«Ухвалено законопроект, який не був узгоджений з громадськістю. Українські фахівці з виборчого права та європейські структури пропонували інший законопроект, проте депутати не взяли його за основу. Крім того, поправки до законопроекту приймалися не з подачі депутатів, а як предмет торгу з різними партіями. Одним словом, хотілося б значно більше», – зазначив у коментарі «Гал-інфо» лідер громадського руху «Чесно» Олег Рибачук.
Три ключові недоліки
Експерт зізнався, що має змішані почуття щодо ухваленого закону й назвав його три ключові недоліки.
«Згідно з ухваленим законом, депутатів будуть визначати не виборці, а керівники партій, які складатимуть списки. А це знову політична корупція», – зазначив Олег Рибачук.
Другою вадою закону є очевидні преференції для старих партій.
«У законопроект накидали багато всіляких «морквинок» для старих партій. Хоча й зняли заборону для нових партій, що виникли менше року тому, все одно перевагу матимуть старі партії, тому що було підвищено прохідний бар’єр», – сказав експерт.
Третій недолік пов'язаний з тим, що закон було ухвалено практично напередодні виборів.
«Якби мені рік тому сказали, що закон буде ухвалений в останню секунду, я б не повірив. Але саме так відбулося. Ясна річ, виборець не матиме достатньо часу, щоб розібратися», – зазначив Олег Рибачук.
Закон не завадить Опозиційному блоку
На думку Олега Рибачука, твердження про те, що ухвалений закон може завадити взяти реванш колишнім регіоналам, не має під собою підстав.
«Це дуже смішний аргумент. Я не розумію, чому це не дозволить Опозиційному блокові, який розраховує на 8 областей сходу та півдня, взяти реванш? Наразі я не бачу аргументів на користь такого твердження», – наголосив він.
За його словами, особливо тривожною є ситуація у Донецькій та Луганській областях, де громадськість та ЗМІ не матимуть жодної змоги контролювати виборчий процес.
«Як організатор форуму у Слов’янську, я можу сказати, що найпершою проблемою там є те, що всі дійові особи, починаючи від місцевих влад й закінчуючи членами лічильних комісій, є тими само, що організовували й рахували результати «референдуму» «днр/лнр» на прикордонних територіях. Там не видно ніяких змін», – наголосив Олег Рибачук.
Він зазначив, що зміна влади в Києві не привела до змін на Донеччині та Луганщині.
«На місцях зміни дуже символічні. Тому шанси на те, що там спрацює адмінресурс колишніх регіоналів, дуже великі. Там маса містечок, де власники підприємств – хронічні регіонали. Вони можуть назву поміняти, але принципи не змінилися. Вони господарі цих міст і громад», – констатував експерт.
Олег Рибачук додав, що київська влада не вдавалась до суттєвих спроб вплинути на ситуацію на Донбасі.
«Я не бачив серйозних спроб нової влади чи нових політичних сил якось впливати на підрахунок голосів, на виборчу кампанію, на виборців. Річ в тому, що виборці перелаштувалися. Вони не зорієнтувалися в тому, що відбулося. Це не тільки в Чернігові зараз билися за харчові продукти. Виборці на Донбасі теж легко купуються. Багато з них можуть проголосувати цілком свідомо за опозиційній до влади сили. Там проблема не в законі і навіть не в військових загрозах, а в тому, що в головах у виборців абсолютна каша, яку ніхто не намагався звідти вичистити», – підсумував Олег Рибачук.
Розмову вів Сергій Стуканов.