Ще до офіційного початку виборчої кампанії політичні партії та потенційні кандидати активізували свою діяльність на Волині. Найактивніше вони працювали у напрямку розміщення зовнішньої реклами – таку активність виявили 8 партій.
Також у місцевих ЗМІ з’явилися сотні іміджевих публікацій, а потенційні кандидати почали застосовувати такий інструмент, як платна реклама у Facebook, - передає ОПОРА.
Про це під час пресконференції ʺВолинь напередодні страту виборчої кампаніїʺ розповіла координаторка Громадянської мережі ОПОРА на Волині Катерина Шарпата.
Попри те, що до старту виборчої кампанії залишається два дні, ОПОРА ще від початку серпня розпочала відслідковувати активність політичних партій – потенційних учасників виборчого процесу та потенційних кандидатів на Волині.
ʺОсобливістю цього виборчого процесу є його надзвичайно стислі терміни – 50 днів. Така ситуація змушує партії розпочинати свою активність задовго до виборів. І це стосується не лише розгортання роботи штабів, пошуку кандидатур до складу виборчих комісій від сільського до обласного рівнів, непублічне формування списків потенційних кандидатівʺ, – зазначила Катерина Шарпата.
Заразом ОПОРА уже почала фіксувати факти дочасної активності політичних партій – потенційних суб’єктів виборчого процесу та імовірних кандидатів, спрямовану на їх популяризацію та підвищення рівня впізнаваності серед виборців. Йдеться насамперед про появу зовнішньої реклами у вигляді білбордів та сітілайтів. Зокрема, матеріали зовнішньої реклами у Волинській області станом на сьогодні були виявлені на користь 8 політичних партій (ʺЗа майбутнєʺ, ʺСлуга народуʺ, ʺЄвропейська Солідарністьʺ, ʺГромадянський рух ʺСвідоміʺ, ʺПеремога Пальчевськогоʺ, ʺПропозиціяʺ, ʺБатьківщинаʺ та ʺНаш крайʺ) та персонально на користь10 потенційних кандидатів (Валерій Боярський, Роман Бондарук, Ігор Лісовський, Андрій Костенко, Сергій Ковальчук, Олег Уніга, Ігор Пальонка, Борис Карпус, Андрій Бадзюнь, Ірина Чебелюк).
ʺНайактивніше появу зовнішньої реклами ми зафіксували у місті Луцьку та Володимир-Волинському районі. Разом з тим, у місті Володимирі-Волинському було виявлено чорно-білий білборд із надписом ʺЯ ідуʺ та білборд із дещо провокативним змістом ʺМіського голову призначає нардеп обирають людиʺ, які також, імовірно, пов’язані з виборамиʺ, – зазначила координатора ОПОРИ на Волині.
Також представники ОПОРИ зафіксували 3 випадки пошкодження невідомими особами зовнішньої реклами двох політичних партій. Йдеться про партії ʺПеремога Пальчевськогоʺ та ʺСлуга народуʺ. Обидва випадки стосуються обласного центру. Зокрема, 26 серпня було виявлено заляпаний червоною фарбою білборд партії ʺПеремога Пальчевськогоʺ на проспекті Соборності у Луцьку, а вже 2 вересня новий білборд цієї ж партії залили червоною фарбою повторно. У цей же день на розі проспекту Василя Мойсея та вулиці Винниченка було виявлено розмальований балончиком сітілайт партії ʺСлуга народуʺ.
Ще одним видом активності місцевих осередків політичних партій, а також імовірних кандидатів є розміщення іміджевих публікацій у засобах масової інформації. Так, протягом місяця представники ОПОРИ виявили більше300 маркованих та немаркованих інформаційних матеріалів у друкованих виданнях, на сторінках інформаційних агентств та Youtube-каналах місцевих телеканалів.
ʺУсі ці матеріали містили позитивну інформацію про потенційних кандидатів та політичні партії, спрямовану на популяризацію їх діяльності серед виборців. А щодо нових політичних проектів – на підвищення рівня їх впізнаваності серед виборцівʺ, – повідомила Катерина Шарпата.
Лідером за кількістю іміджевих матеріалів, опублікованих у ЗМІ є політична партія ʺЗа майбутнєʺ, на користь якої та потенційних кандидатів від неї було виявлено близько 200 публікацій. Також у ЗМІ було виявлено інформаційні та рекламні матеріали (включаючи заяви партій та їх представників про рішення брати участь у виборах) щодо партій: ʺСлуга народуʺ, ВО ʺБатьківщинаʺ, ВО ʺСвободаʺ, ʺЄвропейська Солідарністьʺ, ʺСила та честьʺ, Народний Рух України, ʺГолосʺ, ʺГромадянський рух ʺСвідоміʺ.
Разом з тим, минулорічні президентські та парламентські вибори задали тренд популяризації кандидатів у соціальних мережах, що стало ефективною виборчою технологією. Потенційні кандидати і партії, які будуть суб’єктами виборчого процесу на нинішніх місцевих виборах уже активізувались у соціальній мережі Facebook, використовують Youtube- та Telegram-канали для комунікації з виборцями і будуть продовжувати це роботи, оскільки агітації онлайн сприяє і нинішня ситуація, пов’язана з поширенням COVID-19.
Політичні партії і потенційні кандидати також минулоріч активно почали використовувати політичну рекламу у Facebook та Instagram, за допомогою якої доносять до виборців свої гасла, тези майбутніх передвиборних програм та навіть використовують для дискредитації своїх потенційних опонентів. Така практика продовжуються і нині. Зокрема, протягом серпня було зафіксовано понад 100 рекламних повідомлень, в яких популяризувалися обласні, міські чи районні представництва партій ʺЗа майбутнєʺ, ʺГромадянський рух ʺСвідоміʺ, ВО ʺБатьківщинаʺ, ВО ʺСвободаʺ, Народний Рух України на Волині, а також окремі потенційні кандидати.
Значно нижчий рівень активності партій і потенційних кандидатів наразі спостерігається у напрямках прямої взаємодії зі своїми потенційними виборцями та ʺвуличної активностіʺ. Встановлення інформаційних наметів як вид передвиборної активності у серпні використовували лише дві політичні партії – ʺЄвропейська Солідарністьʺ та ВО ʺСвободаʺ.
ʺРазом з тим, щодо організації та участі у публічних заходах (включаючи партійні заходи з представлення місцевих команд, відкриття партійних офісів, публічні зустрічі з виборцями та партійцями, святкові заходи та відзначення пам’ятних дат), то такий вид активності найчастіше використовували представники партії ʺЗа майбутнєʺ, рідше – ВО ʺБатьківщинаʺ, ВО ʺСвободаʺ, ʺГромадянський рух ʺСвідоміʺ, ʺЄвропейська Солідарністьʺ, ʺСлуга народуʺ, ʺГромадський рух ʺНародний контрольʺ та Народний Рух Україниʺ, – додала координатора ОПОРИ на Волині.
В ході попереднього спостереження напередодні старту виборчого процесу представники ОПОРИ уже почали виявляти факти, пов’язані саме з активністю партій та потенційних кандидатів, які станом на сьогодні не є порушенням законодавства, втім, після старту виборчого процесу такі випадки неприпустимі. Йдеться, зокрема, про благодійність, яка пізніше може розцінюватись як непрямий підкуп виборців; розміщення реклами партій на громадському транспорті; розміщення логотипів благодійних фондів поряд із логотипами партій; поширення результатів соціологічних досліджень без зазначення необхідних відомостей; розміщення іміджевих матеріалів про кандидатів і партії у ЗМІ без необхідного маркування; поширення завідомо неправдивих відомостей про своїх опонентів; пошкодження агітаційної продукції партій та кандидатів тощо.
Щодо роботи виборчих комісій Катерина Шарпата повідомила, що станом на 3 вересня на Волині працює Волинська обласна, 4 районних, 11 міських, 18 селищних та 25 сільських виборчих комісій. Особливістю їх функціонування на даному етапі, до старту виборчого процесу, є обмежене фінансування, відсутність в окремих виборчих комісій достатнього матеріально-технічного забезпечення та часті заміни. Лише в обласній, районних та міських ТВК від часу їх утворення Центральна виборча комісія здійснила близько 50 замін.
ʺПредставники виборчих комісій на Волині до старту виборчого процесу фактично будуть працювати на волонтерських засадах, а державне фінансування отримають лише з 5 вересня. Рівень матеріально-технічного забезпечення виборчих комісій прямо залежить від ʺсприянняʺ районних державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування і кардинально різниться в різних ОТГ та районах. Окремі ТВК забезпечені необхідними приміщеннями, технікою, канцелярією, телефонним зв’язком та Інтернетом, натомість, окремі виборчі комісії не мають більшої частини з перерахованого. Відтак, неналежне фінансове та матеріально-технічне забезпечення виборчих комісій може негативно позначитися на ефективності їх роботиʺ, - зауважила Катерина Шарпата.
На завершення координаторка ОПОРИ на Волині наголосила на тому, що попереду старт виборчого процесу і розпочнеться він фактично з того, що територіальні виборчі комісії повинні утворити територіальні виборчі округи. Відповідно до Календарного плану виборів округи мають бути утворені до 6 вересня включно. ОПОРА буде відслідковувати цей етап виборчого процесу і поінформує про його результати додатково.
Довідково:Спостереження ОПОРИ спрямоване на незаангажовану оцінку процесу підготовки та проведення виборів, сприяння чесним та вільним виборам, попередження порушень. Громадянська мережа ОПОРА проводить масштабну кампанію спостереження за черговими місцевими виборами, які відбудуться 25 жовтня. До спостереження залучено 188 спостерігачів по всій країні, а в день голосування до них долучаться короткотермінові спостерігачі. Крім того, ОПОРА також моніторить використання бюджетних ресурсів у цілях непрямої агітації, а громадські омбудсмени досліджують вільний доступ до виборчих дільниць та захищають виборчі права громадян.