Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Cуспільство

Розвал-сходження: що це і коли треба робити

Одна з найпопулярніших послуг в автосервісі – регулювання розвалу-сходження коліс. Особливо актуальною ця процедура є в міжсезоння, коли необхідно замінити комплект коліс на той, який відповідає вимогам нової пори року. Розуміння базових механізмів структури і роботи підвіски допоможе самостійно діагностувати можливі причини поганої керованості автомобіля і своєчасно вжити заходів до їх вирішення. Нижче говоримо про розвал-сходження – нюанси процедури, частоту та необхідність проведення.

Що таке розвал-сходження

Сходження і розвал — два параметри налаштування підвіски, однаково важливих для технічного стану автомобіля. Вони впливають на керованість під час руху. Налаштування підвіски необхідно перевіряти або робити заново при кожному серйозному втручанні в конструкцію — наприклад, при зміні рульових тяг або нижнього поперечного важеля підвіски.

Терміном «схід-розвал» або «розвал-сходження» називають процедуру регулювання кутів установки коліс автомобіля. 

Розвал коліс

Розвалом називають кут між умовною вертикальною лінією і площиною обертання колеса. Візуалізувати розвал можна, представивши прямі лінії між нижніми і верхніми точками шин передньої осі. В ідеалі повинен вийти прямокутник.

Розвал може бути:

  • Нейтральним, або нульовим - ідеальний прямокутник;
  • Позитивним - коли верхні точки коліс нахилені від кузова назовні;
  • Негативним - коли верхні точки коліс нахилені до кузова.

Розвал може змінюватися при русі, це характерно для машин з адаптивними підвісками і підвіскою типу макферсон. 

Сходження коліс

Сходження – кут між напрямком руху і площиною обертання колеса. Дуже часто говорять про сумарне сходження двох коліс на одній осі. У деяких автомобілях можна регулювати сходження як передніх коліс, так і задніх. Сходження вимірюють в градусах/хвилинах, і в міліметрах. Сходження в міліметрах – це відстань між задніми крайками коліс, мінус відстань між передніми крайками коліс. Це визначення вірно тільки в разі непошкоджених, правильно змонтованих коліс. 

Неправильно відрегульоване сходження є основною, хоч і не єдиною, причиною прискореного зносу покришок. Одним з перших ознак неправильно встановленого сходження є пронизливий шум покришок при маневруванні і проходженні поворотів, навіть на невеликій швидкості. Якщо сходження складає 5 мм і більше, шина повністю втратить свої експлуатаційні властивості менше, ніж за тисячу кілометрів пробігу. 

Кастер

Кастером, також кастором, називають кут між вертикаллю і проекцією осі повороту колеса на поздовжню площину автомобіля. Поздовжній нахил забезпечує автоматичне вирівнювання коліс за рахунок швидкості автомобіля. Транспортний засіб ніби сам виходить з повороту. Кермо, яке володіє вільним ходом і не контролюється водієм, саме повертається в положення лінійного курсування. Такий механізм можливий лише на прямій, рівній дорозі з відрегульованими механізмами. Це відбувається при позитивному касторі. 

На звичайних автомобілях кастор має позитивне значення. Учасники спортивних змагань встановлюють це значення на кілька градусів більше, що робить хід автомобіля стійкіше. Такі маніпуляції також підвищують керованість авто до прямолінійного руху. І навпаки, на важких вантажних транспортних засобах кастор часто дорівнює нулю. Це пов’язано з тим, що швидкість руху порівняно невелика. Разом з тим, є можливість зменшити радіус повороту. Але легкові автомобілі призначені для великих швидкостей, тому хороша керованість є однією з найважливіших умов безпечного управління машиною.

На що впливає розвал-сходження

Розвал коліс відповідає за зчеплення машини з дорогою і правильне управління транспортним засобом. Неправильно виставлений кут призводить до передчасного стирання протектора, пошкодження боковин. Наслідком неправильного кута може стати і нестабільне управління під час руху. І ідеальних умовах розвал має дорівнювати нулю. 

Неправильне сходження коліс авто також веде до надмірно швидкого зносу покришок і поганого управління. Якщо говорити в цілому, правильний розвал-сходження – запорука хорошого технічного стану автомобіля і великого строку служби покришок. Щоб збільшити цей термін, слід звертатися лише до перевірених продавців. В інтернет-магазині Інфошина ви знайдете лише оригінальну продукцію від провідних світових брендів, з гарантією від виробника.  

Коли треба робити розвал-сходження

Досвідчені майстри рекомендують проводити процедуру для автомобілів іноземного виробництва один раз на 25-30 тисяч км пробігу. На вітчизняній машині цей інтервал скорочений до 10-15 тисяч км. Планова перевірка кутів коліс робиться згідно з показаннями пробігу. Також існує ряд ознак, які підкажуть, що варто виконати процедуру, не чекаючи потрібного кілометражу: 

  • машину веде в одну із сторін, особливо при гальмуванні;
  • при виході з поворотів кермо нестабільно самоповертається;
  • помітно посилився знос покришок без видимих інших причин.

Поряд з цим зрозуміти, що розвал-сходження збився можна по посиленому неприємному шуму коліс при поворотах і по неправильному положенню керма. В останньому випадку варто звернути увагу на те, як воно стоїть при лінійному курсуванні. Якщо кермо не знаходиться в паралельному положенні, а трохи нахиляються в одну зі сторін, то необхідно провести регулювання кутів установки коліс.

Розвал-сходження коліс автомобіля може також знадобитися після проведення наступних процедур:

  • ремонт ходової частини автомобіля і заміна важливих її складових;
  • коригування кліренсу;
  • наїзд на перешкоду;
  • деформація диска;
  • обкатка нового авто;
  • покупка вживаного авто.

Результатом коректно виконаного розвалу-сходження коліс стає істотна економія пального, низький ступінь зносу гуми. Підвищується стійкість і стабільна поведінка автомобіля. Маневреність і керованість підвищуються, що впливає на безпеку руху.

Як зрозуміти, що потрібно перевірити розвал сходження

Найчастіше водії звертаються до сервісу за проведенням розвалу-сходження через погану керованість і нестабільну поведінку авто час руху. Рідше – через помірний знос покришок. Перевірити розвал-сходження слід і на новому авто. Завод-виробник виставляє середні параметри з розрахунком на те, що дилер перед продажем підготує автомобіль і зробить необхідне доведення. Але, як показує практика, більшість продавців цей момент опускають. Крім того, постійна експлуатація автомобіля висуває свої вимоги до його технічного стану.

Якщо ви пройшли 15-20 тисяч кілометрів, треба звертатися до сервісу. Це означає, що спеціалісти повинні оглядати ваш транспортний засіб приблизно два рази на рік. Щоб не витрачати гроші даремно, слід регулювати розвал-сходження після сезонної зміни покришок. Профілактика завжди обходиться дешевше, ніж серйозний ремонт.

Є й інші ситуації, при яких слід відрегулювати цей показник. Якщо найближчим часом ви проводили заміну наконечників, кульових опор, рульових тяг, рульового редуктора або рейки, маятникового важеля, стійок, пружин і сайлент-блоків, треба провести розвал-сходження. Нестабільна поведінка авто під час руху – ще один дзвіночок про необхідність перевірки коліс. Розвал-сходження необхідний і після зміни висоти посадки автомобіля. Нарешті, процедуру слід зробити, якщо кермо перестало самоповертатися при виході з повороту, або якщо у автомобіля різний радіус повороту вліво і вправо.

Отже, розвал-сходження потрібно робити при поганій керованості автомобіля, підвищеному зносі гуми, після деяких ремонтних робіт, пов'язаних з підвіскою, а також після кожної перебортовки коліс або установки нової гуми. При цьому майстру слід попередньо оглянути підвіску автомобіля, поцікавитися у водія про вантажі в багажнику і, якщо вони важкі, вийняти їх на час регулювання. Також фахівець повинен перевірити тиск повітря в колесах, діагностувати вільний хід рульового колеса і оглянути диски коліс на предмет деформації. Невиконання будь-якої з перерахованих процедур може вплинути на показники датчиків.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ