Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Cуспільство

Морські «акули» Володимира Зеленського

Попри звинувачення політичних опонентів у зниженні обороноздатності та байдужому ставленні до армії, саме за президентства Володимира Зеленського підписана наймасштабніша військова угода про створення сучасного технологічного українського флоту, який здатен зупинити російську агресію на Чорному та Азовському морях.

Забутий і зраджений флот

Питання флоту та морської обороноздатності України протягом трьох десятиліть ніколи не фігурували серед пріоритетів вищого політичного керівництва держави. Незважаючи на те, що після розвалу Радянського Союзу під час розподілу Чорноморського флоту Україні дісталося 40% радянського суднобудування, включно з верфями для будівництва найбільших кораблів, більше 40 бойових кораблів і близько сотні суден забезпечення, з кожним роком Військово-Морські Сили України скорочувалися, старіли, ржавіли, віддавалися за борги і пускалися на метал.

А після російської анексії Криму в 2014 році українські ВМС втратили більше 80% своєї потужності. Росіяни захопили близько трьох десятків кораблів і суден забезпечення, в тому числі й один з найцінніших українських кораблів – великий десантний корабель «Костянтин Ольшанський», який брав участь в багатьох місіях ВМС та евакуйовував українських громадян з Лівії.

З того, що сьогодні залишилося в України для захисту морського узбережжя – 16 бойових катерів та декілька кораблів. З яких лише шість річкових броньованих артилерійських катерів проекту «Гюрза-М» – нові, хоча й, попри запевнення розробників, непридатні до морських операцій. Решта – дісталися у спадок ще від радянського флоту. Навіть флагман українського флоту – фрегат «Гетьман Сагайдачний», закладався ще в Радянському Союзі за проектом 1960-х років. Експерти ж називають стан українського флоту «вкрай поганим» і «катастрофічним».

Цим нечисленним силам залишків українського флоту, які відповідають за безпеку України, в акваторіях двох морів протистоїть російський Чорноморський флот, чисельністю понад 30 лише бойових кораблів, не рахуючи суден забезпечення. Це і ракетний крейсер, і шість великих протичовнових кораблів та фрегатів, і сім дизель-електричних підводних човнів, і більше десятка ракетних катерів, і сім корветів, а також – великі десантні кораблі і тральщики. При цьому, два нових ракетних кораблі поступили на озброєння протягом минулого року. А крім цього, чималий флот у двох українських морях має й Прикордонна служба ФСБ Росії, і саме її сторожові кораблі захоплювали українську корабельну групу в Керченській протоці.

В роки правління Порошенка про підвищення обороноздатності українського флоту багато говорили, але коли справа доходила до фінансування – як завжди, відкладали у «довгу шухляду». Відмахувались, що мовляв – не на часі, адже на побудову нових суден держава не має сотень мільйонів доларів. До того ж, під впливом «сухопутного лобі», оборонна стратегія української держави призвела до того, що за чверть століття в країні не було побудовано жодного корабля, а лише добудували декілька суден, закладених ще в часи СРСР.

Проте, для нинішнього Президента України, незважаючи багаторічне занедбання флоту та хронічну нестачу грошей на побудову кораблів, це ніяк не знімає завдання оборони та відбиття ймовірного російського нападу з моря. А надіятися на те, що нас захистять «натівські кораблі», немає жодних ілюзій, як це підтвердив 2014 рік. До того ж, за міжнародними угодами, кораблі нечорноморських держав взагалі не мають права перебувати у Чорному морі понад 21 день поспіль. А починаючи з 2016 року «натівська» присутність в Чорному морі почала різко спадати і зменшувалася.

Вбивці російських кораблів

Показово, що за справу реанімації та модернізації забутого українського флоту вперше за десятиліття незалежності всерйоз взявся президент, якому політичні опоненти закидали «зниження обороноздатності» країни і мало не «зраду».

В той час, як за роки президентства «стратега»-міжнародника Порошенка, який назвав армію серед своїх пріоритетів, український флот лише скорочувався, а останні три кораблі були втрачені у 2018 році у Керченській протоці, чомусь саме за президентства колишнього актора Володимира Зеленського українські Військово-морські сили почали зміцнюватися, зростати і переозброюватися. Саме за президентства політика, який багато говорив про мир і від якого опоненти менше за все очікували зміцнення обороноздатності армії, розпочато реальну програму створення нового українського флоту, який зможе зупинити російську агресію з моря.

Цього року українські дипломати провели безпрецедентні й надзвичайно успішні переговори з Британією щодо спільного виробництва ракетних катерів для ВМС. А під час візиту Володимира Зеленського до Британії, на найвищому державному рівні, підписана понад мільярдна угода, здатна кардинально змінити українські ВМС, перетворивши їх на справжніх вбивць російських військових кораблів.

Ще влітку, в розпал сезону дипломатичних відпусток та пандемії коронавірусу, між Україною та Британією закипіла небувала дипломатична активність, частиною якої був візит до України міністра оборони Великої Британії Бена Воллеса. За досягнутими домовленостями, британці готові оснастити українські ВМС новими і сучасними ракетними катерами, сумісними зі стандартами НАТО і в кількості, яка співмірна з існуючою чисельністю всіх українських морських сил.

Причому підготовлена Володимиром Зеленським військова угода з Британією, вирішує й проблему відсутності грошей в українському бюджеті – уряд Британії надасть Україні вигідну позику на 10 років на суму 1 млрд 600 млн доларів. Більше того, угода передбачає небувалу в історії українських контрактів складову – більшість кораблів будуть вироблені на верфях України, що додатково їх здешевить і підтримає вітчизняних суднобудівників.

Якщо нещодавно МВС уклало подібну угоду з Францією про постачання катерів для прикордонної служби, за якою в Україні побудують 25% кораблів, то в угоді з британцями йдеться про 75% першокласних кораблів, збудованих в Україні. Два перші корпуси будуть виготовлені на британській верфі за участі фахівців українського підприємства-виробника, а потім – все виробництво здійснюватиметься в Україні. Без перебільшення, для українських військових моряків ця подія може стати поворотною і не просто вдихнути нове життя, а де-факто створити новий боєздатний український флот.

Примітно, що Британія, яка досі не надавала Україні доступу до закупівель своїх озброєнь, сьогодні готова забезпечити українські ВМС колосальною для нашої держави кількістю ракетних катерів. При тому, що кораблів такого типу в Україні зараз взагалі немає, хоча вони є ключовим сегментом оборони узбережжя від агресії з моря. Більше того, Британія погодилася фінансувати й будівництво українських військово-морських баз в Очакові і Бердянську та оновлення морської інфраструктури і портів.

Сучасні британські бойові катери з базовим боєкомплектом у вісім ракет, матимуть довжину 50 метрів, швидкість 30-50 вузлів, тоннаж до 400 тонн, і коштуватимуть $60-80 млн за одиницю. Для початку погоджено будівництво 8 таких катерів. До того ж, домовлено про їх адаптацію до українських крилатих протикорабельних ракет «Нептун», коли їх підготують до морського запуску. Крім цього, допомога Британії не обмежиться побудовою восьми ракетних катерів. За домовленістю з Зеленським, британці всіляко сприятимуть розбудові українських ВМС та підтримуватимуть програму розширення можливостей українських моряків.

Ніколи досі в історії незалежної України, Київ не укладав настільки масштабних міжнародних угод з провідними країнами світу, які до того ж стосувалися б української обороноздатності. Продавати українські танки до Пакистану чи Танзанії – бувало, але щоб купувати найсучасніші бойові кораблі «Володарки морів» – таке маємо вперше. За президентства Зеленського почалася небувала широкомасштабна модернізація української армії та флоту, в якій угода з Британією стала лише вершиною айсберга. За останній рік Україна вже досягла домовленостей про постачання інших типів військових катерів із США, а прикордонники отримають бойову техніку, авіацію та катери з Франції. Всі ці закупівлі стали частиною стратегії успішного протистояння значно сильнішому супротивнику за умов меншої фінансово-технічної переваги.

Стратегія «москітного» флоту Зеленського

Ідея «москітного флоту», тобто – флоту невеликих, але маневрених катерів і кораблів, які, немов зграя москітів, атакують та звідусіль обстрілюють великі судна противника, була обґрунтована європейськими адміралами ще у XIX столітті. А українські козаки, на малотоннажних, швидких та легких «чайках» успішно топили величезні турецькі галери, кожна з яких мала величезну артилерію та вражаючі для того часу габарити. Через безроздільне панування маневрених козацьких чайок на Чорному морі, іноземці навіть називали це море «козацьким».

А сьогодні, стратегія «москітного» флоту, за якою десятки українських ракетних катерів, немов зграя акул, з усіх сторін атакуватиме громіздкі російські фрегати та крейсери, реалізовується в Україні Президентом Зеленським. Варто відзначити, що стратегію москітного флоту розглядали ще за часів Порошенка, однак тоді далі слів справа не пішла, а реальні закупівлі бойових кораблів розпочато лише за президентства Зеленського.

Стримувати багаторазово більший флот РФ за допомогою «москітів» – малих та швидких кораблів, – рекомендують і військові експерти країн НАТО, які вважають це однією з найефективніших морських стратегій. До того ж, ми маємо багато успішних прикладів, коли за умов обмежених фінансових ресурсів, такі держави Туреччина, Швеція, Румунія, Болгарія, роблять ставку на «москітний флот» як складову своїх ВМС.

Головною перевагою такого флоту є його ціна, яка за вартістю плавзасобу, як бойової платформи, та його обслуговування коштує в 4-25 разів менше, ніж для корвета або фрегата. До прикладу, якщо нам у морі потрібно мати 60 протикорабельних ракет, то їх можна розмістити, не на одному великому кораблі чи кількох корветах, які будуть зручною ціллю для російських ракет та літаків і коштуватимуть два-три мільярди доларів, а на 15 ракетних катерах, які будуть коштуватимуть півмільярда.

Група малих бойових кораблів, які, немов зграя акул, атакуватимуть великогабаритного противника, але при цьому залишатимуться менш вразливими завдяки малому розміру, швидкості, маневреності та великій кількості. Саме погоджені Володимиром Зеленським британські ракетні катери здатні ефективно протидіяти і висадці ворожому десанту, і атакувати великі морські цілі в наступальних операціях. До слова, за висновками військових експертів, для оборони узбережжя достатньо 8 ракетних катерів – саме стільки, скільки передбачено в угоді Володимира Зеленського з британським урядом. Перші типи «москітів» в Україну доставили США, зокрема катери класу Island та Mark VI, а нова домовленість Володимира Зеленського з британцями повністю закриває «москітні» оборонні потреби українських ВМС.

Військова стратегія ХХІ століття кардинально змінює звичні підходи до ведення війни, а воєнні інженери інтенсивно працюють над програмами «зграй» безпілотників, що з'являються з усіх сторін раптово і знищують великі і неповороткі об’єкти ворога. І «москітний» флот якраз з цієї сфери найновіших технологічних трендів. Йому цілком під силу відбити бажання в російських морських монстрів безкарно перешкоджати українському мореплавству в Азовському морі, чи протидіяти російським загрозам для українського узбережжя. А взаємодія українських катерів «москітного» флоту з ударними безпілотними, які перебувають на озброєнні ЗСУ, та береговими протикорабельними комплексами, може стати неприємним сюрпризом для противника, який готується до класичної війни на морі.

До того ж, Україна з наявними ресурсами цілком здатна доповнити ВМС додатковими 25-30 катерами впродовж найближчих п'яти років. Зрештою, в існуючих умовах, іншого варіанту морської оборони для України просто не існує. Мінусами «москітного флоту», є висока боєздатність в межах невеликої прибережної зони, але обмежена автономність малих кораблів на дистанціях сотні кілометрів від берега. Однак Україна найближчим часом не планує вести морські бої поза межами акваторій Чорного та Азовського морів.

Звісно, для протидії російській агресії українських морських «акул» потрібно побільше, причому – швидких, дешевих і з потужним боєкомплектом. Але надзвичайно важливо, що українська влада за президентства Зеленського нарешті зробила перший дієвий крок до зміцнення безпеки свого узбережжя. І що б політичні конкуренти не говорили про Зеленського, саме за його правління розпочато реальну програму оновлення та підвищення дієвої боєздатності українського флоту.

Володимир Шамовець

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ