Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Cуспільство  |  Культура

Гроші в полоні Мельпомени, або за рахунок чого повинні існувати театри

Інформаційна агенція Гал-інфо продовжує опрацювання аудиторських звітів Західного офісу Держаудитслужби.

Цього разу ми продовжимо огляд проведеного аудиту діяльності Державного підприємства "Національний академічний український драматичний театр імені Марії Заньковецької". І якщо минулий матеріал Гал-інфо стосувався більше мистецької сторони діяльності Театру, то на цей раз ми зосередимо увагу на фінансовій складовій. 

Під час державного фінансового аудиту Державного підприємства «Національний академічний український драматичний театр імені Марії Заньковецької», аудитори виявили, що з січня 2019 по травень 2022 року в театрі здійснено цілу низку фінансових операцій, що призвели чи можуть призвести до втрати можливості отримати понад 6,2 млн грн, а також неефективно використано майно та кошти театру  на суму 14,1 млн гривень.

Загалом діяльність театру була неприбутковою і чистий фінансовий результат дорівнював нулю.

Прийняття необхідних управлінських рішень, таких як оновлення репертуару, проведення рекламної кампанії, популяризації театрального мистецтва серед населення тощо сприяло б зростанню відвідуваності театру, а отже театр отримував би додаткові доходи. Аудитори розрахували, що до кінця поточного року до каси театру додатково надійшло б 4,2 млн грн, а наступного року і надалі  – не менше 5,5 млн грн.

Поряд з тим, сьогодні без проведення належної оцінки глядацького попиту до репертуару театру включено вистави, при створенні і виконанні яких використано значні фінансові ресурси. Це призвело до неефективних витрат підприємством 433,9 тис. гривень.

Політика залучення до розповсюдження квитків значної кількості агентів, які не мають відношення до театру, хоча реалізують більше половини (56%) квитків призвела до додаткових витрат 2,4 млн грн на виплату їм винагороди. У той же час театр має не тільки традиційні театральні каси, а й власний сайт, де реалізувати квитки можна без додаткових видатків.

Аудитори виявили, що при наданні рекламних послуг театр укладав угоди не з безпосередніми замовниками реклами, а з посередником, втративши при цьому додаткові надходження щонайменше 642,6 тис. гривень. 

Надання театром своїх приміщень на безкоштовній основі для здійснення послуг кейтерингу, тимчасове безкоштовне розміщення громадян у відомчій квартирі, звісно, викликали максимальний соціальний ефект, але позбавили театр можливості отримати 1,2 млн грн додаткових надходжень.

Неправомірне звільнення з роботи одного з працівників та подальший програш в суді відповідної справи призвів до необхідності витратити понад 422 тис. грн на виплати за час вимушеного прогулу. Крім того, ця сума може зрости ще на 105 тис. грн, якщо театр на вимогу центру зайнятості поверне кошти, скеровані на виплату звільненому працівнику допомоги по безробіттю.

Окрім вищенаведеного проведеним аудиторським дослідженням з’ясовано, що не вжиття Театром заходів для переоцінки балансової вартості нерухомого майна (основної будівлі та квартири) призвело до заниження вартості активів на суму 162,4 млн грн, при тому, що історична цінність будівлі театру, розрахована відповідно до методики, перевищує 800,0 млн гривень. Заниження вартості нерухомого майна театру може негативно відобразитися на стані його збереження

Для того, щоби завершити всі етапи реставрації та збереження будівлі театру, яка є пам’яткою архітектури, потрібно додатково залучити понад 1,0 млрд гривень. І ця сума при збереженні наявної позиції органів управління майном театру та місцевого самоврядування тільки зростатиме. Ускладнюється ситуація й тим, що у будівлі окрім театру знаходяться квартири як комунальної, приватної форми власності, так і інші нежитлові приміщення, які не належать до театру. Фактично у користуванні театру перебуває 60% загальної площі будівлі.

Сама будівля театру перебуває у складному технічному стані і потребує насамперед капітального ремонту з повною реконструкцією та реставрацією основних конструктивних елементів. У той же час театр проводить поточні ремонтні роботи, викликані різними аварійними ситуаціями, що вже призвело до неефективного використання активів на суму понад 10,7 млн грн. Звісно, фасад театру потребував ремонту, адже це одна з його візитівок. Але ремонтувати фасад при гострій необхідності ремонту фундаменту, несучих стін та перекриття  – не першочергова потреба. 

Левову частку доходу театр як державне підприємство отримує за рахунок бюджетних асигнувань і покриває за їх рахунок свої основні витрати на оплату праці та комунальні послуги, що становлять майже 86 %  від загальних витрат театру або ж 279,2 млн гривень.

За такої системи заклад культури не зацікавлений у підвищенні рівня ефективності  своєї роботи чи оновленні репертуару, оскільки одержить від держави кошти на утримання незалежно від їх результатів. Тому, з огляду на викладене, пріоритетним завданням театру буде отримання максимальної фінансової підтримки від держави  та своєчасне й повне її освоєння.

Аудитори зважили на об’єктивну причину (карантин), яка призвела до скорочення театральної діяльності підприємства, але помітили і той факт, що театр не вживав достатніх заходів щодо зменшення видатків з державного бюджету на власне утримання. У 2020-2021 роках театр виплачував надбавки за високі досягнення у праці, за виконання особливо важливої роботи, грошову і матеріальну допомогу, що призвело до неекономного використання бюджетних асигнувань в сумі 12,4 млн гривень. До того ж зазначені виплати не були погоджені бюджетними пропозиціями на відповідні бюджетні періоди. 

За результатами проведеного аудиту підприємству надано низку пропозицій (рекомендацій) для поліпшення  його фінансово-економічного стану.

Одночасно з аудитом проведено ревізію окремих питань фінансово-господарської діяльності театру за період з 01.01.2019 по 31.05.2022 року, якою встановлено недоотримання 443,2 тис. грн доходів від орендної плати. Причиною стало заниження розміру орендної ставки за приміщення, які використовуються іншим суб’єктом господарювання для реалізації товарів підакцизної групи.

Виявилось, що між Фондом державного майна України по Львівській області та ФОП Калічевський Ю.В. укладено договір оренди нерухомого нежитлового вбудованого приміщення, яке розташоване на першому поверсі в адміністративно-господарській будівлі театру за адресою м. Львів, вул. Л. Українки,1.

Згідно з договором у приміщенні можна було розміщувати кафе, бар, закусочну тощо, які не здійснюють продаж товарів підакцизної групи.

При цьому контроль за використанням нерухомого та рухомого майна покладається на балансоутримувачів.

У ході контрольного заходу проведено огляд приміщення і виявлено, що на орендованих площах розміщена піцерія «Білий Лось». 

Згідно з даними офіційного сайту піцерії «Білий лось» https://bilyylos.com.ua/golovna/ в інформації про заклад вказано, що у закладі крім їжі пропонують не тільки чай та каву, а й великий вибір коктейлів, вин, пива та інших алкогольних напоїв.

Аудитори під час проведення контрольного заходу методом таємного відвідувача, 2 рази здійснили замовлення в піцерії «Білий Лось», у в тому числі придбали каву лате , яблучний штрудель та біле сухе вино в одному випадку та піцу  і червоне напівсолодке вино  – в іншому. 

При цьому до оплати офіціантами кожного разу представлено 2 рахунки відповідно до яких каву лате та піцу придбано у піцерії «Білий Лось», а яблучний штрудель та вино придбано у закладу громадського харчування «Залізна Шапка», який також розміщено в будівлі Театру за адресою вул. Театральна, 23, але в приміщеннях, які не належать театру.

Однак, у договорі оренди нерухомого майна не зазначено жодного факту суборенди. Договорів, укладених між двома суб’єктами господарювання на предмет суборенди нерухомого майна до ревізії не представлено. Отже, орендовані приміщення об’єкта контролю незаконно використовуються для реалізації товарів підакцизної групи іншим суб’єктом господарювання.

Більше того, факт використання орендованих приміщень не відповідно до цілей, передбачених предметом договору оренди, має систематичний характер, адже на пункті реалізації продуктів харчування та напоїв піцерії «Білий Лось» і під час попереднього контрольного заходу у 2018 році були виявлені апарати для розливу напоїв, пивні та винні бокали, прейскурант цін на каву, пиво, ігристі вина, червоні, білі та рожеві вина.

Це свідчить як про нецільове використання орендованих приміщень, так і про заниження орендної ставки для орендарів, яка у випадку торгівлі алкогольними напоями є вищою.

Як наслідок, театром та державним бюджетом недоотримано 443,2 тис. грн доходів від орендної плати.

Повну версію звіту Держаудитслужби можна переглянути за посиланням.

В наступних матеріалах ви зможете прочитати про аудиторські перевірки й інших підприємств Львівщини.

Також рекомендуємо прочитати матеріал інформаційної агенції Гал-інфо, про державний аудит ЛКП "Муніципальна варта".

Діяльність ЛКП “Муніципальна варта” вивчатимуть правоохоронні органи

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ