Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Cуспільство

Телебачення без телевізора: куди пішов Джеремі Кларксон і команда Top Gear

Коли в березні стало відомо, що слідом за героєм скандалу Джеремі Кларксоном канал BBC покидають і два інших ведучих Top Gear, ніхто не сумнівався, що реінкарнації знаменитої телепрограми слід очікувати на іншому каналі.

В якості припущення висувалися загальнонаціональні телекомпанії та кабельні канали, але частіше за інших ходили чутки про те, що Top Gear переїдуть на мережевий сервіс із надання контенту Netflix. Всупереч очікуванням, Netflix знамениту автомобільну трійцю не отримав. Джеремі Кларксон, Річард Хеммонд і Джеймс Мей разом із продюсером Енді Вілманом перейшли до їх прямого конкурента − Amazon. З чуток, команда Top Gear отримала $250 млн за виробництво 36 епізодів автомобільного шоу. В Amazon точної суми не розкривають, але зазначають, що «здійснили суттєву інвестицію».

У що саме інвестували, поки не дуже зрозуміло, невідома навіть нова назва проекту. Прем'єри доведеться почекати до осені 2016 року, а потім епізоди тривалістю близько години кожен виходитимуть щотижня. Але очікування точно того варте: нові господарі обіцяють виділяти Кларксону і команді до $8 млн на виробництво одного епізоду, що зробить шоу найдорожчим в Amazon, і у Великобританії взагалі. А ведучі, за контрастом із BBC, матимуть майже безмежну творчу свободу. «У мене таке відчуття, що я вибрався з біплана і потрапив на космічний корабель», − каже Кларксон.

Основною аудиторією телепередачі стануть підписники сервісу Amazon Instant Video, доступного в США, Великобританії, Японії, Німеччини та Австрії за ціною близько $99 на рік. Для користувачів без підписки ціна одного сезону шоу становитиме приблизно $25. Спільну працю команди Top Gear і Amazon більше не можна буде назвати в повному розумінні «телепередачею», адже контент Amazon програється на персональних комп'ютерах, телефонах, планшетах, ігрових приставках. Телевізор теж підійде, правда, тільки той, в якому є технологія smart TV.

Перехід команди Кларксона з ТБ в мережу є першою ластівкою прийдешньої революції у сфері телевізійних передач. І те, що в гру включився такий гігант, як Amazon, свідчить лише про те, що все серйозно. Сьогодні Amazon − це справжня гідра в світі електронної комерції. Компанія почала свою діяльність в 1994 році з продажу книг. З часом асортимент магазину розширився, і тепер Amazon торгує всіма видами товарів − буквально. Сервіс публікує книги, займається виробництвом гаджетів (Kindle і Kindle Fire), а також є одним із провідних постачальників інтернет-хостингу в світі. Серед дочірніх фірм Amazon − сервіси з продажу та публікації аудіокниг (Audible) і коміксів (comiXology), аналізатори інтернет-трафіку (Alexa), бази даних кінофільмів (IMDb) та інші.

Компанія ніколи не робить «істотні інвестиції» навмання, причому так було заведено з самого початку. Ще в 1994-му засновник Amazon Джефф Безос, виходець із Уолл-стрітської фірми, вибрав книги в якості основного товару на підставі серйозного аналізу попиту. І щоразу наступне розширення бізнесу підкріплювалося надійними даними про ймовірний прибуток. Тож якщо Amazon зробив ставку на інтернет-телесеріали, можна бути впевненим: це і є майбутнє.

Ринок надання відеоконтенту в останні роки зростає дуже швидко, пропонуючи альтернативу і застаріваючому традиційному ТБ, і нелегальному завантаженню. Netflix почав роботу в 1997-му як «відеопрокат поштою», а через 10 років на сайті компанії, яка до того часу стала найбільшою в США, з'явилася послуга потокового відео. Приблизно в той же час Amazon запустив аналогічний сервіс Amazon Instant Video, який надавав доступ до вибраних фільмів і телепередач.

За останні 5-7 років сервіси відео за запитом здійснили величезний стрибок. У перші роки там пропонувався досить вузький список фільмів і телесеріалів. Щороку обсяг контенту суттєво зростав, а потім став поповнюватися ексклюзивними для кожного сайту телешоу. Потім інтернет-сервіси взялися самостійно виробляти відеоконтент, причому взялися всерйоз. Наприклад, на Amazon в 2014 році вийшов телесеріал «Очевидне» (Transparent), який отримав два «Золотих глобуси» і кілька номінацій на «Еммі».

Ще кілька років тому словосполучення «веб-серіал» звучало поблажливо, адже такою творчістю могли займатися дрібні студії або взагалі групи ентузіастів. Тепер, коли інтернет-компанії одна за одною виробляють передачі, написані й зняті краще, ніж телевізійний контент, поблажливості більше не чути. Крім того, інтернет успішно «прихистив» чимало серіалів, які провалилися на ТБ, але мають велику фан-базу в мережі (Arrested Development, Community).

Однак перехід Top Gear на Amazon є першим випадком, коли on-demand-сервіс отримує телевізійних зірок першого ешелону. Джеймс Мей іронізує з приводу того, що саме вони, любителі традиційних цінностей, на зразок потужних авто і гарячих стейків (відсутність стейку, до речі, і стала причиною скандалу, який спровокував звільнення Кларксона), стали піонерами епохи інноваційного «розумного телебачення». Перехід Кларксона з товаришами на Amazon символічний. Сьогодні все менше людей дивляться телебачення по телевізору. Телеканали з надокучливими рекламними паузами та необхідністю стежити за телепрограмою в цій ситуації все більше схожі на динозаврів, які понуро дивляться на наближення метеориту. Однак, на відміну від стародавніх ящерів, дійсно хорошому контенту ніякої технологічний метеорит не страшний.

Forbes вибрав п'ять серіалів, вже доступних на сервісах on-demand.

http://forbes.net.ua/

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ