13 із 17 кандидатів, які претендують на посаду очільника Львівської міської територіальної громади використовують новий тренд політичного піару – рекламу у соціальних мережах.
Впродовж двох місяців вони витратили від $17 178 до $55 425 (згідно з курсом Національного банку на 1 жовтня це від 486 309 до 1 569 981 гривень), - пише ОПОРА.
Реклама у соціальних мережах – тренд уже другої виборчої кампанії. Водночас виборче законодавство не регулює правила здійснення передвиборчої агітації в Інтернеті та соціальних мережах. Проте контроль за прозорість фінансування політичної реклами регулюється правилами самих мереж Facebook та Instagram.
У зв’язку з епідемією коронавірусу, багато партій та кандидатів саме тут проводять частину своєї політичної агітації. Окрім, зовнішньої реклами, зустрічей з виборцями, цим трендом користуються кандидати на посаду очільника Львівської міської територіальної громади. 16 із 17 кандидатів мають публічні сторінки. Один – лише особисту сторінку.
За допомогою Бібліотеки реклами Facebook та сервісу https://fb.oporaua.org/ ОПОРА дослідила хто і скільки витратив на просування реклами у соціальних мережах з 1 серпня по 30 вересня.
Найбільшу кількість постів опублікували Тарас Кльофа (81), Ярослав Рущишин (70) та Ігор Васюник (61). А найбільше грошей витратили Ігор Васюник (від $5761 до $12139), Олег Синютка (від $4150 до $9050), Ярослав Рущишин (від $1470 до $8330), Андрій Садовий (від $3521 до $5979) та Тарас Кльофа (від $1281 до $9219).
Таргетується реклама на людей віком від 18 до 65 років. 96,37% – охоплення у Львівській області. Інші відсотки припадають на Івано-Франківську, Полтавську, Дніпропетровську області та місто Київ. Рекламу оплачував сам Андрій Садовий. Витрати на неї коливаються від $3521 до $5979.
Народний депутат від ʺЄвропейської Солідарностіʺ і кандидат на посаду Львівської міської територіальної громади від цієї політичної сили Олег Синютка має публічну сторінку з назвою ʺОлег Синютка. Політикʺ. Її створили у березні 2020 року. У серпні та вересні з неї рекламувалося 50 дописів. Їх оплачував Олег Синютка. Сума витрат коливається від $4150 до $9050. 99,28% постів транслювалися на територію Львівської області, 0,55% – на Івано-Франківську. Таргетується реклама на аудиторію віком від 18 до 65 років.
Часто це – дописи з критикою міського голови Львова Андрія Садового. Є ролики з сім’єю, з участі у телевізійних ефірах, відео-відгуки відомих львів’ян про Синютку, проекти, які чоловік планує реалізовувати, анонси зустрічей з виборцями, виступи з трибуни Верховної Ради. Деякі пости транслюються і на соціальну мережу Facebook і на Instagram.
Також 7 постів Олег Синютка особисто оплатив на пабліку ʺЄвропейська Солідарність Львівʺ. У них інформують, що газета ʺГолос Україниʺ визнала Синютку кращим менеджером серед керівників Львівської області за часів Незалежності, привітання Петра Порошенка львів’ян з Днем Незалежності, анонс візиту п’ятого президента на Львівщину, зустріч Порошенка з мешканцями у Дрогобичі, заява Синютки про те, що він кандидуватиме на посаду очільника Львова. Орієнтовна сума витрат від $1600 до $2295.
Зі сторінки ʺРуслан Кошулинський. Політикʺ у серпні та вересні прорекламовано 40 дописів. Кошулинський є депутатом Львівської обласної ради від ВО ʺСвободаʺ. На посаду очільника Львівської міської територіальної громади чоловік кандидує також від цієї політичної сили.
На пабліку користувачів соцмереж інформують про поїздки Кошулинського на велосипеді, зустрічі з виборцями, участь у Марші захисників, подачу документів до територіальної виборчої комісії та інше. Також є ролики з розповідями про себе, з участі Кошулинського у телевізійних ток-шоу. Пости з цієї сторінки рекламуються на соціальні мережі Facebook та Instagram.
Більшість дописів оплачує сам Руслан Кошулинський, частину – ВО ʺСвободаʺ. Загальна сума витрат коливається від $40 до $3960. Територія охоплення постів – уся територія України. Однак, найбільше відсотків припадає на Львівську область (80,73%). Дописи таргетуються на користувачів віком від 18 до 65 років.
81 пост оплачено зі сторінки ʺТарас Кльофа. Політикʺ. Кльофа є чинним депутатом Львівської міської ради. У травні цього року він вийшов з фракції Об’єднання ʺСамопомічʺ. На посаду очільника Львівської міської територіальної громади Кльофа балотується від політичної партії ʺСлуга народуʺ.
У дописах Кльофа розповідає за що отримав Орден Данила Галицького, інформує, що став офіційно зареєстрованим кандидатом, який указ підписав президент, що він розповів Володимиру Зеленському при зустрічі, розмірковує чому Львову потрібен новий очільник і яким він бачить майбутнє міста. Є ролики за участю Кльофи у телевізійних програмах, а також відео-уривки з його виступу під час представлення місцевої команди ʺСлуги народуʺ. Нагадаємо, представлення відбувалося під час робочого візиту на Львівщину Володимира Зеленського.
Усі дописи Тарас Кльофа оплачує особисто. Сума витрат коливається від $1281 до $9219. Пости виключно спрямовані на користувачів у Львівській області. Вік людей від 18 до 65 років. Зі сторінки рекламуються дописи на соціальні мережі Facebook та Instagram.
Три дописи, у яких згадується Тарас Кльофа оплачено зі сторінки ʺКоманда Зеленського у Львовіʺ. Пости оплачувала партія ʺСлуга народуʺ. Кожен з постів рекламувався на менше ніж на $100.
Ще один кандидат на посаду очільника Львівської міської територіальної громади – депутат Львівської міської ради Ігор Зінкевич. Кандидує на цю посаду Зінкевич від політичної партії ʺВАРТАʺ. Впродовж двох останніх місяців зі сторінки ʺІгор Зінкевич. Громадський діячʺ не транслювалося жодних платних дописів.
Інформація про діяльність політичної сили, яку представляє Ігор Зінкевич, публікується на пабліку ʺВАРТА. Громадська організаціяʺ. Це – новий проект на Львівщині, що називає себе громадсько-політичним рухом, який об’єднав активістів. Більшість дописів на сторінці – це інформація про різні заходи представників команди. Разом у серпні та вересні їх було 50. Транслюються дописи на користувачів соціальних мереж Facebook та Instagram.
На пабліку є чотири дописи у яких згадується Ігор Зінкевич. Наприклад, світлина Зінкевича із закликом ставити рамку ʺОбирай дієвихʺ, огляд одного зі стадіонів у місті Львові, привітання з Днем Незалежності і пост про те, що Ігор Зінкевич став зареєстрований кандидатом. Кожен з них оплачувався на менше ніж на $100.
Частину дописів зі сторінки ʺВАРТА. Громадська організаціяʺ оплачувала політична партія ʺВАРТАʺ, ще частину громадська організація ʺГромадський рух ʺВАРТАʺ. ГО зареєстрована 11 червня 2020 року. Одним із її засновників є Ігор Зінкевич. Загальна сума витрат з пабліку на рекламу за серпень та вересень від $150 до $5050. Аудиторія, на яку таргетується реклама, це люди віком від 18 до 64 років на території Львівської області.
Сторінка кандидатки від політичної партії ʺДуховна Українаʺ Наталії Ван Доеверен позначена, як особистий блог. Жодної реклами із неї не транслювалося. Натомість оплачений ролик-виступ Ван Доеверен на конференції політичної партії рекламується зі сторінки ʺПолітична партія ʺДуховна Українаʺ.
З пабліку рекламується лише 4 дописи для користувачів соціальної мережі Facebook. Вони спрямовані на чоловіків та жінок віком від 25 до 64 років на території Львівської області. Орієнтовна вартість витрат від $4 до $396. Оплачувала пости Христина Черевко. На своїй сторінці у соцмережі Христина Черевко вказує, що практикує з рекламою та продажами у соціальних мережах, є засновницею та власницею ʺСММ простір Христина Путасʺ. Жінка є дружиною лідера та керівника політичної партії ʺДуховна Українаʺ Юрія Путаса.
Сторінка ʺЮрій Бунь. Політикʺ створена 18 серпня 2020 року. Юрій Бунь – лікар, кандидат медичних наук, доцент, підприємець, власник стоматологічних клінік. На посаду очільника Львівської міської територіальної громади він кандидує як самовисуванець.
З пабліку Буня впродовж останніх двох місяців рекламувалося 7 дописів лише на користувачів соціальної мережі Facebook. Усіх їх чоловік оплачував особисто на суму $303. Реклама таргетована на чоловіків та жінок віком від 18 до 65 років на території Львівської області. У постах Юрій Бунь розповідає про себе, публікує власні цитати та відеоролик з його участю у телевізійному ток-шоу.
21 рекламний допис опубліковано на сторінці ʺЮля Гвоздович. Політикʺ. Гвоздович депутатка Львівської міської ради від Української Галицької Партії. На посаду керівниці Львівської міської територіальної громади кандидує від цієї ж політичної партії. У постах Юлія Гвоздович розповідає про те, що вона зробила як депутатка Львівської міської ради, чому вирішили балотуватися на цю посаду, анонсує заходи, знайомить зі своєю командою.
Дописи рекламуються на користувачів соціальної мережі Facebook. Це люди з Львівської області, віком від 18 до 65 років. Пости оплачує Гвоздович та УГП. За два місяці витрати коливаються від $421 до $2479.
Ще 6 дописів у яких згадується Юлія Гвоздович оплачено із сторінки ʺУкраїнська Галицька Партія Львівʺ. Наприклад, про те, що ʺЛьвів! Вона очолить наше містоʺ, Українська Галицька Партія висунула свою кандидатку на мери Львова, заклики колег-депутатів з Львівської міської ради зібратися на позачергову сесію. Один з дописів прорекламований на суму $800-899, другий $100-199, інші – менше $100.
Зі сторінки ʺНазарій Брезіцький. Громадський діячʺ рекламується лише один допис на користувачів соціальної мережі Instagram. Це відеоролик про необхідність запровадити електронний квиток у місті. Початок показу 30 вересня, тому наразі невідомо яка його цільова аудиторія та сума витрат.
Назарій Брезіцький – радіоведучий, засновник громадської організації ʺІдея містаʺ. На посаду очільника Львівської міської територіальної громади балотується як самовисуванець.
9 рекламних дописів у серпні та вересні транслювалося зі сторінки ʺІгор Телішевський. Політикʺ. Ігор Телішевський є депутатом Львівської міської ради. На посаду очільника Львівської міської територіальної громади кандидує від політичної партії ʺЗа майбутнєʺ.
У платних дописах на своєму пабліку Телішевський інформує, що став зареєстрованим кандидатом, чому кандидує на посаду очільника Львівської громади, роздумує чи збережуть автентичну бруківку на вулиці Бандери. Є відеоролики з ток-шоу, в яких він брав участь.
Усі дописи оплачує Назар Притула, він є членом політичної партії ʺЗа майбутнєʺ. Орієнтовна сума витрат від $8 до $792. 75,35% дописів таргетуються на користувачів з Львівської області. Усі інші – на користувачів по всій території України. Цільова аудиторія – це чоловіки та жінки віком від 18 до 65 років.
Ще 4 дописи із згадуванням Ігоря Телішевського рекламувалися зі сторінки ʺЛьвівщина За майбутнє. Політична партіяʺ. Наприклад, ролик про те, що він кандидуватиме на посаду очільника Львівської міської територіальної громади, про те, що брав участь в акції ʺЯ за майбутнє Львоваʺ, а також відео з телевізійного шоу, де Телішевський розповідає, чому у Львові за останні 10 років не збудовано жодного комунального дитячого садочка чи школа. Їх усі оплачувала політична партія ʺЗа майбутнєʺ. Кожен з них рекламувався на менше ніж на $100.
Три рекламні дописи є на сторінці ʺОксана Юринець. Політикʺ. Оксана Юринець – народна депутатка восьмого скликання, керівниця обласного осередку політичної партії УДАР. На посаду очільниці Львівської міської територіальної громади балотується від політичної сили Віталія Кличка.
Ще два дописи транслюються на користувачів соціальних мереж Facebook та Instagram: відеоролик про себе та запрошення на зустріч із командою у місті Стрий.
Третій допис – про підняття в Києві найбільшого Державного Прапора в Україні. Реклама останнього посту була призупинена, оскільки він транслювався без зазначення, що це політична реклама. А в ньому згадується Віталій Кличко. На нього витрачено від $501 до $599. Допис таргетувався на чоловіків та жінок від 13 до 65 років на території Львівської області.
Паблік ʺІгор Кузьмак. Громадський діячʺ створено 2 вересня 2020 року. Ігор Кузьмак архітектор, голова громадської організації ʺЛьвів і Майбутнєʺ. На посаду очільника Львівської міської територіальної громади кандидує від Народного Руху України.
Дописи зі сторінки Кузьмака рекламуються на користувачів соціальних мереж Facebook та Instagram. У постах Ігор Кузьмак інформує, що його делеговано на посаду очільника Львівської міської громади, роздумує про проблеми у місті. Є також відеоролики з телевізійних ток-шоу, у яких чоловік брав участь.
Усю рекламу оплачував Ігор Кузьмак. Орієнтовна сума витрат від $18 до $1782. Цільова аудиторія – особи віком від 18 до 65 років у Львівській області.
У двох дописа Ігор Кузьмак згадується на сторінці ʺНародний Рух України Львівщинаʺ. Це – інтерв’ю Кузьмака для засобів масової інформації. Тематика – як врятувати місто від транспортних проблем. Обидва пости оплачені на менше ніж на $100. Їх, як й інші рекламні матеріали на сторінці політичної партії, оплачував Тарас Левицький. Левицький є заступником голови Львівської міської організації Народного Руху України.
Кандидує як самовисуванець на посаду очільника Львівської міської територіальної громади Роман Матис. Він є начальником управління інвестиційної політики Львівської обласної державної адміністрації. Паблік ʺРоман Матис. Громадський діячʺ створено 8 липня 2020 року. Перша реклама з нього почала транслюватися 30 вересня. Це один допис про те, що Матис вірить, що приймає правильне рішення кандидувати на посаду керівника Львівської міської територіальної громади. Рекламу Роман Матис оплачував особисто і витратив на неї менше $100. Цей допис було показано лише на території Львівської області, для чоловіків і жінок віком від 18 до 65 років.
Зі сторінки ʺОстап Стахів. Громадський діячʺ у вересні транслювалося 7 дописів. Остап Стахів – голова політичної партії ʺІдея націїʺ, від якої й кандидує на посаду очільника Львівської міської територіальної громади. У своїх постах Стахів заявляє, що готовий стати народним мером, просить підтримати його організацію. Є відеоролики про пікет під стінами Ратуші через карантин, про те, яким Стахів бачить Львів.
Рекламу Остап Стахів оплачував особисто. Витратив від $7 до $693. Пости таргетуються на користувачів соціальних мереж Facebook та Instagram у Львівській області. Вік людей від 18 до 64 років.
Ще один з кандидатів на посаду очільника Львівської міської територіальної громади Іван Василишин. Василишин був депутатом Львівської міської ради (2005-2010). Нині – керівник міського осередку Конгресу Українських Націоналістів, від яких і кандидує на цю посаду. Громадянській мережі ОПОРА не вдалося знайти публічну сторінку Івана Василишина, лише приватну.
За крісло очільника Львівської міської територіальної громади бореться як самовисуванець Ігор Васюник. Він – народний депутат сьомого та восьмого скликань Верховної Ради. У серпні та вересні на сторінці ʺІгор Васюник. Політикʺ транслювався 61 допис на користувачів соціальних мереж Facebook та Instagram. У них чоловік розповідає про себе, про свою виборчу кампанію, організовані заходи, здобутки у Верховній Раді, про проблеми, які бачить у Львові. Також публікує відео-ролики зі своєю участю в різних ЗМІ.
Цільова аудиторія дописів – це чоловіки та жінки віком від 18 до 65 років на території Львівської області. Реклама оплачується приватним підприємством агенцією ʺПартнерʺ. Воно засноване більше 12 років тому. Власницею агенції є Тетяна Овчаренко. Вона була помічницею народного депутата Ігоря Васюника на громадських засадах. На рекламні дописи витрачено від $5761 до $12139.
Кандидує на посаду очільника Львівської міської територіальної громади чинний народний депутат від партії ʺГолосʺ Ярослав Рущишин. На сторінці ʺЯрослав Рущишин. Політикʺ за два місяці опубліковано 70 дописів. У них Рущишин розповідає про себе, презентує команду, зазначає пріоритети команди ʺГолосу Львівʺ як освіта, медицина, інвестиції для міста, анонсує зустрічі із виборцями. Також публікуються відеоролики відомих людей, які розповідають та підтримують Ярослава Рущишина.
Дописи призначені для користувачів соціальних мереж Facebook та Instagram. 95,31% таргетується на територію Львівської області. Решта – на ще 9 областей. Цільова аудиторія люди від 18 до 65 років. За дописи Ярослав Рущишин заплатив від $1470 до $8330.
Громадянська мережа ОПОРА нагадує, що за правилами соцмережі, які почали діяти минулого року, вся політична реклама має бути відповідно маркована. Фейсбук-користувачі можуть самостійно відслідковувати дотримання цих норм і, помітивши політичний допис без належного маркування, надіслати скаргу.