Арсеніяда-відставка вісімнадцятого уряду України, яка тривала майже півроку, врешті завершилась. Упродовж цього часу політологи й експерти жваво обговорювали ймовірні кандидатури на посаду нового прем’єра, однак все залежало від добровільного рішення Арсенія Яценюка подати у відставку, адже його уряд мав імунітет до осені 2016 року.
Перегорнувши ще одну сторінку новітньої історії, одна частина посадовців Арсенія Яценюка пішла працювати в уряд Володимира Гройсмана, інша написала прощальні записки із побажаннями своїм наступникам, а суспільство в цілому взялося підбивати підсумки другого перебування у виконавчій владі лідера «Народного фронту».
І слово з ділом розминулись
Інформаційне агентство «Слово і Діло», яке спеціалізується у виявленні, зберіганні, обробці й публікації обіцянок українських політиків, представили «паспорт відповідальності» Арсенія Яценюка. Станом на 10 квітня 2016 року колишній керівник уряду, як стверджує «Слово і Діло», виконав 264 обіцянки, 45 ще були в процесі виконання, а 135 обіцянок не виконав. У підсумку, рівень відповідальності Арсенія Яценюка сягнув позначки 59%, що є доволі хорошим показником з огляду на українські реалії.
Однак начебто успішна діяльність колишнього прем'єра та його Кабінету міністрів у суспільстві визнана незадовільною. Такий висновок зумовлений або завищеними вимогами громадськості, або в аналітичною похибкою програми ІА «Слово і Діло», закладеною у систему оцінювання.
Що варити: борщ чи зупку?
Творчий колектив сайту «Подробності» був збентежений, коли взявся оцінити практичні наслідки діяльності уряду 15 прем'єр-міністра за період 2014 – першого кварталу 2016 років: у країні все лише дорожчало – бензин, електроенергія, курс валют, комунальні тарифи. А коли господині-журналістки заходилися варити борщ, то взагалі взялися за голову: за період урядування Яценюка традиційна українська страва стала дорожчою на 323% у порівнянні із 2014 роком.
Щоправда чистоту експерименту сайту «Подробності» нівелює відсутність інформації про закладені борщові інгредієнти й обсяг кінцевого звареного продукту. Бо, наприклад, у лютому господині сайту «Економічний дискусійний клуб» варили 4 літри борщу за 75 гривень, а не 128 гривень, а без м'ясного інгредієнту взагалі вкладалися у 23 гривні.
Проте і перші, і другі господині дійшли спільного висновку: під час господарювання Арсенія Петровича жити стало важче: вічнозелений американський долар постійно зростав, заробітна платня зменшилась, а зовнішній борг країни, який доведеться віддавати дітям або й онукам, перетнув межу півтора трийльони гривень.
Погляд крізь призму незаангажованості
Яким же було прем'єрство Арсенія Яценюка? Щоби мати об’єктивну відповідь на це питання, необхідно володіти цілковитою інформацією про обставини й умови, за яких цей уряд приймав або не приймав ті чи інші рішення. Політологи й експерти повноти інформації не мають, отож у своїх умовиводах здебільшого послуговуються власними припущеннями.
Уряд Арсенія Яценюка взявся за важелі управління державою у найдраматичніший період новітньої історії України, коли відбулись окупація Криму, сепаратистські «гойдалки» на Сході й Півдні, війна на Донбасі, глибокий економічний спад, майже трикратна девальвація національної валюти, газовий шантаж Кремля. Попри всі негаразди країна встояла проти агресії Кремля, пережила труднощі відновлення недієздатної армії, намагалася робити реформи системи державного управління.
Команда вітчизняних та закордонних економістів і юристів VoxUkraine теж проаналізувала період діяльності другого уряду Арсенія Яценюка і дійшла висновку, що його досягнення є половинчастим. Цей уряд започаткував більше важливих реформ, ніж усі його попередники, однак не зумів зробити половини того, що від нього очікувало післямайданівське суспільство.
За десятибальною шкалою вирішення найбільш важливих питань, що перебували у зоні відповідальності Кабінету міністрів Арсенія Яценюка, чотири не були вирішені, чотири були вирішені частково, успішно – лише два. Результати оцінки діяльності цього уряду схожі або на трійку з мінусом, або на трійку з плюсом, – вважають інтелектуали VoxUkraine.
Десятибальна шкала оцінки діяльності уряду Арсенія Яценюка |
|||
Фактори, які найбільше заважають розвитку суспільно-економічного життя України |
Оцінка реформи |
Коментар (що зробив або не зробив уряд Арсенія Яценюка) |
|
1 |
Значна корупція на всіх рівнях. Зокрема не реформована ДФС. Корупція на митниці |
Не виконано |
Створено кілька антикорупційних органів, відкриті деякі реєстри власності, але до ефективної системи боротьби з корупцією ще дуже і дуже далеко. Однак відповідальність за це несе не тільки уряд, але й інші гілки влади. Розпочато реформу ДФС (скорочено кількість інспекцій, великих платників переводять в спеціалізовану інспекцію, створені електронні реєстри по відшкодуванню ПДВ та ін.). У той же час процедури сплати податків спрощені незначно, залишаються плани по стягненню штрафів. Корупцію на митницях (крім Одеської) ніхто майже не чіпав. |
2 |
Некомпетентність і неефективність державної служби |
Не виконано |
Новий закон «Про державну службу» був прийнятий із значним запізненням і тільки під тиском громадськості і міжнародних організацій. Його реалізація досі не впроваджена. |
3 |
Дуже великі втрати через неефективне управління державною власністю |
Не виконано |
Почалась публікація статистики найбільших держпідприємств, але їх приватизація блокується всіма гілками влади, ймовірно, через небажання вигодонабувачів втрачати грошові потоки. |
4 |
Неефективне трудове законодавство, а також найнижчий в Європі пенсійний вік, що є причиною постійного зростання дефіциту Пенсійного фонду У тому числі практично невирішеними залишаються проблеми внутрішньо переміщених осіб |
Не виконано |
Пенсійну реформу уряд навіть не починав. У трудове законодавство були внесені лише косметичні правки у рамках «безвізового пакета». У нинішніх умовах фрагментований і зарегульований ринок праці ще більше ускладнює пошук роботи для внутрішньо переміщених осіб. До цього часу не створена єдина база даних внутрішньо переміщених осіб (яких налічується 1,8 млн), не існує комплексної програми їх інтеграції в нові громади. Фактично, уряд обмежився призначенням невеликих виплат вимушеним переселенцям, тоді як головну роль у наданні їм інших видів допомоги продовжують виконувати волонтери та міжнародні організації. |
5 |
Значна зарегульованість економіки. Часто метою впровадження регулювання було створення можливостей для отримання корупційної ренти |
Виконано частково |
Прийнято кілька законів і постанов уряду з дерегуляції, проте ідея «регуляторної гільйотини» відхилена через неузгодження цього підходу з партнерами із ЄС. |
6 |
Непрозорий і неефективне використання бюджетних коштів |
Виконано частково |
Створено портал відкритих даних, розпочато його наповнення. |
7 |
Слабкий захист прав власності та невиконання контрактів (недієздатна правоохоронна система) |
Виконано частково |
За допомогою іноземних держав і громадських активістів реформована лише невелика частина правоохоронної системи – створена патрульна поліція. Однак ця реформа стала найбільш популярною, оскільки вона безпосередньо стосується життя людей. Призупинена реформа судової системи і провалена реформа прокуратури не належать до компетенції КМУ. |
8 |
Неефективне надання пільг і субсидій (за категоріальним, а не адресним принципом) |
Виконано частково |
Розпочато створення єдиної бази даних одержувачів соціальної допомоги. У березні 2016 року прийняті постанови уряду щодо верифікації соціальних виплат. |
9 |
Найнижча енергоефективність в Європі, непрозорі схеми на ринку газу (зокрема злиття у формі перехресного субсидування), залежність від одного імпортера; хронічний і зростаючий дефіцит «Нафтогазу» |
Виконано |
Розпочато підвищення тарифів для домогосподарств до ринково обґрунтованого рівня (щоправда, воно призупинене у квітні 2016 року в зв'язку з політичною кризою), знижений дефіцит «Нафтогазу», проведений його аудит, диверсифіковані джерела імпорту газу. |
10 |
Величезні втрати під час держзакупівель як через корупцію, так і через некомпетентність |
Виконано |
Завдяки зусиллям волонтерів запроваджена система електронних закупівель ProZorro, на яку з серпня 2016 року повинні перейти всі органи влади. Однак для цього працівники державних органів повинні навчитися працювати з новою системою, що для багатьох складно. |
В інтелектуальному товаристві VoxUkraine вважають, що Кабінет міністрів Арсенія Яценюка зробив значно більше, ніж попередні уряди, проте значно менше, ніж від нього очікувало суспільство. Яценюк назвав свій Кабмін «урядом камікадзе», маючи на увазі, що він буде проводити непопулярні реформи, а через це втрачати рейтинг. Проте, насправді, було проведено лише одну непопулярну реформу – доведення тарифів на енергоносії для населення до ринкового рівня, а рейтинг втрачено швидше через відсутність реформ (зокрема, боротьби із корупцією), аніж через їх запровадження.
Із таким твердженням VoxUkraine погодитися важко, оскільки команда Арсенія Яценюка зробила значно більше непопулярних кроків, а зокрема:
▪ потенційно вплинула на зростання комунальних тарифів;
▪ збільшила пенсійний вік для жінок;
▪ вплинула на зменшення фінансового забезпечення громадян пенсійного віку;
▪ не стримала зростання цін на ліки і медичні засоби;
▪ спричинила зростання цін на продукти харчування тощо.
Можна спростувати і твердження редколегії VoxUkraine, що Кабінет міністрів Яценюка зробив значно більше від усіх попередніх урядів. На зламі тисячоліть в Україні був іще один успішний уряд Віктора Ющенка, але про це вже якось забулося.Різниця між урядами Арсенія Яценюка і Віктора Ющенка полягає у тому, що Яценюк зробив чимало, але недостатньо, для демонтажу пострадянської системи державної структури і позбавив Україну газової залежності від Росії, а Ющенко, не маючи змоги демонтувати корупційну державну надбудову, домігся покращення матеріального забезпечення кожного громадянина.
Тепер Кабінетові міністрів Володимира Гройсмана доведеться створити продукт «2-в-1»: тобто, продовжуючи лінію уряду Арсенія Яценюка, досягти успіху часів урядування Віктора Ющенка. А чи подужає, покаже час.
Ярослав Левків.