Слухай онлайн
Політика  |  Cуспільство  |  Здоров'я

Загроза коронавірусу в Україні та світі зростає паралельно з обмеженнями проти нього

Протягом останнього тижня Україну найбільше сколихнули світові та українські тенденції поширення коронавірусу, посилення обмежувальних та карантинних заходів, політичні та економічні виклики в контексті вірусу.

Загроза Covid-19 зростає паралельно з обмеженнями проти нього

Ситуація з коронавірусом у світі погіршується. Кількість смертей від Covid-19 перевищила кількість смертей під час пандемії свинячого грипу у 2009-2010 рр (їх вже понад 24 тисячі). ВООЗ фіксує експоненціальне прискорення поширення коронавірусу: перші 100 тисяч осіб захворіли за 67 днів, другі – за 11 днів, треті – за 4 дні, четверті – за 3 дні, п’яті 100 тисяч – усього за 2 дні. На цьому тижні в окремі дні в Італії фіксували рекордні 743 смерті на добу (всього понад 8 тисяч осіб). У Іспанії в один з днів померло 738 людей (всього понад 4 тисячі осіб). Італія та Іспанія вже перегнали Китай за кількістю жертв. У США вчора зафіксували кількість заражень, що дозволяє Штатам «догнати та перегнати» Китай та Італію. Національні трагічні рекорди і в інших країнах.

В Україні ситуація теж поступово погіршується. За вчора в нас зафіксовано 62 нових випадки зараження і сьогодні ми вже подолали межу у 200 випадків. Хоч і смертність в Україні не досягла і 3%, але турбує і низький рівень виздоровлення хворих (трохи більше 1,8%). Ми досі не знаємо чи реальними є цифри, хоч і карантин вже призвів до зниження захворюваності на ГРВІ.

Держави світу суттєво посилюють обмежувальні, карантинні та надзвичайні заходи. Радники уряду Британії припускають, що обмеження через коронавірус можуть тривати протягом року, згідно секретних урядових документів вірус поширюватиметься Британією щонайменше протягом року, а згідно з моделюванням дослідників Оксфордського університету у Британії новим коронавірусом вже заразилось набагато більше людей. Лише за декілька днів нові і жорсткіші за Україну заходи ввели Британія, Франція, Нідерланди, Польща, Молдова, Індія, Румунія, Ізраїль та інші країни. Британці зобов'язані перебувати вдома, виходячи на вулицю тільки в крайніх і чітко визначених випадках, заборонені будь-які збори у складі понад 2 осіб, закриті дитячі релігійні установи. У Франції обмежили вихід з дому, заняття спортом на вулиці. Нідерланди заборонили громадські зібрання до 1 червня. В Молдові заборонили прогулянки в парках та громадських місцях, АЗС заборонено продавати їжу. Країни світу діють максимально швидко і жорстко.

Що в Україні? Перевага політичних кон’юнктурних позицій в питаннях обмежувальних заходів та системній протидії коронавірусу замість державницької позиції. І у владі, і в опозиції, і в суспільстві. Використання пандемії у політичних цілях – це ганьба та ілюзія для тих, хто про це думає. Згідно з опитуваннями 15% українців не дотримуються вимоги виходити з дому у крайній необхідності. 47% не одягають масок у громадських місцях. 20% не уникають близького контакту з людьми. 20% користуються громадським транспортом. 37% не використовують антисептики.

Карантин стримує поширення вірусу, але його ефективність зменшується недостатньо ефективними діями та контролем з сторони влади та недостатньою відповідальністю з сторони громадян. Економіка швидкими темпами загинається від обмежень карантину. Але ще більше вона загинатиметься в умовах широкого поширення вірусу з більшою смертністю та іншими факторами, що саме по собі запустить усі самообмеження.

Тому Кабмін продовжив карантин до 24 квітня та оголосив надзвичайну ситуацію в Україні (не плутати з надзвичайним станом). Це цілком виважене рішення. Не тільки тому, що обмеження зачеплять Великодні свята, але й тому, що стримання поширення вірусу – це поки єдина можлива для нас короткострокова стратегія. Якщо поведінка громадян суттєво не зміниться, то ми ризикуємо отримати подібну до Європи ситуацію, де почалась життєва лотерея під назвою «кого рятуємо першим?». Згідно методики Британської системи охорони здоров’я Україні в один момент може знадобитись 62 тисячі апаратів ШВЛ (що більш ніж у 10 разів більше за наявну кількість).

Великодні свята будуть дуже важливим тестом для країни. Зрозуміти, що в умовах поширення пандемії необхідно залишитись вдома, не практикувати загальносімейні застілля чи походи в гості, долучитись до релігійних обрядів онлайн – це довести наявність відповідальних та раціональних громадян.

У владі також мусять зрозуміти, що це напевно останнє допустиме подовження карантину. Цей місяць – це час для напрацювання гнучкої та розумної стратегії. А до її напрацювання ми повинні «закрити діри» у чинних заходах.

По-перше, потрібно запровадити тотальний контроль за дотримання вимог обсервації усіма, хто приїхав з-за кордону протягом останнього місяця. Їх пересування треба відслідковувати як це роблять у Європі. Багато хто відкрито ігнорує вимоги обсервації і відбувається безконтрольний імпорт вірусу. На жаль, сотні тисяч українців-туристів-заробітчан можуть стати найфатальнішим провалом Зе-влади. Бо саме вони можуть стати джерелом поширення вірусу.

По-друге, правоохоронні та силові органи мають бути більш активними у контролі та притягненні до відповідальності за невиконання вимог карантину. Можна лише уявити, що би було з «блокувальниками» та руйнівниками трамваїв, підпільними кафе, приватними клініками-приховувачами випадків вірусу, продавцями фейкових тестів на вірус, експортерами стратегічних медичних товарів, завищувачами цін на продуктові товари, «любителями» возити переповнені маршрутки, продавцями «стихійних ринків», саботажниками держрішень, втікачами з обсервації, поширювачами інформаційних фейків в охопленому вірусом Китаї чи західно-європейській державі. «Прийшла весна – пора виховувати та пакувати безвідповідальних».

Нові обмеження щодо зупинки громадського транспорту, заборони користуватися дитячими й спортивними майданчиками, заборони дітям виходити на двір без батьків, «1 людина на 10 кв.м.», заборони продажу шаурми і кави на винос є необхідними кроками. Також в магазинах треба виділити окремі спецгодини для відвідування категорії 60+ років. А так, в цих умовах громадяни віком 50-60+ би мали самоізолюватись вдома (як і діабетики, гіпертоніки та люди з захворюваннями легень). Зрозуміло, що усі освітні (ЗНО, прийоми документів, випуски) та інші процеси мають бути відкладені. Максимум державних та приватних послуг має бути переведено в он-лайн.

По-третє, необхідно максимально розширяти базу тестування на вірус. Чим більше тестів ми зробимо, тим більше інфікованих вчасно виявимо та ізолюємо. Ефективність цього доводить досвід як Південної Кореї, так і деяких міст Італії. Тут дуже важливими є поставки сотень тисяч експрес та ПЛР-тестів з Китаю. Маємо ми вийти і на серійне українське виробництво тестів на COVID-19.

По-четверте, безпека лікарів та медперсоналу має залишатись найвищим пріоритетом. Вже відомо, що в Італії 20% медиків захворіли на коронавірус. Це означає необхідність забезпечення їх захисними костюмами і т.д. Допомагає тут і те, що служби таксі та громадяни підвозять медиків на роботу. Правильною є ідеї залучити в допомогу лікарям студентів-медиків і закликати долучатись цивільних-волонтерів з досвідом у медицині.

По-п’яте, важливо усім бути чесними. Владі відверто говорити про гостроту ситуації та ризики. Місцевим владам, чиновниками, медикам відверто говорити про труднощі та необхідності з центром. Людям бути чесними між собою.

Варто привітати заходи, які вживала влада: спрощення медичних закупівель, податкового імпорту медичних товарів, реєстрації дезінфікуючих засобів; заборону експорту етилового спирту; дозвіл на роботу веткілінкам, ветапеткам та зоомагазинам; контроль за здоров’ям полонених в Криму та на Донбасі, припинення руху через лінію розмежування; остаточне закриття державних кордонів після завершення масової евакуації; посилення комунікації; відкладення військового призову; відмову від партдержфінансування і т.д..

Парламент як епідеміологічна бомба має перейти в он-лайн

Вже щодо п’яти народних депутатів України є ризики зараження коронавірусом, а, отже, має бути напрацьований юридичний і технічний механізм прийняття рішень Верховною Радою у режимі відеоконференції чи скайп-режимі. Таке вже нещодавно успішно практикував в рішенні щодо НАТО, до прикладу, Сенат Іспанії. Також голоси можна збирати в якийсь спосіб заздалегідь. Є навіть ідея провести засідання на футбольному стадіоні та в дворі ВРУ з соцдистанцією. Народні депутати частіше за інших громадян подорожували останнім часом за кордон і вони з вищою ступіню вірогідності є носіями вірусу. Ми не можемо допустити паралічу законодавчого органу в період пандемії та війни чи щоб він став епідеміологічною бомбою.

На потенційному позачерговому засіданні ВРУ потрібно вирішувати: По-перше, якщо ніхто в країні не готовий взяти на себе відповідальність та виносити на обговорення питання надзвичайного стану (більшість Зе-команди, парламентських фракцій та бізнесу проти), то влада на усіх рівнях має прийняти рішення про тимчасове посилення карантинного режиму.

По-друге, треба прийняти вже погоджений з МВФ «антиколомойський закон» щодо заборони повернення банків колишнім власникам та фактичне унеможливлення отримання ними компенсацій, щоб відкрити шлях для фінансової допомоги МВФ, яку бажають розширити до 8-10 мільярдів $. Між Коломойським і МВФ Зеленський змушений обирати МВФ, але поки ніби голосів замало навіть попри флешмоб «#ніДефолту» та позицію «ЄС» та «Голосу». Спротив дружніх до олігарха чи саботаж боязких помітний.

При цьому, прийняття законопроект про ринок землі не на часі, але МВФ продовжує наполягати на його прийнятті. Це ще важча дилема.

По-третє, якщо, як кажуть деякі нардепи-«слуги», історія з п’яним розіграшем міністра охорони здоров’я Ємця перших осіб з індивідуальним фейковим зараженням є правдою, то його треба відправити у відставку. Також треба заповнити вакансії міністра енергетики та інші позиції.

По-четверте, звичайно ж, потрібно прийняти пакет економічних законопроектів з метою підтримки українського бізнесу та соціально незахищених громадян. Мова і про зміни до державного бюджету країни з створенням Стабілізаційного фонду на 124 мільярди гривень, зняттям лімітів на зовнішні запозичення та виїмкою коштів з держпідприємств. Цілком очевидно і зрозуміло, що видатки бюджету доведеться важко і нещадно порізати, щоб перенаправити на більш пріоритетні економічно-стабілізаційні, соціальні та медичні потреби. Так, має відбутись фінансова централізація за рахунок місцевих бюджетів, зменшення видатків на культуру, спорт, науку та освіту, перерозподілення нереалізованих і непотрібних зараз видатків (на місцеві вибори 2020, Бюро фінансових розслідувань). Фракції мають завершити консультації швидко, щоб прибрати з документів кадрові, фінансові та корупційні ризики. Зміни до бюджету мають йти на підтримку економіки.

Економіку та добробут людей треба рятувати не менше, аніж їх життя

Від надзвичайного стану нас поки відділяє лише економіка («що спіткнулась і ризикує проїхатись обличчям по землі»), а не страх до Авакова. Через карантин зупинили роботу близько 700 тисяч підприємств і необхідно підтримувати український бізнес. Але малий і середній бізнес, а не олігархічно-феодальні бізнес-структури. Новий «мозковий центр» має бути справою усього бізнесу.

Сам факт зустрічі Зеленського з олігархічним бізнесом не є проблемою. На ній президент мав і нагадав олігархічному класу, що пора віддати частину заробленого в країні на медичні та інші потреби. Поки що олігархи роблять деякі несуттєві для них мільйонні подачки. Але запропонована президентом феодальна схема розподілу українських областей на олігархічні сфери впливу не відповідає очікуванням. Криза – це час пожертви олігархів, а не їх посилення. Інтереси олігархів, до прикладу Коломойського в питанні «Приватбанку», не можуть стати перепоною для траншу МВФ. На жаль, апетити олігархів з «поїдання країни» поки лише зростають.

Всі чудово розуміють, що затяжний карантин може спричинити глибокі економічні та соціальні наслідки, а тому треба превентивно діяти проти ризиків зростання безробіття, закриття фірм чи колапсів в окремих сферах. Dragon Capital прогнозує скорочення ВВП на 4% у 2020 році, а Офіс президента в якості оптимістичного сценарію повідомляє про можливе падіння на 5%. Київ, за попередніми підрахунками, втратить один мільярд гривень. Все це на фоні послаблення гривні (хоч і попит на валюту вгамовується), кредитних виплат, недобору бюджету, зменшення надходжень від заробітчан. Пенсії та соцвиплати мають бути підвищені, завищення цін на продукти контрольоване АМКУ та іншими, податкові та кредитні пільги та канікули мають бути розширені (у тому числі, зниження податкового навантаження на оплату праці та депозити, звільнення від ПДФО та ЄСВ непрацюючого бізнесу, що зберігає заробітні плати), облікову ставку НБУ варто знизити, запровадити безвідсоткову спецпозику для простоюючого бізнесу, переглянути акцизи.

Люди цілком праві, коли кажуть, що тривалий карантин швидко спричинить брак грошей у великої кількості людей. За умов жорсткого карантину у 57% українців закінчаться гроші на життя через чотири тижні або менше. Комусь зменшать ЗП (23% компаній), когось звільнять (14% компаній), чийсь бізнес закриється (6%). Але якщо не вжити усіх необхідних обмежувальних заходів, то економічна ситуація буде у перспективі ще гірше, люди будуть ще біднішими і будуть мати ще менше роботи та бізнес-можливостей. Замкнуте коло криз і проблем. Це розуміють і в бізнесі, де 64% компаній готові надавати допомогу державі. Ми знаходимось в умовах «ідеального та системного економічного шторму». Дуже важко знайти баланс.

VIP-тюрми замість VIP-палат на фоні ризиків авторитаризму

Коронавірус є великою загрозою для демократії та великим подарунком для авторитаризму. Дилеми вибору між життям та свободою, економікою та життям загострююються. Багато хто вже не зовсім аргументовано починає захоплюватись авторитарними режимами, що ніби-то ефективніше долають вірус. Це якщо порівнювати Європу з Китаєм, але не якщо порівнювати Китай з Тайванем, Японією чи Південною Кореєю. Але тенденція зрозуміла. У часи глобальних смут одним з найбільших ризиків є посилення радикальних, ультракрайніх у поглядах рухів, що накладається на запит «сильної руки». У 21 столітті ми можемо скотитись до занепаду лібералізму та цифрової диктатури. Це не означає, що не потрібні тимчасові жорсткі обмежувальні заходи. Це означає, що все це не має стати хронічним. Економіка хронічного не витримає.

В якості наслідку можуть бути і дві великих добрих медичних трансформації в Україні. По-перше, нарешті Героями країни та суспільства стануть Медики. Вони приєднаються до Захисників-Військових як бійці не менш важливого медичного фронту. По-друге, нарешті урядовці, депутати, чиновники зрозуміють, що сфера охорона здоров’я надважлива. Чому? Вони не зможуть втікти до своїх закордонних фешенебельних лікарень через наявні обмеження. Вони відчувають на собі весь смак і жалюгідного стану системи, і нелюдських умов українських лікарень. Відчують на собі весь смак власної бездіяльності, корупції, недержавності в умовах безоплатної національної системи медичного обслуговування. Коронавірус зрівняє пацієнтів не лише у статусі, але й можливо і частково у світоглядному сприйнятті. Саме тому так важливо щоб були VIP-тюрми (бо ж весна прийшла), але не було VIP-палат.

А ще коронавірус змусив Єрмака хоча б тимчасово відмовитись від ідеї створення антидержавної «консультативної ради» щодо Донбасу. Хоч щось.

Олексій Роговик,

політичний експерт та голова аналітичного центру Free Voice IAC,

спеціально для «Гал-Інфо»

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ
Загрузка...
");