Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Cуспільство

Поганий старт перефарбованого "Лукойла"

Заправки "Лукойл" в Україні: австрійська вивіска не допомагає, - Німецька хвиля.
Замісь червоного - салатовий: нові кольори колишніх заправок "Лукойл"

Після зміни вивісок на заправках "Лукойл-Україна", судячи з усього, справи не пішли суттєво краще. Бойкот з боку водіїв досі відчутний, у прихід австрійського інвестора замість росіян мало хто вірить.

Колишня заправка "Лукойл" на Броварському шосе на виїзді зі столиці України вже кілька тижнів працює під новою вивіскою - "АМІС". Подекуди старий логотип ще проступає з-під свіжої фарби - процес ребрендингу досі триває, хоч всі 240 заправних станцій російського нафтового концерну ще торік були продані досі невідомій широкому загалу австрійській компанії "АМІС".

Біля колонок - жодного авто. У приміщенні АЗС - жодної людини. Чи це нормальна ситуація? Касирка Олена про це говорить неохоче. Наливаючи каву, вона розповідає, що працює на "АМІС" лише пару місяців. На запитання, чи знає, як називалася ця мережа до ребрендингу, відповідає: "Лукойл". Але хто був власник, вона не знає. "Я - людина маленька. Підписувала документ про нерозголошення інформації", - знизає плечима касирка.

Кава допита. Жодна вантажівка чи легковик так і не під'їхали. За словами Олени, кількість клієнтів після зміни вивіски поки не змінилась.

Далі по трасі, метрів за 200, заправка іншої мережі. Сюди транспорт під’їжджає щохвилини. Чи чули щось про нові заправки "АМІС"? "Так, чув. Але там ніколи не заправлявся. Мене цілком влаштовує якість бензину на цій заправці, я тут частий гість. А туди - киває в бік "АМІС" - не їздив".

За рогом, у відведеному місці, курять і п’ють каву два водії - Володя й Анатолій. Про те, що "Лукойл" начебто "перемалювався" в "АМІС" чоловіки знають з преси. Торік щойно стало відомо про продаж мережі заправок "Лукойл" австрійській "АМІС", в українських ЗМІ одразу поширилося припущення, що австрійська компанія - лише прикриття для "Лукойлу", який насправді не хоче втрачати український ринок.

"Ми ж новини дивимося, слухаємо. Була інформація, що "Лукойл" продав свої заправки чи то чехам, чи то австрійцям. Але не вірю, що то австрійці, - каже Володимир. - Мабуть, росіяни просто заховалися за австрійську вивіску". На Лукойлі, а тепер на "АМІС", ці двоє водіїв не заправляються принципово - "не хочуть віддавати гроші країні-агресору". "У нас в АТО в кого брат, в кого кум. Хтось поранений. Це все непросто для нас", - додає, затягуючись сигаретою, Анатолій.

За оцінками експертів, після окупації Росією Криму й підтримки Москвою сепаратистів на Донбасі, російська мережа автозаправок втратила значну частину обороту. "Через падіння гривні і дорожнечу імпортного пального обороти на українських АЗС різко впали. Преміум-сегмент, де працював "Лукойл", скоротився на 25 відсотків. Однак для "Лукойла" ситуація виглядала значно гірше. Вони втратили до половини обороту", - зазначає у розмові з DW експерт консалтингової компанії Upeco Олександр Сіренко. Зміна бренду на "австрійський" була не більше, ніж реакцією на бойкот з боку українських водіїв. "Я не вірю, що заправки "Лукойл" хтось купив", - каже Сіренко. Він не вірить у прихід іноземного інвестора в умовах такого падіння ринку.

240 заправок і 6 нафтобаз купила компанія, у штаті якої числиться лише один співробітник. Експерти оцінюють вартість мережі заправок "Лукойл-Україна" у триста мільйонів доларів, а річний оборот покупця - зареєстрованої у Відні компанії "АМІС Energy Management" - на момент придбання заправок в Україні становив… 300 тисяч євро. Ці цифри випливають з річного фінансового звіту компанії, який є в розпорядженні DW. Створена лише восени 2013 року компанія на австрійському ринку нафтопродуктів жодної діяльності не веде. "Ми не знаємо такої компанії", - сказали DW у Фаховому об'єднанні нафтової промисловості Австрії.

Редакція не отримала від "АМІС" відповіді на запитання про джерела фінансування угоди про купівлю заправок в Україні. На рахунках материнської структури - "АМІС Energy Holding" - станом на кінець 2013 року було 7 тисяч євро, значиться в річному фінансовому звіті самого холдингу. Експерти висловлюють сумніви, що австрійські банки стали би фінансувати купівлю заправок у країні, де йде війна. "Утім, я не думаю, що кредит взагалі був потрібен. Я гадаю, що "AMIC" - звичайнісінька "ширма". Австрія ж відома як важлива офшорна юрисдикція для пострадянських країн", - констатував у коментарі DW Василь Астров з Віденського Інституту порівняльної економіки.

Номінальний власник найбільшої частки у статутному капіталі "АМІС Energy Holding" - адвокат Йоганнес Клецль-Норберг. Він відмовився спілкуватися з DW, заявивши що "не уповноважений". У його віллі в передмісті Відня загалом зареєстровано більше тридцяти компаній. Значна частина з них - фірми з російськими засновниками або фірми, що ведуть бізнес у Росії. У більшості цих фірм Йоганнес Клецль-Норберг виступає у ролі співзасновника, виконавчого директора або члена спостережної ради. Одна з них - фірма Alpinex - розпочала свою діяльність у Росії 2004 року. Першим же її російським замовленням було розміщення на фондових ринках облігацій "Лукойла" на загальну суму в понад 200 мільйонів доларів.

Менеджмент "АМІС Ukraine" та "Лукойла" спростовують будь-який зв’язок між собою. Водночас, аналітики проводять паралель зі схожим випадком приходу австрійських "інвесторів" в Україну. 2011 року австрійська компанія зі схожою назвою - "EPIC" - купила на приватизаційному конкурсі "Укртелеком". Австрійці, у тому числі в інтерв'ю DW, рішуче спростовували чутки про те, що вони купують телекомунікаційного гіганта "на замовлення" одного з українських олігархів. Менш ніж за два роки австрійці продали "Укртелеком" Рінату Ахметову.

Так станеться і цього разу, прогнозує Василь Астров. "Гадаю, новий власник вже розрахувався з "Лукойлом". В "АМІС" же таких коштів нема", - каже Астров. До версії такої схиляється і Олександр Сіренко. За його словами, найбільш імовірним покупцем заправок "Лукойл" в Україні є інші українські нафтотрейдери. "Скоріше за все, новий власник з іміджевих міркувань просто не хотів напряму віддавати гроші компанії з країни-агресора. Але не виключено, що і сам "Лукойл" вирішив залишитися під новою вивіскою", - припускає Сіренко. Хто би не стояв за "АМІС", підсумував експерт, а крім збитків колишня мережа "Лукойл", очевидно, поки що нічого не приносить.

Німецька хвиля

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ