Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Культура

Перевтілення дириґента: які сюрпризи готує Leopolis Baroque Festival

Концерт 8 серпня у рамках фестивалю барокової музики у Львівському органному залі буде особливим, обіцяють організатори.

По-перше, звучатимуть рідко виконувані у нас концерти Телемана. По-друге, разом з Ukrainian Festival Orchestra на сцені гратимуть одразу чотири солісти. Головне перевтілення здійснить українсько-американський дириґент Теодор Кухар, який постане перед львівською публікою у якості альтиста.

Дириґент – як лікар

Теодор Кухар – американський дириґент українського походження, онук скрипаля і композитора Романа Придаткевича, організатора Української консерваторії в Нью-Йорку.

Протягом останніх 25-ти років Кухар керував головними оркестрами Австралії, Європи, Південної Америки та Сполучених Штатів. При чому трьома, а іноді й чотирма оркестрами одночасно. Унікальною є творча співпраця маестро з Національним симфонічним оркестром України, яка триває з 1994 року. Разом вони мали понад 300 виступів та записали понад 70 дисків. Завдяки Кухару, 2017 року український оркестр з успіхом відіграв 44 концерти у США.

Кухара вважають найзаписуванішим дириґентом свого покоління. В його заліку – 115 компакт-дисків таких лейблів, як Naxos, Brilliant Classics, Ondine та Marco Polo. Свою роботу маестро порівнює з професією лікаря: “Ви не знаєте, які проблеми або симптоми у “пацієнта”, але повинні мати продуктивне і негайне рішення для кожної ситуації”. На його думку, успішний дириґент повинен володіти двома якостями: бути авторитетним вчителем і нахабним, але пристрасним психологом.

Ні дня без альта

Свою музичну кар’єру Кухар починав як скрипаль та альтист оркестрів Клівленда та Гельсінської філармонії. Та й сьогодні не минає і дня, щоб він не брав інструмент до рук: “Якщо я не граю на альті кілька місяців, то навіть не можу думати про публічний виступ без відповідної практики – мінімум 45 хвилин вправ кожного дня. Два тижні пекла і сподівань, що ніхто не чує моїх страждань, лише потім я можу думати про виступ”.

Кухар порівнює музику зі спортом чи балетом: “Бути виконавцем – це те саме, що бути спортсменом чи танцівником. Ви повинні підтримувати себе у формі в будь-який час. Це означає, що у вас не існує відпустки. Рибальські вудки в одній руці, інструмент в іншій”, – пояснює музикант.

Секрет успіху

Перед виступом у якості соліста на Leopolis Baroque Festival Кухар матиме кілька камерних концертів у Штатах. “Так, 95% мого професійного життя зараз – це дириґентство, але я люблю і вчити, і грати на альті, – розповідає він. – Обидва ці заняття допомагають мені стати кращим дириґентом та музикантом”.

Кухар, який протягом останніх 15 років щорічно працював гостьовим професором або оркестровим дириґентом у великих міжнародних консерваторіях, таких як Інститут музики Клівленда, Австралійська національна музична консерваторія та El Systema у Венесуелі: “Я часто бачу студентів-дириґентів, які стоять за межами консерваторії, курять сигарети і скаржаться на музикантів. Вони не грають на жодному інструменті, але критикують тих, хто це робить. Як вони можуть досягти успіху в професії?”.

Раніше стати керівником без досвіду гри в оркестрі було просто неможливо: “Я дуже добре пам'ятаю прослуховування, яке влаштував головний дириґент оркестру Клівленда Лорін Маазель, коли шукав асистента у 1980-х. Етапів було кілька: по-перше, ідентифікувати твори по уривках партитур – понад 100 сторінок із відомих і невідомих, барокових і сучасних, оркестрових і камерних творів. По-друге, слухаючи акорди на фортепіано з творів Берга, Шенберга або, наприклад, Баха, визначити зайву ноту, не написану цим композитором. По-третє, виконати твір на своєму інструменті, щоб показати, що ви самі можете зробити те, чого вимагаєте від оркестрантів. Я вважаю, що далеко не кожен дипломований дириґент після закінчення консерваторії зміг би виконати всі завдання. Але я можу назвати цілу низку найуспішніших дириґентів, які ніколи не вивчали цей предмет, але мали найкращий досвід, бо грали в прекрасних оркестрах чи співали у хорах”.

Існує тільки музика

8 серпня Теодор Кухар гратиме як соліст Концерт для флейти, гобоя та альта з оркестром Телемана і Бранденбурзький концерт №6 Баха, а Третій бранденбурзький концерт як оркестрант. На питання, як він почувається у кожній з цих ролей, Кухар відповідає: “Я не можу сказати, що краще: дириґувати симфонією, балетом чи оперою, грати камерну музику з чудовими колегами або сидіти у першому ряду великого оркестру”. “Існує тільки музика. Кожен, хто бере участь у її творенні, незалежно від того, хто він – дириґент, перший гобоїст чи останній віолончеліст, є повноправним партнером у цьому процесі, – каже Кухар. – Ось чому ми всі стали музикантами: не через великі фінансові нагороди, які пропонує професія, а через велике особисте задоволення, яке ми отримуємо від того, що робимо, та задоволення, яке ми даруємо іншим”.

Довідка

Leopolis Baroque Festival проходитиме у Львові вперше. Його організатор – Львівський органний зал. У фестивалі барокової музики окрім львівських музикантів візьмуть участь світові зірки класичної сцени.

7 серпня на сцені Органного гратиме концертмейстер Чеської філармонії, скрипаль Йозеф Шпачек, гобоїстка з Одеси Уляна Макєєва та Ukrainian Festival Orchestra під керівництвом українсько-американського дириґента Теодора Кухара. У програмі – концерти Йоганна Себастьяна та Карла Філіппа Емануеля Баха, а також “Пори року” Вівальді.

8 серпня Теодор Кухар віддасть свою дириґентську паличку Іванові Остаповичу, а сам постане перед публікою як альтист. Разом із ним солістами цього вечора будуть Уляна Макєєва (гобой), Михайло Сосновський (флейта), Сергій Гаврилюк (альт). Гратимуть бранденбурзькі концерти Баха та концерти Телемана.

9 серпня в рамках фестивалю відбудеться сольний концерт скрипаля Ореста Смовжа, одного з найталановитіших львівських музикантів, учня всесвітньо відомої Мідорі Ґото (США). Концерт під назвою “Бароко у перспективі” проведе слухачів від Баха і Бальцара до Енеску, від Ізаї до ХХІ століття. Звучатиме твір українського композитора Віталія Вишинського та світова прем’єра – інвенція для скрипки соло “The Worst Death Scene Ever” Томаса Меллана.

Авторка: Діана Коломоєць

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ