Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Cуспільство

За кого приховано та відкрито агітують у січневих друкованих виданнях Тернопільщини

У січні спостерігачі ОПОРИ провели огляд публікацій у районних та обласних газетах Тернопільщини. За їхніми підрахунками, 80 статей були присвячені потенційним та вже зареєстрованим кандидатам на пост Президента України. Серед них були зафіксовані матеріали з ознаками прихованої політичної реклами та передвиборчої агітації

На сторінках січневих випусків районних та обласних газет Тернопільщини найбільш поширені статті, із матеріалів політичного характеру, стосувались діяльності чинного Президента Петра Порошенка. У перших номерах друкованих видань 2019 року спостерігачі ОПОРИ найчастіше фіксували публікації присвячені темі отримання Томосу Українською Церквою. Але у цих статтях висвітлюється не лише релігійне питання, але також увага читачів привертається до персони Петра Порошенка та його заслуги у цій події. Ідентичного наповнення публікацію ʺМи на порозі народження української Помісної Церквиʺ - Президент щодо отримання Томосу про автокефалію УПЦʺ розмістили три газети області від 4 січня.

А інформаційне повідомлення ʺДля нас немає нічого неможливого, коли ми діємо спільно – Президент подякував мільйонам українців за їх молитви і віру у створення Православної Церкви Україниʺ, за підрахунками ОПОРИ, було поширене у дев’яти друкованих виданнях Тернопільщини від 11 січня.

У виданнях від 16 по 25 січня, за підрахунком спостерігачів ОПОРИ, чотири із найпоширеніших публікацій політичного характеру знову стосувались діяльності Глави держави. Так, стаття із зверненням Президента до громади під час робочого візиту на Рівненщину ʺВ 2020 році ЗСУ будуть здатні діяти повністю за стандартами НАТО – Президентʺ була розміщена у чотирьох газетах Тернопільської області.

Ідентичний матеріал під заголовками ʺРізниця між реальними обсягами спожитого газу і визначеними контрактом із ʺГазпромомʺ живила корупцію в Україніʺ або ʺКуди йшли 40 млрд. різниціʺ був зафіксований у 7 виданнях. У ньому, зі слів Президента, повідомляється про перемогу України в Стокгольмському арбітражі у позові проти ʺГазпромуʺ. ʺКуди йшли ці 40 мільярдів різниці? ʺНа живлення корупції, яку нашими зусиллями ми зупинили в енергетичному секторі – підкреслив Президентʺ

Крім того, інформаційне повідомлення ʺПрезидент: Першим пріоритетом в 2019 році буде підвищення рівня соціальних стандартівʺ містить промову Петра Порошенка про плани змін у країні, під час візиту на Житомирщину. Ця публікація виявлена у семи номерах газет Тернопільщини.

Стаття Богдана Лук’янчука ʺГеополітична катастрофа Путіна, який втрачає Україну назавждиʺ опублікована у 6 регіональних виданнях. Автор спочатку робить акцент на отримані Томосу Українською Церквою, а потім розповідає загалом про успіхи Петра Порошенка на посаді Президента, а у висновку закликає: ʺне допустити реваншу проросійських антиєвропейських сил на виборах 2019 рокуʺ.

Більшість згаданих вище друкованих матеріалів розміщені у рубриках ʺОфіційнеʺ, ʺРайдержадміністрація інформуєʺ та ʺВісник владиʺ.

Поза тим у січневих номерах друкованих видань Тернопільщини також були поширені згадки про лідерку ВО ʺБатьківщинаʺ. У газетах від 16 січня стаття ʺСвобода слова на ICTV з Юлією Тимошенко відкрила її бачення змін у державіʺ була опублікована 2 рази, в одному випадку із позначкою ʺна правах рекламиʺ. Автор Владислав Дзівідзький розповідає про представлені Юлією Тимошенко в ефірі тези із передвиборчої програми ʺНовий курсʺ.

У випусках газет від 25 січня стаття Владислава Дзівідзького ʺ22 січня – сакральний день 100 років тому і сьогодніʺ була опублікована шість разів, у одному випадку з вказівкою ʺна правах рекламиʺ, а ще в одному з позначкою літерою латинського алфавіту ʺRʺ, що за поданим на останній сторінці видання роз’ясненням, означає на правах реклами. А стаття Петра Охотіна ʺТимошенко офіційно вступила у виборчу гонкуʺ була поширена чотири рази без маркувань. У обох інформаційних матеріалах йдеться про форум до 100-ліття Соборності України, в рамках якого Юлію Тимошенко висунули кандидатом на пост Президента.

У чотирьох друкованих виданнях Тернопільської області від 4 та 9 січня 2019 року опублікована стаття ʺОлег Ляшко: українська земля має належати українцямʺ, яка може мати ознаки прихованої політичної реклами лідера Радикальної партії. У інформаційному матеріалі йдеться про те, що Олег Ляшко на засіданні Верховної Ради переконав парламент прийняти мораторій на продаж сільськогосподарських земель ще на один рік. Також стаття містить позитивні згадки про інші законопроекти та ініціативи політика щодо сільського господарства. У 3 виданнях вказано, що автором повідомлення є Катерина Смільська. Стаття у жодній з газет немає маркування ʺрекламаʺ, у двох випадках розміщена в рубриці ʺПолітикумʺ.

У газетах від 25 січня знову зафіксований інформаційний матеріал Катерини Смільської. У ньому йдеться про те, що Радикальна партія на своєму з’їзді висунула Олега Ляшка кандидатом на пост Президента. Аналогічного змісту стаття під заголовками ʺОлег Ляшко: ʺЯ наведу в Україні порядокʺ або ʺОлег Ляшко: мій план – купуй українське, плати українцям, поважай українцівʺ розміщена у 3 газетах. В одному з випадків публікація розміщена в рубриці ʺВибори –Акцентиʺ, а у інших має маркування ʺна правах рекламиʺ або літерою латинського алфавіту ʺRʺ, так редакція позначає ʺна правах рекламиʺ.

Координаторка спостереження Громадянської мережі ОПОРА за виборами в Тернопільській області Ольга Галушка зауважує, що згадані вище позначки літерою латинського алфавіту ʺRʺ є не відповідним маркуванням для такого роду повідомлень. Варто використовувати, згадані у частині 3 статті 9 Закону України ʺПро рекламуʺ, формулювання (ʺРекламаʺ чи ʺНа правах рекламиʺ) адже пересічний читач може достеменно не зрозуміти, що ця стаття є опублікована на замовлення певної політичної сили чи потенційного кандидата.

Спостерігачі ОПОРИ у двох газетах від 16 січня зафіксували аналогічну статтю від різних авторів Інни Матуш та Ореста Тимчука ʺЩастя – це коли всі навколо щасливі!ʺ. Вона містила інтерв’ю з Олександром Шевченком. Питання до політика стосувалися його сімейних, релігійних та моральних цінностей. Публікація формує у читачів позитивний імідж Олександра Шевченка, а отже може містити ознаки ʺджинсиʺ.

Крім того, у 4 обласних газетах від 16 січня спостерігачі ОПОРИ зафіксували статтю ʺДемократичні сили визначились з єдиним кандидатом у президентиʺ. У ній йдеться про те, що на форумі 11 січня політичні сили ʺГромадянський Рух ʺХвиляʺ, ʺГромадянський Рух ʺРідна країнаʺ та ʺЄвропейська партія Україниʺ спільно висунули Анатолія Гриценка кандидатом на пост Президента. Також матеріал містить тези з передвиборчої програми кандидата, що представлена під гаслом ʺЧесний президент - служитиме людям!ʺ. Цей факт може мати ознаки порушення виборчого Законодавства, адже матеріал містить ознаки спонукання голосувати за вже зареєстрованого кандидата. Такий матеріал мав би бути розміщений на підставі угоди з передоплатою з виборчого фонду кандидата.

ОПОРА нагадує, що ЦВК зареєструвала Анатолія Гриценка кандидатом у Президенти 15 січня. Відповідно до Закону України ʺПро вибори Президента Україниʺ, його передвиборча агітація розпочинається з наступного дня після їх реєстрації ЦВК і регулюється цим Законом.

Відповідно до частини 5 статті 63 Закону кандидат має право публікувати агітаційні матеріали в друкованих засобах масової інформації за рахунок коштів свого виборчого фонду. А в частині 6 цієї ж статті йдеться, що агітаційні матеріали публікуються на підставі угоди між розпорядником поточного рахунку виборчого фонду кандидата та редакцією друкованого засобу масової інформації, а без укладення угоди та надходження коштів на рахунок редакції публікація забороняється. Станом на 16 січня інформація про відкриття виборчого фонду кандидатом Анотолієм Гриценком була відсутня.

Також в останніх випусках січневих газет спостерігачі ОПОРИ зафіксували матеріали з ознаками агітації на користь зареєстрованих кандидатів Андрія Садового (Постанова ЦВК від 8 січня) та Сергія Тарути (Постанова ЦВК від 29 січня). Стаття ʺАндрій Садовий: Саме зараз!ʺ містить біографічні дані кандидата та опис його доходів. У матеріалі ʺВіктор Забігайло, голова Тернопільської обласної організації ʺОсноваʺ: ʺПравильний вибірʺ формується позитивна думка щодо виборчої програми кандидата та до особи Сергія Тарути, загалом. Обидві публікації не мають, передбачених Законодавством маркувань.

Загалом, у січні спостерігачі ОПОРИ зафіксували 80 статей про кандидатів на пост Президента України у друкованих виданнях Тернопільської області, враховуючи ті, що позначенні ʺна правах рекламиʺ або ʺпередвиборча агітаціяʺ. Їх кількісне співвідношення відображене у діаграмі.

ʺНаявність у газетах матеріалів, які мають ознаки прихованої політичної реклами про потенційних чи уже зареєстрованих кандидатів у Президенти, певним чином маніпулятивно впливає на політичні вподобання  виборців. У такого роду статтях описуються лише позитивні якості політика, а це в свою чергу не надає виборцю можливості критично оцінити ту чи іншу особу та її діяльність. Крім того законодавство України вимагає щоб матеріали, які привертають увагу до певної особи вміщувати під відповідними рубриками та належним чином маркувались, тоді читач буде поінформований, що ця стаття написана на чиєсь замовлення ʺ, – наголошує Ольга Галушка.

Нагадуємо, що відповідно до частини 3 статті 9 Закону України ʺПро рекламуʺ інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, в якому привертається увага до конкретної особи чи товару та який формує або підтримує обізнаність та інтерес глядачів (слухачів, читачів) щодо цих особи чи товару, є рекламою і має бути вміщений під рубрикою ʺРекламаʺ чи ʺНа правах рекламиʺ, а згідно з частиною 10 статті 64 Закону України ʺПро вибори Президента Україниʺ політична реклама повинна бути відокремлена від інших матеріалів та означена як така.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ