Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Політика  |  Економіка

Бюджет-2011 – не тотальний "одобрямс" під диктовку донецьких господарів, – голова Львівської облради

Голова Львівської обласної ради Олег Панькевич розповів про особливості бюджетного процесу у Львівській області.


- Пане Олеже, як область закінчує бюджетний рік? Які питання вдалося вирішити, а які залишилися невирішеними?

- Рік, що минув, був роком не лише зміни влади на центральному рівні, а й роком зміни державної політики, яка сьогодні є відкрито антиукраїнською і антинародною. Але, разом з тим, на місцевих виборах мешканці Львівщини сказали "Ні" такій політиці і вперше представницьку владу в області очолила націоналістична сила. І це є основним позитивом минулого року.

Якщо підсумовувати бюджетний рік, то обласний бюджет 2010 року не набагато перевиконано, хоча проблем менше не стало. Виконання бюджету дозволило у 2010 році забезпечити виплату у повному обсязі заробітну плату бюджетникам та достроково виплатити зарплату за другу половину грудня працівникам бюджетних установ, які фінансуються з обласного бюджету. Так само повністю забезпечено фінансування інших соціально захищених видатків.

Звичайно, є певні моменти, які ми не встигли реалізувати у минулому році виключно через те, що наша команда приступила до виконання своїх обов'язків фактично за місяць до кінця року. Це - не використані у повному обсязі кошти природоохоронного фонду та кошти на будівництво і реконструкцію доріг. Але з іншого боку, ці невикористані кошти - це наш додатковий ресурс на наступний рік, завдяки якому ми зможемо використати його ефективніше, ніж це було б у 2010 році.

- Чим бюджет Львівщини на 2011 рік принципово відрізняється від попередніх? Які позитивні і негативні моменти він у собі містить?

- Проект обласного бюджету, розроблений на основі так званих контрольних показників Мінфіну, яскраво віддзеркалює політику уряду Януковича - Азарова стосовно органів місцевого самоврядування, а саме: посилення централізації державної влади та послаблення впливу місцевих громад на вирішення соціально-економічних проблем регіонів.

Хоча новим Бюджетним кодексом влада декларує децентралізацію доходів і видатків, збільшення ресурсу місцевих бюджетів, а відповідно, й розширення функцій місцевого самоврядування, факти свідчать про протилежне. Так, єдиним реальним джерелом наповнення дохідної частини обласного бюджету залишився податок з доходів фізичних осіб, частка якого у доходах загального фонду обласного бюджету становитиме понад 85 відсотків. Ті нові доходні джерела, які як подачки центральна влада передала до обласного бюджету, становитимуть лише 14 відсотків від обсягу доходів загального фонду. При цьому прогнозований обсяг їхніх надходжень у 2011 році виглядає більш умовним, ніж реальним.

Зі спеціальним фондом ще гірше. Розробники бюджетної "реформи" вирішили, що ремонтувати дороги місцевим громадам не варто. Тому обсяг надходження податку з власників транспортних засобів до обласного бюджету у 2011 році зменшиться у 15 разів. Водночас левову частину дохідних джерел, за рахунок яких будуть будуватися та ремонтуватися дороги, передано до державного бюджету. Відповідно, в Києві і будуть вирішувати, які дороги треба ремонтувати і як "правильно" використовувати ці цільові кошти. Подібна ситуація зі збором коштів за забруднення навколишнього природного середовища. У наступному році їх надійде в обласний бюджет утричі менше, ніж у минулому.

Запропонована видаткова частина обласного бюджету на 2011 рік не забезпечує навіть мінімальних потреб соціально-культурної сфери. Це є наслідком звуження дохідної спроможності бюджету. Незначне зростання видатків за галузями "освіта", "охорона здоров'я", "культура", "фізична культура і спорт" тощо має місце лише по заробітній платі та енергоносіях. При цьому облдержадміністрація пропонує зменшити інші видатки у цих галузях, зокрема на проведення заходів, які безпосередньо пов'язані з діяльністю установ, що надають соціальні послуги.

- У чому полягає відмінність бюджетного процесу 2011 року в області?

- Головна відмінність бюджетного процесу цього року полягає в тому, що обласна рада тепер намагається бути самодостатнім органом управління, обраним місцевою громадою. Відповідно, й цьогорічний бюджетний процес в області - це не тотальний "одобрямс" розробленого облдержадміністрацією під диктовку донецьких господарів проекту бюджету, як це має місце в більшості областей України, а системна послідовність спільних рішень депутатських комісій, фракцій, окремих депутатів, виконавчого апарату обласної ради, на підставі яких рада і формує показники майбутнього бюджету.

Уперше комісії обласної ради засідають відкрито, запрошено представників засобів масової інформації. Вперше ми можемо спостерігати відкриті дискусії, в результаті яких випрацьовуються спільні позиції депутатських фракцій і навіть приймаються політичні і кадрові рішення, з якими вимушені погоджуватися керівники виконавчої влади, незалежно від того, подобаються це їм чи ні.

 Так, наприклад, цього тижня за результатами моніторингу стану доріг загальнодержавного і місцевого значення, ініційованого та проведеного депутатами обласної та місцевих рад від ВО "Свобода", комісією обласної ради з питань будівництва та транспорту було прийнято рішення про невідповідність займаній посаді начальника Служби автомобільних доріг у Львівській області - за незадовільний стан підготовки доріг до складних погодних умов.

- Яким чином будуть вирішуватися нагальні соціально-економічні проблеми області, які залишилися поза проектом бюджету?

- На жаль, як я вже казав раніше, центральна влада все зробила для того, щоб не дати можливості місцевому самоврядуванню самостійно вирішувати соціально-економічні проблеми регіонів. Левова частина видатків, які мають інвестиційний та інноваційний характер, а також видатки, пов'язані з будівництвом та ремонтом доріг, сконцентровані на центральному рівні.

Але незалежно від того, обласна рада проводитиме заходи з мобілізації всіх можливих джерел для вирішення цих питань. Так, ми плануємо залучити для виконання обласних програм соціально-економічного розвитку вільний залишок коштів обласного бюджету на початок року, невикористані торік кошти транспортного збору та природоохоронного фонду, коштів бюджету розвитку і, звичайно ж, будемо працювати над наповненням дохідної частини обласного та місцевих бюджетів та її перевиконанням.

- Чи всі пропозиції депутатів Львівської обласної ради враховано у проекті обласного бюджету?

- Поки що триває обговорення питань, пов'язаних з доопрацюванням проекту бюджету. Спільно з обласною державною адміністрацією. Але ми відкрито заявляємо про те, що проект бюджету, в якому повністю відсутні видатки на захист і розвиток української мови, відновлення історичної справедливості, розвиток національної культури, а також на підтримку базової галузі області - сільського господарства, не може бути затвердженим.

Сподіваємося, що протягом стислого терміну вдасться досягнути спільного рішення щодо врахування у проекті бюджету всіх принципових моментів, без яких подальший соціально-економічний та духовний розвиток Львівщини є неможливим.

Прес-служба Львівської обласної ради.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ