Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Cуспільство

3 кроки для розробки Схеми санітарного очищення населених пунктів

Нині проблема сміття стала наріжним каменем для всіх українських громад. Кожен житель України продукує щорічно в середньому 250-270 кг твердих побутових відходів або близько 0,7 кг на добу.

Структура побутового сміття складається в основному з полімерних відходів, паперу, картону, металу, скла, деревини, харчових відходів. Всі ці відходи могли б перероблятися та приносити доходи для громад. У сучасному світі відходи стали цінним матеріалом, який приносить значні прибутки.

Україна ж сьогодні накопичила близько 54 мільйонів кубометрів відходів. При цьому переробці підлягає лише 6% усього побутового сміття. Решта знаходиться на полігонах та сміттєзвалищах, більшість яких давно переповнена і які займають значну частину території країни.

Однак, через відсутність логічно зрозумілої системи збору, не все сміття потрапляє до місць захоронення, утворюючи стихійні смітники у лісосмугах, зонах відпочинку, водоохоронних зонах, кар’єрах, на території населених пунктів.

Створення якісної інфраструктури управління відходами – одне з основних завдань місцевої влади.

Схема санітарного очищення - документ, у якому містяться графічні та текстові матеріали щодо черговості здійснення заходів та обсягів робіт з санітарного очищення, систем і методів збирання, зберігання, перевезення, оброблення (перероблення), утилізації, видалення, знешкодження і захоронення побутових відходів, включаючи небезпечні відходи у їх складі, необхідної кількості сміттєвозів, механізмів, устаткування та інвентарю, доцільності проектування, будівництва, реконструкції чи розширення об'єктів поводження з відходами, їх основні параметри і розміщення, орієнтовані капіталовкладення на будівництво і придбання технічних засобів).

Вимоги до санітарного очищення територій населених місць, а також правила виконання робіт з належного прибирання об’єктів благоустрою та державного санітарно-епідеміологічного нагляду у сфері благоустрою населених пунктів і поводження з відходами, які є обов’язковими для виконання органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форми власності та підпорядкування і громадянами встановлені Державними санітарними нормами та правилами утримання територій населених місць, які затверджені наказом Міністерства охорони здоров’я України від 17.03.11 р. №145.

Територіальні громади є власниками відходів, що утворюються на об’єктах комунальної власності чи знаходяться на їх території і не мають власника або власник яких невідомий (безхазяйні відходи) відповідно до ст. 9 Закону України від «Про відходи».

Розроблення та затвердження Схем санітарного очищення населених пунктів відповідно до статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статті 21 Закону України «Про відходи», ст. 10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», статті 1 Закону України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення" належить до повноважень органів місцевого самоврядування.

Механізм розроблення, погодження, затвердження схем санітарного очищення населених пунктів визначений Порядком розроблення, погодження та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів, наказ Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 23.03.2017 №57.

Відповідно до вищезазначеного Порядку розроблення, погодження та затвердження Схеми здійснюють виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації - для одного або кількох населених пунктів, що входять до складу відповідної ради; Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні та районні державні адміністрації - для населених пунктів, які входять до складу двох і більше сільських, селищних та міських рад (далі - Розробник). 

Загальний строк розроблення, погодження та затвердження Схеми не повинен перевищувати 12 місяців (з дати прийняття рішення про її розроблення) без урахування строку проведення передпроектних досліджень.

Схема визначає черговість здійснення заходів, обсяги робіт із усіх видів очистки і прибирання, системи і методи збирання, зберігання, видалення, знешкодження, перероблення, утилізації та захоронення, необхідну кількість збиральних машин, механізмів, устаткування й інвентарю, доцільність проектування, будівництва чи реконструкції розширення об’єктів системи санітарної очистки, їх основні параметри і розміщення, орієнтовані капіталовкладення на будівництво і придбання технічних засобів. (Державні будівельні норми ДБН Б.2.2-6:2013 «Склад та зміст схеми санітарного очищення населеного пункту», наказ Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства від 21.08.2013 №395).

Схему санітарної очистки розробляють на розрахунковий термін 25 років з виділенням першочергових (на 5 років) та довгострокових заходів.

Органи місцевого самоврядування приймають рішення про відвід земельних ділянок для розміщення відходів і будівництва об'єктів поводження з відходами.

З чого розпочати вирішення питання в громаді?

КРОК 1. Розроблення Схеми

Розробник (виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, Рада міністрів АР Крим, обласні та районні державні адміністрації) здійснює розроблення Схеми самостійно або виступає замовником розроблення Схеми на договірних засадах.

Етапи розроблення Схеми, якщо Розробник здійснює розроблення самостійно:

    • прийняття рішення про розроблення Схеми
    • складання завдання на розроблення Схеми згідно з ДБН Б.2.2-6:2013
    • формування вихідних даних на розроблення Схеми згідно з ДБН Б.2.2-6:2013
    • розроблення Схеми у складі текстових і графічних матеріалів згідно з ДБН Б.2.2-6:2013

Етапами розроблення Схеми, якщо Розробник виступає Замовником розроблення Схеми, її розроблення здійснюється суб’єктом господарювання, який має досвід роботи у сфері поводження з відходами — Виконавець, на підставі договору:

    • прийняття рішення про розроблення Схеми
    • складання завдання на розроблення Схеми 
    • формування вихідних даних на розроблення Схеми 
    • визначення Виконавця на конкурсних засадах та укладання з ним договору
    • розроблення Схеми у складі текстових і графічних матеріалів 

На етапі розроблення Схеми у складі текстових і графічних матеріалів здійснюється погодження вибору місць розміщення нових об’єктів, які заплановані Схемою:
 

• за межами населеного пункту, встановленими відповідною містобудівною документацією, - зі структурними підрозділами Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних та районних державних адміністрацій з питань містобудування та архітектури, агропромислового розвитку, екології та природних ресурсів й охорони здоров’я, на території яких планується розміщення цих об’єктів;

• у межах населеного пункту, встановлених відповідною містобудівною документацією, - з відповідними структурними підрозділами Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, виконавчих органів сільських, селищних та міських рад з питань будівництва, охорони здоров’я, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища.

Для погодження вибору місць розміщення нових об’єктів, які заплановані Схемою, подаються:
 

• перелік нових об’єктів;
• відомості про заплановане місце їх розміщення;
• стисле техніко-економічне обґрунтування доцільності розміщення цих об’єктів на обраних місцях.

КРОК 2. Погодження Схеми

Розроблена Схема погоджується із заінтересованими органами:

• якщо Схема розробляється Виконавцем, - відповідними структурними підрозділами Замовника з питань земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища, будівництва, житлово-комунального господарства, бюджету, фінансів і цін;
• територіальним органом Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів;
• територіальним органом Державної екологічної інспекції України;
• територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій.

Для погодження Схеми подаються:

• текстові матеріали Схеми на паперовому та електронному носіях;
• графічні матеріали Схеми на паперовому та електронному носіях (за наявності);
• матеріали щодо погодження вибору місць розміщення нових об’єктів, запланованих Схемою;
• матеріали щодо погодження Схеми (за наявності).

Зацікавлений орган вивчає подані Розробником або Виконавцем матеріали і не пізніше ніж протягом 10 робочих днів після їх надходження погоджує Схему або надсилає листа за підписом керівника, в якому висловлює обґрунтовані зауваження щодо неї. У разі отримання обґрунтованих зауважень Схема доопрацьовується і подається на погодження.

КРОК 3. Затвердження Схеми

Погоджена Схема оформлюється відповідним рішенням Розробника (Замовника) і оприлюднюється у засобах масової інформації протягом 5 робочих днів після її затвердження.

Строк погодження та затвердження Схеми не повинен перевищувати 3 (трьох) місяців.

Компанія «Center Ltd» є найбільшою у Західній Україні консалтинговою компанією у сфері екології, охорони праці та проектування, яка 10 років успішно об’єднує професійних експертів, проектантів, менеджерів природоохоронної діяльності, та охорони праці і має більше 2000 успішних реалізованих проектів, в тому числі 90 розроблених Схем санітарного очищення населених пунктів. Ми прагнемо надавати послуги найвищої якості.

У разі виникнення запитань щодо розробки Схеми санітарної очистки населеного пункту, просимо звертатись до Компанії «Center Ltd». Ми забезпечимо надання професійної консультації, якісне дослідження існуючого стану поводження з твердими побутовими відходами у Ваших населених пунктах та розробимо саму Схему.

Більше про послугу за посиланням: center-ltd.com.ua або за телефоном:+380 96 781 05 37.

Олег Бота, Олена Вітрак, Компанія «Центр ЛТД»

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ