Вибори Президента України заплановані на березень 2019 року, однак вже зараз у ЗМІ форсовано оприлюднюють результати різноманітних соціологічних опитувань на цю тему. Про причини та наслідки розбіжностей цих результатів сьогодні, 20 липня, дискутували соціологи, політологи та представники різних політичних сил Львівщини.
Як зазначила під час свого виступу директор українського центру вивчення громадської думки "Соціоінформ" Наталія Зайцева-Чіпак, зазвичай ЗМІ оприлюдюють рейтинги кандидатів раз-двічі на місяць і у період, коли до виборів залишається зовсім мало часу. Цього року, натомість, різні структури національного рівня представляють результати соцопитувань ледь не щотижня. На це, за словами експертки, є кілька причин.
"Зараз близько 25% українців взагалі не знає за кого голосувати. Ще 15-17% кажуть, що вони не підуть на вибори. Тобто лише половина виборців готова голосувати. І ці виборці починають розпорошувати свої голоси між різними кандидатами і партіями. Як наслідок, у нас немає чітко вираженого лідера. Є відносно широкий спектр кандидатів, але різниця між їхніми рейтингами є дуже незначна", - зазначила Наталія Зайцева-Чіпак.
Внаслідок такої тенденції, на думку керівника "Соціоінформ", певні кандидати починають вірити у те, що в них є шанси на перемогу у виборах, а тому переконують у цьому так званих спонсорів чи суспільство в цілому. Їхня мета, вважає Зайцева-Чіпак, переконати інших у своїй перемозі, аби рейтинг залишився незмінним.
"Для того, щоб їх підтримали, люди повинні вірити, що інші теж їх підтримають. Як наслідок, політики і політичні сили намагаються переконати і спонсорів, і населення в тому, що вони переможці і що потрібно голосувати саме за них, бо вони точно пройдуть далі", - пояснила експертка.
Під час дискусії журналіст Роман Шостак, посилаючись на дослідження радіостанції Deutsche Welle, виокремив кілька причин маніпуляції соціологічними опитуваннями в Україні. Це, зокрема, поява в рейтингах зірок, які самі не заявляли про свою участь у виборах; оприлюднення думки начебто всієї України, в той час, як дослідження проводяться лише у великих містах або, навпаки, селах; вибірковість запитань, а також фейковість рейтингів та служб, які їх складають.
У відповідь на це Наталія Зайцева-Чіпак зауважила, що українське законодаство чітко не регулює соціологію, як і журналістику, оскільки суспільство часто сприймає це як цензуру.
Свою думку під час дискусії також висловив заступник голови ЛОО партії "Наш Край" Ростислав Вишатицький. Він звернув увагу на те, що згідно з останніми соціологічними опитуваннями, 48,8% українців не можуть або не хочу визначитись із тим, за кого голосуватимуть на найближчих виборах.
"Людей більше цікавить те, якою буде ціна на газ. Адже за останні 5 років вона зросла у 7 разів. Україна може повністю забезпечувати потреби людей за рахунок газу власного видобутку. У 2017 році наші потреби склали 17 млрд кубометрів газу, а його видобуток - 20,5 млрд кубометрів. Тоді навіщо підвищувати його вартість для населення?", - зазначив Ростислав Вишатицький, додавши, що партія "Наш край" ініціювала збір підписів проти підвищення цін на газ по всій Львівщині. Станом на зараз, було зібрано вже понад 30 тисяч підписів, однак партія планує зібрати їх якомога більше, адже це питання хвилює кожну українську родину.
Представник "Нашого краю" також наголосив, що чинний президент Петро Порошенко пишається запровадженням безвізового режиму з ЄС, однак, в реальному житті 69% українців жодного разу не були закордоном. Це, на його думку, пов'язано із низьким рівнем заробітних плат.
"Людей цікавить безпека їхніх дітей, які зараз перебувають у літніх таборах, а з вересня підуть до школи. Ми ж пам'ятаємо про трагедії, які нещодавно трапились у дитячих таборах на Одещині та Донеччині. Їх також цікавить те, як прилаштувати свою дитину в дитячий садок, де катастрофічно бракує місць. А ще цікавить у скільки разів зростуть ціни на базові продукти, такі як овочі чи м'ясо", - додав Ростислав Вишатицький.
Наостанок заступник голови ЛОО партії "Наш Край" наголосив:
"Мені здається, що ці рейтинги, які сьогодні оприлюднюються, - це "надування щік". Хто платить, той замовляє музику. Так і тут. Я вважаю, що більшість рейтингів є замовними і вони не повністю відповідають суспільній думці".