Освіта – це турбота про майбутнє нації, про формування суспільства, яке дотримується цінностей та прагне розвивати свою державу. Роль учителя – ключова.
Із впровадженням концепції нової української школи розширилися функції та можливості вчителя, з'явилися нові соціально-професійні ролі педагога в освітньому процесі, які забезпечують максимальний розвиток кожної дитини, розкривають її потенціал, зберігаючи власну неповторність.
Валентина Загрева, начальниця управління Держаної служби якості освіти у Львівській області, розповіла про роль сертифікованого вчителя для нової української школи.
Сучасний педагог – це вмотивований учитель-новатор, що має можливість розвиватися та свободу впроваджувати нові напрацювання. Задекларувати себе таким може, звичайно кожен. Проте переступити межу заангажованого сприйняття педагогічної діяльності й по-справжньому утвердитися у своїй професії вдасться лише через зовнішню оцінку. Педагоги НУШ отримали таку можливість. Сьогодні 163 вчителі Львівщини успішно пройшли процедуру сертифікації у 2019-2021 роках. Для когось це був спосіб самоствердитися, для когось – можливість розвиватися, а хтось (як стверджують самі учасники) отримав позитивний емоційний заряд від зовнішньої оцінки своєї діяльності. Пишаємося тим, що вчителі не сприймають сертифікацію як випробування, а як норму, яка дає можливість перевірити рівень свого професіоналізму та визначити шляхи його вдосконалення. Звичайно, для проходження першого етапу необхідно попрацювати з теорією: повторити Державний стандарт, методику навчання освітніх галузей. Приємно зазначити, що наші педагоги звиклі до самовдосконалення, і такі дрібні умовності не спиняють їх на шляху професійного росту.
Цьогоріч освіта, як і будь-яка інша сфера життя в Україні, поставлена в умови жорстоких реалій війни. Організація освітнього процесу загалом і оцінювання діяльності педагогів зокрема зазнають кардинальних змін. Налагоджену за три роки систему сертифікації довелося міняти. Але, якщо часові рамки зовнішнього оцінювання було перенесено й звужено, то у методиці його проведення змін небагато: три етапи, відсіювання учасників після кожного з них, спостереження за навчальним заняттям, самопрезентація та інтерв'ю. Звичайно, задля безпеки другий та третій етапи проводитимуться дистанційно. Із початку війни та спровокованим нею внесенням змін у сертифікацію педагогічних працівників з'являлися побоювання: чи буде беззаперечним пріоритетом для наших педагогів професійна самореалізація і чи не вплине загальнонаціональний стан тривоги на їхній вибір. Результати реєстрації, проведеної двома етапами (1-8 серпня та 9-15 серпня 2022 року) підтвердили по-справжньому фахове сприйняття ситуації – 209 учителів початкових класів Львівської області зареєструвалися для проходження зовнішнього оцінювання своєї діяльності. Хтось це зробив повторно, оскільки у 2022 році спливає час дії їхнього сертифіката, а хтось зареєструвався вперше. Це підтверджує думку про те, що для наших педагогів сертифікація не є конкурсним випробування, а нормою життя сучасного учителя.
Сертифікація - добровільна, об’єктивна, прозора процедура, яку потрібно продовжувати і в такий складний час, адже це шлях до якісної освіти.
Цьогоріч незалежне тестування вчителів початкової школи відбудеться 10 вересня.
Більше про процедуру сертифікації педагогічних працівників – на сайті Державної служби якості освіти України.