У справі Славоміра Новака, взятого минулого тижня під варту за рішенням польського суду строком на три місяці, з’являються нові деталі.
Нагадаємо, затримання відбувалося в рамках міжнародної операції Національного антикорупційного бюро України (НАБУ), Спеціалізованої антикорупційної прокуратури України (САП) і Центрального антикорупційного бюро Польщі. Екс-главу «Укравтодору» Славоміра Новака підозрюють у вимаганні та отриманні майнових і особистих вигод за надання приватним компаніям контрактів на будівництво і ремонт доріг в Україні, а також у відмиванні грошей. Органи прокуратури Польщі встановили факт отримання ним 1,3 млн злотих (майже 300 тис. євро) в результаті реалізації корупційних схем.
Українські та польські слідчі продовжують виявлення та арешт активів, даючи зрозуміти, що крапку в цій історії поки ставити рано. Все вказує на те, що правоохоронці двох країн якомога більше зусиль зосереджують не стільки на персоні самого Новака, скільки на вивченні документації підрядів з будівництва та ремонту автодоріг за період, коли польський топ-менеджер очолював «Укравтодор» (2016-2019 рр.).
Як повідомив директор НАБУ Артем Ситник, станом на зараз сума тендерів, яка відпрацьовується в рамках розслідування, становить 270 млн євро.
У рамках слідства вивчається безпрецедентно широке коло осіб. За словами Артема Ситника, вже притягнуто до відповідальності 4 особи. А в прес-службі САП уточнили, що у справі в рамках розслідування про корупцію і відмивання грошей зараз фігурують 5 осіб.
«У справі повідомлено про підозру 5 особам – в.о. голови «Укравтодору», двом громадянам Польщі, іноземному громадянину – представнику однієї з компаній-учасниць тендерів «Укравтодору», а також громадянці України – екс-радниці керівника «Укравтодору». Робота спільної слідчої групи триває, досліджуються інші можливі епізоди злочинної діяльності на території України, Республіки Польща та інших країн», – йдеться у повідомленні САП.
За даними НАБУ, в рамках справи екс-глави «Укравтодору» Славоміра Новака вже проведено 50 обшуків у Києві, Львові та на території Польщі. Обшуки проходять у офісах «Укравтодору» та компаній-учасниць тендерів державного агентства. Останнім з боку слідства приділяється особлива увага – вивчається дання хабарів керівництву «Укравтодору» представниками великих компаній-підрядників.
«Основна проблема навколо ситуації з «Укравтодором» полягає в тому, що ринок дорожнього будівництва в Україні до теперішнього моменту поділений між двома компаніями: «Автомагістраль-Південь» (Україна) і Onur Group (Туреччина). Фактично зазначені дві компанії контролюють прийняття всіх важливих рішень по тендерах, пов'язаних з «Укравтодором», – повідомляє джерело, близьке до слідства. – Учасники ринку, які не мають відношення до зазначених двох компаній, не допускаються до участі в тендерах або ж вони виступають в ролі формальних учасників». Окрім того, як повідомляє журналіст Юрій Бутусов, серед фігурантів справи є компанії «Альтком» (Україна) і ECM Group (Польща)
Що до згаданого іноземця, якому було вручено підозру, то ним є генеральний координатор Onur Group Ukraine Емре Караахметоглу, уточнює «Обозреватель». Підозру про вчинення корупційного правопорушення було вручено фігуранту під час слідчих дій у Львові, йдеться в повідомленні НАБУ; крім того, агентство оприлюднило фото процедури вручення підозри.
Бізнесмена та пов'язані з ним компанії з групи «Онур» підозрюють у масштабних корупційних схемах при проведенні тендерів на ремонт доріг. Те ж саме стосується й інших великих компаній з числа підрядників «Укравтодору».
Компанія Onur Group Ukraine підтвердила проведення обшуків правоохоронних органів у кримінальній справі про діяльність екс-керівника «Укравтодору» Славоміра Новака. Про це повідомили в прес-службі компанії, пообіцявши надати більш детальну інформацію після завершення слідчих дій.
«Компанія Onur Group Ukraine сприятиме слідству та забезпечить повний доступ до інформації, яка сприятиме розслідуванню за участю НАБУ, САП і Центрального антикорупційного бюро Польщі про діяльність екс-керівника «Укравтодору», – зазначено в повідомленні.
Юрист Олександр Плахотнік уточнює: за дачу хабара передбачено обмеженням волі на строк від двох до п'яти років. Якщо повторно вчинити злочин, загрожує до восьми років в'язниці. «Якщо дійсно буде доведено факт дачі хабара, це є діяння, за яке настає кримінальна відповідальність. Звичайно, відповідальні особи компаній понесуть за це покарання», – повідомив Олександр Плахотник.
Компанії групи «Онур» за даними системи Prozorro з 2017-го отримали з бюджету замовлень на 37,6 млрд грн. «Це величезна сума навіть за мірками міжнародної компанії. Турецька компанія відкрилася в Україні ще в 2004-му. Один із власників дочірньої компанії в Києві – львів'янин Олег Фаріон », – пише «Обозреватель».
За даними видання, кілька скандалів не завадили компанії з турецьким корінням регулярно отримувати тендери по всій країні – в Одесі, Львові, Києві. Наприклад, в 2017-му Нацполіція запідозрила «Онур» в неякісному ремонті проспекту Перемоги та ще кількох магістралей у Києві. За даними матеріалів розслідування, Onur Group Ukraine підозрювали в участі схеми щодо завищення вартості будівельних робіт.
Керівництво Onur Group Ukraine всі звинувачення категорично заперечує, вважаючи їх надуманими та політично мотивованими.
«Я заперечую будь-які підозри щодо мене та компанії, і стверджую, що вони є необґрунтованими. Ми відкриті до співпраці зі слідством і допоможемо всім, чим можемо, щоб справа швидше перейшло до суду, були встановлені і справедливо покарані винні, а з мене та компанії були зняті будь-які підозри», – заявив Емре Караахметоглу, головний координатор Onur Group Ukraine.
Тим часом кілька співробітників «Укравтодору» заявили про готовність співпрацювати з правоохоронцями та надати слідству максимум нових відомостей.
«Зараз САП і НАБУ досліджують вилучені документи під час обшуків в «Укравтодорі». Тим часом після судового рішення деякі особи, зокрема держслужбовці, проінформовані про зловживання в Держагентстві, вже висловили готовність співпрацювати зі слідством і надати інформацію про корупцію в «Укравтодорі» – підтвердили в САП.
І, як можна припустити, багато в подальшому розвитку «справи Новака» буде залежати саме від свідчень згаданих співробітників «Укравтодору».