З першого липня в Україні введений податок на нерухомість. У зв`язку з цим внесені відповідні зміни до податкового законодавства. Не будемо аналізувати саму величину податку – її будуть встановлювати місцеві ради у запропонованих межах від 0% до 3%, а зупинимось на площі нерухомості, зокрема житла, з якої починає нараховуватись цей податок.
Отже, законодавцем запропоновано такі норми: при перевищені площі квартири понад 60 кв. метрів, при перевищені площі будинку 120 кв. метрів, сумарно квартири і будинку 180 кв. метрів починається сплата податку. І це незалежно скільки там проживає власників, чи співвласників. Звідки такі цифри? Цього ніхто пояснити не може і ніхто не обгрунтовував їх. Це майже так, як і з ціною на газ для населення. Уряд встановив ринкову ціну . А де ринок газу? Що, може, громадяни можуть пошукати собі десь дешевший газ в Україні? Але залишим питання ціни на газ, бо нашим сьогодні дослідженням є формування податку на нерухомість. Найбільш поширеною нерухомістю є житло. І, як правило, більшість українців це житло отримали від держави у власність безкоштовно у межах визначеної законом норми, або купили квартиру у кооперативному будинку, так звані ЖБК (житлово-будівельний кооператив) і ЖК (житловий кооператив) чи побудували приватний будинок за власні кошти. Це і є для більшості українців єдина нерухомість. Отже, чому на нашу думку є не прийнятними норми – 60, 120 та 180 квадратних метрів, вище яких починається оподаткування.
Відповідно до ст. 3 Закону України “ Про приватизацію державного житлового фонду” приватизація здійснюється шляхом безоплатної передачі громадянам квартир (будинків), житлових приміщень у гуртожитках з розрахунку санітарної норми 21 квадратний метр загальної площі на наймача і кожного члена його сім'ї та додатково 10 квадратних метрів на сім'ю, а також продажу надлишків загальної площі квартир (будинків), житлових приміщень у гуртожитках громадянам України, що мешкають в них або перебувають в черзі потребуючих поліпшення житлових умов. Отже, наприклад, сім*я з чотирьох осіб може мати у власності 94 квадратних метри житла, яке вона отримала від держави безкоштовно у межах норми передбаченої законом. Крім того треба зазначити, що всі члени сім*ї є співвласниками цього житла. Це на наш погляд і мало б бути тою нормою для сім*ї з чотирьох осіб, вище якої настає сплата податку.
Поглибимо трошки питання, А що, коли одна особа проживає в одно кімнатній квартирі. Якою тут мала би бути норма. Виходячи з попередньо викладеного одній особі належить приватизувати 21 кв. м. плюс 10 кв. м. на сім*ю. Отже, квартира площею 31 кв. м. не підлягає оподаткуванню. Все решта, що є понад цю базову норму мало би оподатковуватись.
Можна зробити відповідні розрахунки, коли квартира є двох-,трьох-кімнатною. Але основним тут є площа квартири і кількість співвласників, які там проживають. Бо, якщо у квартирі площею 63 квадратних метри проживає чотири співвланики, то у них ці три метри понад встановлену норму не є зайвими і за них сплачувати податок не потрібно, виходячи з вищенаведеного. Так само, як і у прикладі, наведеному вище: для сім*ї з чотирьох осіб, які мешкають у квартирі площею 94 кв. м. – 34 кв. метри не будуть зайвими і оподатковуватись не повинні.
Відповідно до ст.1 Закону України “Про приватизацію державного житлового фонду”приватизація державного житлового фонду (далі - приватизація) - це відчуження квартир (будинків), житлових приміщень у гуртожитках, призначених для проживання сімей та одиноких осіб, кімнат у квартирах та одноквартирних будинках, де мешкають два і більше наймачів, та належних до них господарських споруд і приміщень (підвалів, сараїв і т. ін.) державного житлового фонду на користь громадян України. Право на приватизацію жила в Україні має кожен громадянин – це його суб`єктивне право.
Тому підсумовуючи, цю коротку статтю зазначимо, що оподатковувати треба було би кожного громадянина, враховуючи його право на володіння житлом у межах норми, яку встановлено Законом України “Про приватизацію державного житлового фонду”. Дані про громадян знаходяться у всіх житлово-експлуатаційних чи обслуговуючих підприємствах України. Великі податки мають платити багаті люди, а не за приказкою “з бідних по нитці – багатому сорочка”.
Експертно - моніторингова група Львівської міської організації Народного Руху України.