16 березня в ІА УНІАН відбулася прес-конференція на тему: «Зрив реформи Енергорегулятора: чому затягується створення Конкурсної комісії». Учасниками заходу стали Роман Ніцович (аналітичний центр DiXi Group), Любов Акуленко (Український центр європейської політики) та Тетяна Бойко (Громадянська мережа ОПОРА).
22 вересня 2016 року Верховна Рада прийняла Закон «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» (НКРЕКП). Цим було зроблено важливий крок в імплементації в Україні Третього енергетичного пакету, до реформування ринків газу та електроенергії, посилення публічності енергетичного сектору та покращення суспільної довіри до регуляторних рішень, які передбачають зміну регульованих тарифів.
Однак вже зараз здобуття політичної, функціональної та фінансової незалежності регулятора знаходиться під загрозою через невиконання закону в частині своєчасного формування Конкурсної комісії. Оскільки рекомендований Законом кінцевий термін формування комісії завершився 23 лютого 2017 року.
Відкриваючи захід, Любов Акуленко наголосила, що тема Енергорегулятора для пересічного громадянина на перший погляд не є не надто цікавою, проте НКРЕКП стосується усіх, адже регулює тарифи на комунальні послуги, які збурюють негативні настрої в суспільстві, а також приймає важливі рішення в енергетичній сфері. «Прийнятий Закон про НКРЕКП – це тільки початок реформи. На даному етапі органи влади вже мають розпочинати кроки, аби реформа працювала, проте ми вважаємо, що ці кроки не було зроблено», – підкреслила представниця Українського центру європейської політики.
Роман Ніцович більш докладно розповів про те, чому Енергорегулятор є настільки впливовою організацією: «Не так давно, а саме 1 березня зросли тарифи на електроенергію для населення на чергові 25%, що було рішенням Нацкомісії. Також нещодавно НКРЕКП прийняла дискусійне рішення щодо вартості підключення до енергомереж промислових об’єктів, встановивши дуже значні ціни за підключення – і воно сколихнуло бізнес-спільноту, адже тепер бізнес-моделі змінюються, що може відштовхнути потенційних інвесторів. Іще одне дискусійне рішення НКРЕКП – так звана формула «Ротердам+». Саме тому – зробив висновок представник DiXi Group – робота Енергорегулятора настільки важлива для держави.
Завдання регулятора – підкреслив Роман Ніцович – не просто визначати тарифи для природних монополій, а й слідкувати за ринками, де вже присутня обмежена конкуренція. «Саме тому ми як громадськість супроводжували прийняття законопроекту про НКРЕКП у Верховній Раді, аби його зміст був максимально якісним. Проте після прийняття Закону має бути не менш якісна імплементація. На круглому столі, коли представлялася дорожня карта імплементації закону, громадськість отримала запевнення від можновладців щодо того, що вона буде чітко виконуватися. Проте вже зараз ми бачимо, що всі строки щодо підготовки ротації складу НКРЕКП сплили, що веде до можливого зриву цієї ротації Нацкомісії», – наголосив експерт.
Продовжуючи пояснення щодо того, чому саме громадськість занепокоєна ситуацією, Любов Акуленко зазначила: «Перші кроки для імплементації закону з нашої точки зору – це ротація членів регулятора, і другий момент – це комісія, яка має обрати нових членів. Для того, щоб пройшла перша хвиля оновлення, має запрацювати конкурсна комісія. Згідно із законом, перша ротація НКРЕКП має відбутися 26 травня. В законі описана процедура – як має працювати комісія, а також як вона має набиратися. Описано також хто має подавати кандидатури і в який спосіб. Але цього наразі досі не відбулося», – констатувала експерт.
Любов Акуленко, коментуючи процедуру ротації, зазначила, що комісії має надатися 45 днів на те, щоби вони оголосили конкурс нових членів НКРЕКП. Далі протягом 30 днів Комісія має проаналізувати кандидатів і запропонувати рейтинг. Наступні 30 днів – президент має вибрати з кандидатів тих, кого подавати на ротацію. «За нашими підрахунками, комісія мала би запрацювати іще 10 лютого – це максимальний строк, проте вже пройшло більше місяця – і ніяких кроків не зроблено. Затягування процесу створення комісії означає затягування процесу ротації енергорегулятора. А це значить, що чинний склад продовжуватиме свою діяльність. Тому ми закликаємо Президента, голову Верховної Ради і Міністра енергетики вже негайно запропонувати свої кандидатури до Комісії, адже інакше процес ротації затягуватиметься», – підкреслила вона.
Координатор житлово-комунальних та енергетичних програм Громадянської мережі ОПОРА Тетяна Бойко наголосила не необхідності дотримання норм Закону про НКРЕКП у світлі формування суспільної довіри до Накцкомісії: «Нацрегулятор має бути незалежним арбітром для всіх сторін. У нас є не лише генерація і транспортування, але і споживач – про що часто забувається, коли йде мова про комісію. У нас дійсно відбувається процес лібералізації ринків, але він далеко не простий. Ця зима показала усі проблеми, які є в енергопостачанні, зокрема і безправність споживача перед теплопостачальниками. Тому регулятор є важливим у цей період на ринку комунальних послуг – зокрема і для захисту прав споживачів. Саме тому вкрай важливою є довіра до НКРЕКП з боку суспільства», – підкреслила вона.
Експерт наголосила, що минулоріч нарешті розпочалася реформа Нацрегулятора, що привітали усі – як фахівці, так і міжнародне середовище. Проте вона досі до кінця не імплементована виконанням дорожньої карти щодо впровадження Закону. «Тому ми звертаємо увагу усіх, перш за все органів влади – Президента, Кабміну та Верховної Ради – що необхідно вже визначитися щодо кандидатів до комісії, аби не наражати НКРЕКП знову на громадську недовіру як орган, який не зазнає ротації, що вимагається відповідним законом. Також важливо привернути увагу громадськості до цього процесу. В країні повним ходом ідуть реформи, але деякі з них – є відчуття – що радше імітуються. Дуже хотілося би, щоби останнє твердження не стосувалося Національної комісії – енергорегулятора. Ситуація не може і далі заморожуватися, ми не можемо далі відходити від теми ротації, і про це постійно потрібно нагадувати органам влади», – підкреслила Тетяна Бойко.