Голова НАЗК Олександр Новіков вніс припис про те, що розпорядження Уряду про призначення голови правління "Нафтогазу" та контракт з ним мають бути скасовані як незаконні
Про це інформує пресслужба НАЗК.
Зокрема
У приписі вимагається:
- скасувати як незаконні пункти 8 та 9 розпорядження Уряду № 370-р, згідно з якими обрано та призначено Юрія Вітренка головою правління НАК «Нафтогаз України», підписано з ним контракт;
- вирішити питання щодо припинення строку дії контракту з головою правління НАК «Нафтогаз України» як незаконного.
«Мета НАЗК — забезпечити доброчесність у всіх владних структурах. Галузь енергетики — одна з ключових для розвитку України, і вона не має залишатися поза виконанням Закону України «Про запобігання корупції», – зазначив Голова НАЗК Олександр Новіков.
З метою запобігання корупції п. 1 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про запобігання корупції» передбачає, що після звільнення з публічної служби протягом року особа не повинна приймати участь у керівництві організаціями, на які вона могла впливати, коли працювала на державу. Таке обмеження діє не залежно від того, скільки особа працювала на посаді до звільнення.
Таке порушення є підставою для припинення договору колишнього публічного службовця з організацією (ч. 2 ст. 26 Закону України «Про запобігання корупції»; детальніше – у Методичних рекомендаціях НАЗК).
Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) провело моніторинг дотримання цих вимог закону колишнім заступником Міністра енергетики України Юрієм Вітренком, який наразі обіймає посаду голови правління НАК «Нафтогаз України».
За результатами моніторингу встановлено порушення згаданої норми закону. Адже під час виконання повноважень заступника Міністра (в. о. Міністра енергетики) в період із 21 грудня 2020 року до 28 квітня 2021 року Юрій Вітренко системно брав участь у підготовці рішень щодо діяльності НАК «Нафтогаз України».
Зокрема:
- 12 січня за підписом в. о. Міністра енергетики до Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства (Мінекономіки) направлено лист щодо розпорядження Кабміну № 50-р. У листі запропоновано доповнити текст розпорядження пунктами, що передбачали передачу до сфери управління Міністерства енергетики України пакету акцій, які належать НАК «Нафтогаз України»;
- 4 березня за підписом в. о. Міністра енергетики надіслано лист до Мінекономіки, яким надано пропозиції до проекту рішення Уряду щодо визначення основних напрямків діяльності НАК «Нафтогаз України» з метою розвитку ринку природного газу;
- 27 квітня Юрій Вітренко розглянув проект розпорядження Кабінету Міністрів України № 370-р, у якому була надана оцінка роботі наглядової ради та правління НАК «Нафтогаз України» у 2020 році. За результатами розгляду він запропонував визнати роботу правління та наглядової ради НАК «Нафтогаз України» незадовільною.
Вказані пропозиції враховані в розпорядженні № 370-р – роботу наглядової ради та правління товариства у 2020 році було визнано незадовільною, припинено достроково повноваження незалежних членів наглядової ради. Тим же розпорядженням Юрія Вітренка призначено головою правління НАК «Нафтогаз України». Водночас закон визначає, що заборона на зайняття такої посади для цієї особи припиняється тільки 28 квітня 2022 року.
Враховуючи викладене, 14 червня Голова НАЗК Олександр Новіков вніс Кабінету Міністрів України припис про усунення порушень ст. 26 Закону України «Про запобігання корупції».
Реакція
Міністр юстиції Денис Малюська заявив, що його відомство оскаржить цей припис.
За його словами, позиція НАЗК не може залишатися без уваги і ігноруватися. Але в той же час, як зазначає Малюська, припис, який вимагає скасувати пункти 8 і 9 розпорядження Кабміну №370-р про призначення Вітренка, не містить відповіді на кілька питань:
- яка мета і юридичний сенс у скасуванні пункту 9 розпорядження КМУ, якщо в частині укладення контракту з Вітренком воно носило разовий характер і вже виконано
- навіщо скасовувати пункт 9 повністю, якщо він стосується не тільки Вітренка, а й членів наглядової ради
- чи поширюється обмеження, встановлене законом про запобігання корупції на Вітренка з урахуванням того, що він виконував обов'язки міністра менше одного року
- на момент призначення Кабмін виконував повноваження не тільки загальних зборів акціонерів НАК, а й наглядової ради. Зараз повноважень наглядової ради у Кабінету міністрів немає. Чи означає це, що для виконання припису НАЗК потрібно знову припиняти повноваження наглядової ради "Нафтогазу"?
"Враховуючи вищевикладене, припис НАЗК найближчим часом буде оскаржено в суді", - зазначив Малюська.