Рекордне зниження цін на нафту у світі закономірно повинно було б відобразитися на паливному ринку України. Тож чи винна вона комусь ринкова економіка України?
Режим «ручний» активований
«Закономірне відображення цінових коливань мало б позначитись і на прайсах українських АЗС, -- переконаний кандидат економічних наук, виконавчий директор Асоціації українських науковців «Економіка. Екологія. Соціум» Ігор Лисий. -- Так, зокрема, відбувається у країнах з вільним ринковим ціноутворенням, до прикладу, у США. Натомість, у країнах, де значною мірою економіка керується в «ручному режимі», як у Росії, ціни на пальне не зменшуються, а, в кращому випадку, зберігають свій високий рівень.
В Україні ціни почали знижуватися ще з грудня 2019 року, коли АМК (антимонопольний комітет) почав «активно» працювати із операторами паливних мереж. Але темпи зменшення цін складали лише невеликі 13-15%, тоді як долар на той час знецінився на 4 гривні. І навіть, «вольове» втручання Президента Зеленського у цей процес мало як допомогло. Наявність цінової змови між операторами паливних мереж при візуальній наявності конкуренції --робить цей ринок вкрай нееластичним в Україні», -- пояснив Ратуші економіст.
Гривня+нафта+карантин
Ігор Лисий розповів, що окрім чинника зміцнення гривні, яка тимчасового знову «відвоювала» втрачені позиції на валютному ринку, на сьогоднішній день вплив на ринок нафтопродуктів в Україні (окрім) почали здійснювати ще два фактора.
«По-перше, це обвал цін на нафту в світі. а по-друге, це карантинні заходи, які викликані пандемією коронавірусу. Останні, зокрема, різко сповільнили ділову активність по всьому світу і спричинили серйозне падіння попиту на нафту, кількість якої вже перевищує традиційні до сьогодні можливості її зберігання. Фактично, через пандемію коронавірусу попит на нафту у світі впав на приблизно 20 мільйонів барелів на день», -- розповів Ігор Лисий.
Чи буде круте піке цін на паливо?
Як проаналізував економіст, Україна вже відчула наслідки цього, але наразі, лише на оптовому ринку паливно-мастильних матеріалів, де гуртова ціна на бензин і дизельне пальне стрімко падає.
«Вартість дизеля у дрібному гурті сьогодні є нижчою за 14 гривень за 1 літр, у великому гурті – нижчою за 17 гривень за 1 літр. Помітно здешевшав у гурті й бензин, який за 1 літр марки А-95 коштує 14,2 гривні, а популярний А-92 в дрібному гурті коштує ще дешевше – менше за 13 гривень за 1 літр.
Таким чином, варто розуміти, що після вичерпання запасів пального на заправках, придбаного за попередньо високими цінами, в межах 2-3 тижнів, низькі гуртові ціни закупівлі пального повинні спричинити так очікуване їхнє падіння і у роздріб», -- пояснив Ігор Лисий.
За попередніми оцінками, падіння цін на бензин на заправках може сягнути рівня 17-18 грн за 1 літр. Експерт нагадав, що фактично таких низьких цін на пальне в Україні не спостерігалося вже останніх 6 років.
Водночас, Ігор Лисий наголосив, що варто забувати про особливості України, де її керівництво, замість ринкових механізмів, постійно намагається популістично демонструвати свою всесильність у всіх економічних сферах, включно з ринком нафтопродуктів.
«Якщо АМК отримає чергову порцію «рекомендацій» від Президента чи його канцелярії щодо цінової політики операторів паливних мереж, то є шанс, що останнім не вдасться продовжувати заробляти на високих роздрібних цінах на пальне. До того ж, низький рівень попиту на бензин, який буде зберігатися ще певний час аж до відновлення економіки в Україні, -- забезпечить зі свого боку зниження цін на пальне для водіїв», -- розповів економіст.
Як Україні вийти переможницею з цієї кризи?
Сьогодні часто задаються питанням, чи може Україна використати ситуацію з обвалом цін на нафту і падінням попиту на неї? Відповідь - так, може.
«Звісно ж, що ніхто не буде доплачувати нам за придбання нафти за «мінусовою ціною» котирувань на біржах, оскільки на момент нашої готовності її закуповувати, ціни набудуть звичного, хоча й невисокого рівня: 20-30 доларів за барель буде достатньо вигідна ціна, за якою можна було б закуповувати нафту для її подальшої переробки на українських нафтопереробних заводах», -- зазначив експерт.
Завершуючи на позитиві, Ігор Лисий наголосив ще про одну потенційну можливість, яку наша країна може використати для власної вигоди. Як відомо, Україна, подібно до газу, має великі потужності сховищ для тимчасового зберігання надлишкової нафти зі світовому ринку. Це може стати ще одним додатковим джерелом надходження валюти в країну і продемонструє нові партнерські можливості України для світу.
Для газети Ратуша тему -- цін на паливо в Україні в контексті історичного знецінення нафти як наслідку світової коронакризи -- дослідив кандидат економічних наук, виконавчий директор Асоціації українських науковців «Економіка. Екологія. Соціум»
Ігор Лисий
Фото архівне ілюстративне.