Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Cуспільство

Ролі в IT-проектах. Огляд для початківців

Мене звати Мар’яна Черкес, я Delivery Director та керівниця CRM відділу компанії Agiliway.

В Agiliway я вже понад 5 років, а мій загальний досвід в IT-сфері - більше 15 років. Сьогодні хочу розповісти читачеві про ролі на IT проектах, якими вони бувають, та надати певні рекомендації, які будуть корисними особливо для початківців.

Загалом, IT сфера - це, передусім, про проекти, тому наша розмова сьогодні - про ролі на проекті, а також вплив розміру компанії на ці ролі. Ролей в проекті досить багато, зокрема, це Project Sponsor, Project Owner, Project Manager, Development Team, а також інші стейкхолдери кінцеві користувачі.  

Project Sponsor 

Це особа, яка фактично оплачує виконання проекту (продукту) і є його безпосереднім замовником. Користувачі кінцевого продукту, які застосовують його, як от, для бізнесу чи в інших цілях - це Customers або Clients. Users - це теж користувачі цього ж продукту, але вже так звані end-users, тобто звичайні споживачі. 

Project Owner  

Ця роль може належати як компанії, так і окремій особі, яка повною мірою розуміється на бізнес-цілях проекту (продукту) та може і приймає рішення щодо подальшого розвитку проекту (продукту). Тобто, якщо команда розробників на чолі з керівником має будь-які питання чи уточнення щодо проекту та його функціоналу, то оптимальною контактною особою, яка має відповіді на ці питання і бачить проект в його кінцевому варіанті, є саме Project Owner. Також це людина, яка володіє доступом до бюджету проекту і має розуміння щодо можливості вироблення певного функціоналу в межах бюджету або його розпланування на наступний етап.  

Project Manager  

Це зазвичай наймана особа, яка контролює процес виконання проекту. В обов’язки Проджект-менеджера (PM) входить, насамперед, розпланування роботи, її часових меж, кількості працівників необхідних для виконання завдань, тощо. Також PM повністю визначає методологію проекту, розділяє окремі завдання (tasks) в залежності від пріоритету їхнього виконання. Проджект-менеджер спілкується з Проджект Овнером, а також з командою та аналітиками, тобто практично з усіма, хто має дотичність до проекту. Можна  вважати, що головне завдання  Проджект-менеджера - це контроль вчасності й повноти виконання проекту, а також дотримання меж його бюджету. 

Development Team 

Це команда, членами якої зазвичай є розробники (девелопери), аналітики, QA та QC-спеціалісти та ін. До складу Development Team може входити, наприклад, дизайнер, солюшн архітект, і взагалі будь-які спеціалісти, чиїх послуг потребує розробка проекту. Кожен член Development Team має працювати у своєму напрямку, в межах поставлених перед ним завдань та особистої відповідальності. 

Business Analyst  

Це, як правило, людина з достатнім досвідом роботи в проектах певного спрямування, яка найперша комунікує з Project Owner, визначає його потреби і вимоги до кінцевого результату. Подальше завдання бізнес-аналітика - донести й технічно пояснити ці вимоги девелопмент команді. Якщо бізнес-аналітик бачить у вимогах клієнта суперечності, які можуть негативно або непередбачливо вплинути на кінцевий продукт, то він має переконати замовника в необхідності внесення оптимальних змін. 

QA і QC (Testers) 

Ці позиції інколи сприймаються - як ідентичні, проте це не так. В цілому, завданням тестувальника є виявлення технічних проблем, оцінка загальної зручності використання, продуктивності,  безпеки і сумісності програмного забезпечення. Задача спеціаліста QC (Quality Control) - перевірити продукт на відповідність до його функціональних вимог та логіки. Наприклад, чи можна за допомогою реєстраційної форми дійсно зареєструватися. QA (Quality Assurance) можна вважати спеціалістом дещо вищого рівня, який організує процес тестування на проекті таким чином, щоб кожен тестувальник мав свій чек-лист і не забував проходити певні етапи. Тобто, відповідальністю QA є також правильна організація процесу тестування. 

Особливості та переваги ролі QA 

Професійний ріст передбачає зміну позиції від тестувальника до QC та QA. Існує також диференціація - Junior, Middle та Senior. Якщо Junior зазвичай має досвід роботи в одному проекті, то Middle-спеціаліст встиг попрацювати на багатьох проектах, власне, як і Senior. При цьому останній може організувати тестувальницьку роботу, базуючись на своєму досвіді, тобто не просто виконувати поставлені завдання, а й давати поради щодо організації тестування. 

Взагалі діяльність в сфері IT часто починають з ролі QA на проекті. Перевага цієї ролі в тому, що QA фактично є правою рукою Проджект-менеджера, при цьому комунікує з розробниками та бізнес-аналітиками. Тобто цей спеціаліст завжди знаходиться на перетині усіх ліній спілкування на проекті і завжди добре розуміє, про що саме проект і що на ньому має робитися.  

Позиція QA доволі комфортна для старту та зростання в плані професійних навичок. Наприклад, якщо є зацікавленість у програмуванні, можливий рух в бік QA Automation, якщо ж більше цікавить напрямок аналітики, то в бік бізнес-аналізу (приміром, по певному домену). Зацікавленість у роботі з людьми, з командою, в організації роботи на проекті дає поштовх QA-спеціалісту стати Проджект-менеджером. Таким чином, QA-спеціалісти швидко ростуть, багато знають і приносять велику користь компанії. 

Головні завдання девелопера 

Девелопери забезпечують власне розробку проекту, тому передусім вони мають зрозуміти завдання, спланувати процес його виконання, втілити задачу та перевірити, як вона працює. Також перед тим, як результат потрапить на контроль до QA-спеціаліста, девелопер має перевірити його сам, наприклад, на тестовому сервері.  

IT і важливість знання англійської  

Охочим працювати в IT слід обов’язково звернути увагу на рівень володіння англійською мовою, адже дуже часто в цій сфері доводиться працювати з іноземними замовниками. Логічно, що навіть висококласний розробник через незнання мови некоректно зрозуміти клієнта або пояснити йому робочі моменти, тож опиниться в програшному становищі.  

Тому, крім зосередження на технічних навичках, спеціалістам не зайвим буде зосередитися на вивченні іноземних мов. Щоправда, останнім часом ситуація покращилася, оскільки багато студентів досить добре володіють англійською, але, звісно, завжди є куди рости в цьому напрямку.  

Рекомендації початківцям щодо вибору компанії 

Розробники, аналітики чи QA-спеціалісти можуть досягти швидкого професійного зростання саме в невеликих компаніях, які мають поставлені розробницькі процеси, клієнтів середнього рівня, а зміна проектів там відбувається досить часто. Відповідно, що більше буде спроб себе у різних проектах та на різних позиціях, тим швидше можна навчитися розумінню методологій, технічним навичкам та співпраці в команді. Звісно, будь-яка успішна компанія прагнутиме розвивати своїх працівників, враховуючи їхні побажання щодо ролей. Разом з тим, у великих компаніях проекти зазвичай довготривалі, а бюрократичний ланцюжок прийняття рішень є довгим, тому змінити роль чи проект у такій компанії початківцю іноді буває проблематично. 

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ