Міністр енергетики та вугільної промисловості Володимир Демчишин є першим претендентом на виліт із Кабінету міністрів Арсенія Яценюка, проте, обраний за квотою Блоку Петра Порошенка, він має хороші шанси вберегти свою посаду. Дзеркальна ситуація склалася з міністром МВС Арсеном Аваковим, якого хотів би позбутися президент, проте будь-що хоче втримати прем’єр-міністр. Таку думку в коментарі «Гал-Інфо» висловив експерт з питань адвокації Реанімаційного Пакету Реформ, член правління «Transparency International Ukraine» Ярослав Юрчишин.
За словами експерта, найбільше претензій з боку членів коаліції викликає сьогодні Міністерство енергетики та вугільної промисловості, яке очолює Володимир Демчишин.
«Ми неодноразово чули від прем’єр-міністра зауваження щодо роботи цього відомства. Крім того, і «Батьківщина», і Радикальна партія (які виступають провідними критиками уряду) мають найбільше нарікань саме до тарифів на комунальні послуги та використання газу. Відтак, якщо уявити, що все вирішує персонально прем’єр-міністр, то, скоріш за все, ми б отримали у вересні відставку Демчишина. Проте, з огляду на те, що Демчишин призначений за квотою БПП, який має найбільше представництво в уряді, говорити про те, що він буде змінений за бажанням прем’єр-міністра, годі. Можливо, це буде якийсь кадровий обмін», – припустив Ярослав Юрчишин.
Дзеркальна ситуація склалась довкола особи міністра МВС Арсена Авакова, якого хотів би позбутися президент.
«З боку президента найбільш бажаним була би заміна міністра МВС Арсена Авакова, бо це єдиний представник силового блоку, який досі знаходиться під контролем Народного фронту. І СБУ, і Генеральна прокуратура, і Міністерство оборони, і навіть, чесно кажучи, новостворене Антикорупційне бюро (через процедуру призначення) належать до сфери впливу президента. Втім, знову ж таки, Арсен Аваков – це одна з ключових персон, на яку спирається в уряді Арсеній Яценюк, тому зміни цього міністра теж навряд чи варто очікувати», – наголосив експерт.
На думку Ярослава Юрчишина, реалістичним на даний момент є лише звільнення міністра охорони здоров’я Олександра Квіташвілі, який нещодавно за власним бажанням подав заяву на звільнення, проте вона не була задоволена Верховною Радою.
«Так само незаповненою є вакансія Міністерства охорони навколишнього середовища. Скоріш за все, це міністерство, яке було в квоті Батьківщини, буде обміняне на якесь інше міністерство – можливо, саме на Міністерство охорони здоров’я, в якому реформи лише почалися і, відтак, є можливість показати швидкий результат», – зазначив експерт.
Крім того, він нагадав, що іще торік Яценюк обіцяв західним партнерам України, що запровадить посаду віце-прем’єр-міністра з питань євроінтеграції, однак досі не виконав цієї обіцянки.
«Прем’єр-міністр зациклив на собі цей напрямок діяльності, однак, дедалі більш очевидно, що він не встигає: прийняття законів і підзаконних актів відбувається досить повільно. Тим часом перед Україною стоять нові завдання, пов’язані з програмою візової лібералізації, котрі потребують термінового вирішення», – наголосив Ярослав Юрчишин.
Експерт знайшов цікавою та своєчасною ідею Ареснія Яценюка щодо реструктуризації Кабінету міністрів, яка є найлегшим шляхом змінити конфігурацію міністерств, змінити розклад сил в Кабінеті.
«Це дозволить скоротити кількість відомств і міністерств, об’єднати деякі міністерства. Наприклад, є інформація, що була ідея об’єднати Міністерство охорони здоров’я та Міністерство соціальної політики в одну структуру, яка б встановлювала стандарти надання соціальних послуг, а ресурси для надання та саме надання передати в процесі децентралізації на місця. Можуть бути й інші секторальні об’єднання. В більшості європейських країн «пустих» віце-прем’єрів немає, є віце-прем’єри, які відповідають за певний глобальний напрямок роботи й водночас є міністрами цього напрямку», – зазначив Ярослав Юрчишин.
Він уточнив, що системні та структурні зміни ледве чи розпочнуться у вересні, бо пов’язані з законодавчими змінами.
«На початку вересня можна чекати на тактичні зміни, але явно не на реструктуризацію, бо вона потребує законодавчих рішень Верховної Ради», – резюмував експерт.
Розмову вів Сергій Стуканов.