На сонячній стороні Місяця вперше знайшли сліди води

Національне аерокосмічне агентство США (NASA) повідомило про виявлення слідів води на тій частині Місяця, де постійно падає сонячне світло.

Фото: Daniel Rutter / NASA

За інформацією Громадського, таке сталося вперше. Що це означає для намірів людства освоїти супутник Землі — і, можливо, обжити його?

Оскільки на сонячну сторону Місяця падають прямі сонячні промені, а атмосфери він як такої не має, раніше вважалося, що вода може бути лише там на Місяці, куди Сонце не дістає. Адже від променів вода просто випаровується. Нинішнє відкриття поставило це припущення під сумнів.

Його здійснила стратосферна обсерваторія для інфрачервоної астрономії (SOFIA) — спільний проєкт NASA та Німецького центру авіації та космонавтики, що існує ще з 2010 року. SOFIA — це, по суті, телескоп, встановлений на борту літака Boeing, що летить на висоті 12-14 кілометрів над Землею: так легше спостерігати за космосом, оскільки не заважають умови атмосфери (як-от підвищена хмарність абощо). Як кажуть у NASA, SOFIA розташована над 99% водної пари земної атмосфери.

SOFIA не спрямована на безпосереднє спостереження за Місяцем (у межах проєкту дослідники спостерігають за зорями та різноманітними об’єктами Сонячної системи, зокрема й чорними дірами). Тож воду на сонячній стороні супутника відкрили фактично випадково: у 2018 році дослідники направили телескоп на Місяць у межах випробування. І їм вдалося зафіксувати інфрачервоні хвилі довжиною 6,1 мікрона, які відповідають саме молекулам води.

Фото: Tom Wildoner / Wikimedia Commons

Сліди води SOFIA виявила в кратері Клавій — це один із найбільших кратерів Місяця, розташований в його південній півкулі й видимий із Землі. Це не вода у звичному нам розумінні: її молекули перебувають у місячному ґрунті в концентрації 100-412 на мільйон — або десь близько 0,3 літра на один кубічний метр. Та й вода розподілена по ґрунту, а не перебуває якомусь одному місці. Для порівняння: в Сахарі — найбільшій пустелі Землі — концентрація води у 100 разів більша, ніж виявили на видимому боці Місяця. Але це все одно прорив.