувати.
А є якісь правила, щоб боти в себе на сторінці не постять? Там котиків, песиків?
У нас взагалі було дуже суворе правило – жодних репостів. Тільки власні дописи та фотографії. Бо ті репости, дуже впливають і на ранжування в алгоритмах Facebook. І такі боти викликають більшу довіру.
Боти типу Олена Олена, чи Петро Петро..
Тут є два варіанти. Це швидко створені і неякісні боти для простих репостів. Там може не бути аватарки, котики, квіточки і без власних дописів, лише одні репости. Але це дилетанти це дуже дешево.
Хоча якщо подивитись, то старше покоління людей, дуже часто саме так веде свої профілі, але це реальні люди. Вони не пишуть, не коментують, не роблять якихось активностей, тому деколи складно розрізнити бота за цим принципом.
Жива людина може вести свою сторінку гірше, ніж якісний бот.
Друзі ботів
Боти активно формують коло “друзів” і найкраще коли це відомі та впливові друзі – журналісти, депутати, керівники установ, впізнавані люди та лідери думок тощо.
Бот в якого у друзях є декілька депутатів автоматично стає вартим довіри. І таким ботам легше набивати потрібне коло друзів. Коли тобі потрібно здійснювати вплив на конкретну людину, то ти починаєш саме з формування потрібного кола друзів. Якщо в тебе в друзях є десяток депутатів, то велика ймовірність, що і потрібний депутат додасть тебе в список. І тут є важливою інформаційна гігієна, та як відповідально людина ставиться до формування свого кола в соцмережах та кого додає в свою орбіту.
Боти чоловіки чи жінки?
Профілі дівчат завжди легше вести, там легший та простіший контент. І він може бути більш емоційним.
Вибори?
Так. Найбільш запотребовані боти саме у політиків. Формування думок, критика опонентів, вихваляння власних “досягнень”.
Хоча комерційних завдань теж вистачає, до прикладу лобіювання чи протести довкола будівництв.
Боти-експерти
Це вже ботовод повинен розбиратися, що він пише і коментує, або працювати за темником. Він по цьому темнику може розвивати хід розмови в коментарях і така робота вище оплачується.
Хороший розкручений бот може багато досягти. Був випадок коли бот зібрав людей на реальний мітинг. Зібралось десь 100 людей, які жили в потрібному районі, а сам організатор “не зміг прийти”. Тоді на нього і його коментарі всеукраїнські медіа посилались.
Спілкувався Андрій Маринюк