Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Культура

Українське кіно - від ідеї до втілення

Хто такий продюсер? Які є види фільмів? Яким чином обирають стрічки до фінансування? Реалії продюсування в Україні і як з ними бути? На ці питання намагався дати відповідь продюсер таких відомих кінострічок як «Поводир» та «Зелена кофта» Ігор Савиченко під час відкритої зустрічі 12 липня у Львівській медіатеці.

Український кінематограф отримав нове дихання. І тепер він намагається знайти свою дорогу, щоб розвиватись самостійно. Головне питання – де взяти гроші? І наразі чи не кожен режисер мріє про кіно державним коштом. Найчастіше такі сподівання залишаються примарними, бо у держави грошей катма. Чи не єдиним винятком, який виконав «місію нездійсненну», став фільм «Поводир». До того ж він припав до душі українського глядача. Продюсер цієї кінострічки – Ігор Савиченко.

За його словами, виробництво фільмів в Україні це надзвичайно складний процес. Загалом можна виокремити такі його складові.

  1. Добрий сценарій, їх бракує, бо сценарна майстерність поки що шкутильгає.
  2. Кошторис проекту – повне нерозуміння, як його правильно скласти, часто це робиться просто.
  3. Виробництво фільму – тут розпочинається найцікавіше. А де, власне, найти на кіно гроші? Раніше їх брали в олігархів («розводили» олігархів на гроші), намагалися «удерти» в держави, проте, як кажуть, іграшка ну дуже дорога… До того ж, гарантованого прибутку фільми в Україні не приносять. Ще одна «штука» – звичка ходити в кіно в українського глядача атрофована.
  4. Розповсюдження фільмів. Найголовніше на цьому етапі  – продуманість. Чітко розуміти актуальність, розробити маркетинговий план, знайти фестиваль, де буде аудиторія під кіно, яке ви зробили. спотикання.

«В Україні отримати прибуток з кіно – неможливо», – підсумував цю частину розмови  Ігор Савиченко.

Хто такий продюсер

Цілісного поняття, хто такий продюсер нема. Часто самі продюсери до кінця не розуміють своєї ролі. Усвідомлення приходить в час, коли бачиш своє ім'я у фінальних титрах. Існує стереотипне уявлення: у нього  велике авто, він стоїть у яскравому світлі софітів, з усіх боків – топ-моделі. Щось схоже на реальність в цьому є. Але це образи продюсера в США, Індії, Дубаї. Проте це далеко від типу реального продюсер в тій же Європі та й в Україні.

Існує  дві схеми продюсування. Одна з них голлівудська, або мейджорна, інша – європейська, або, як її ще називають, арт-хаусна.

Продюсер в мейджорній схемі – це представник бізнес-середовища. Основна мета діяльності – гарантувати комерційний успіх.

Натомість в Європі продюсер, зазвичай, вникає у творчий  процес, Представник середнього класу, культурного середовища, часто не дуже добре знається на фінансах. Пошуком «некомерційних» грошей – серед фондів.

Загалом в Європі продюсер – це співавтор проекту, перша людина у ньому. Це також може бути автор ідеї, який  прагне її втілити.

В українських реаліях стати продюсером голлівудського типу  шансів нема. Єдиний вихід – це спробувати у ролі продюсера арт-хаусного.

Творчі ідеї, види фільмів і до кого звертатись

Прокатне кіно – проблеми дистриб'юції, домовленості з кінотеатрами. Тут і постає головна проблема – у нас немає тієї кількості кінотеатрів, щоб  національний фільм окупився. Однак є надія, що з часом ситуація зміниться.

Фестивальне кіно –  кінофестивалі дають можливість фід-беку – це почути критику. Якщо стрічка потрапляєш на якийсь потужний фестиваль, то для неї відкриваються двері на інші фестивалі. Порада – слід стати фестивальним туристом, набути корисних знайомства, побачити роботи, що знімають в Європі і не тільки. Перша місія – потрапити на кінофестиваль класу «А» та добре зарекомендувати себе там.

(Не секрет, що деякі українські картини нині у топі різних фестивалів. Зокрема, фільми Ігоря Савиченка були представлені на більш ніж чотирьохстах фестивалях та вибороли близько ста нагород).

Телевізійні проекти – тут чи не єдиний випадок, коли реально заробити гроші. Але для того, аби подати проект, ти повинен пройти квест – похід до основного офісу каналу. Потім «місія» вичитування сценарію у відділах.  Шанси є, але вони не такі великі, як здається спочатку. Річ у тому, що нашим телеканалам вигідніше або купувати проекти ззовні, або у самих себе.

Чому і як обирають стрічки для фінансування

«Кіно – це, як правило, продукт кооперації кількох країн. Зняти суто українське кіно для українців – це фантастика!», - це знову цитуємо Ігоря Савиченка.

Чому так? Тут ціла схема. Європейські фонди просто так, звісно ж, грошей продюсеру не дають. Для цього потрібно виконати низку вимог, а саме:

1. Проект повинен бути цікавим тій країні, гроші якої ви плануєте залучити. Тематика має бути актуальною для цієї країни.

2)Інструментальна складова – участь талантів з країн, фонди яких ви задіяли.

3)Витрачати гроші також маєш на території цієї країни.

Режисер картини, або розробник сценарію повинний чітко вловити тему, яка буде актуально-соціальною  для сьогодення. Не буде «панельною». Потрібно також розуміти, що коли ви обрали тему, яка є актуальною тепер, то в час, коли картина побачить світ, а це в межах  3 років, актуальність її, ймовірно,  спаде.

Потрібно завжди  уявляти, що буде з тією чи іншою ситуацією в майбутньому. Актуальним та успішним є кіно, яке дивиться далеко вперед. Це приклад режисерів Ларса фон Трієра («Меланхолія», «Та, що танцює в темряві») чи Пола Томаса Андерсона («Нафта», «Магнолія») – режисери, які не бояться експериментувати і завжди шукають щось нове.

Кіно має бути різним. Його має бути багато. Воно однозначно має відгукуватися на те, що хоче бачити на екрані глядач.

Саме за таких обставин, кіно і продюсування, як його елемент, знайдуть свою нішу в культурному просторі України. Адже якщо не розвивати культуру, якщо не сприяти розвитку людей, то для чого відстоювати свою територіальну цілісність.

Підготувала Христина Тикало.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ