«Я ще раз повторюю: не подобається Садовий – бийте, карайте, арештовуйте, але не робіть заручниками процесу львів’ян. Народ в цьому не винен, і я це говорю всім першим керівникам».
Про ситуацію зі сміттям, блокадою та планами щодо створення сміттєпереробного заводу, вчора, 30 березня, в ефірі радіо «Львівська Хвиля» на ток-шоу Андрія Великого «Наживо» розповів міський голова Львова Андрій Садовий.
Центр Львова паралізували таксисти (акція 30 березня). Вони висловили свою незгоду роботою Яндекс і Убер таксі, в тому ж числі, вони написали звернення і Вам. Яка Ваша позиція?
На сесії міської ради ми написали звернення до керівництва держави, і наша публічна позиція щодо Яндекса – ми категоричні противники, щоби компанії, які мають якісь стосунки з агресором, працювали у Львові. Стосовно Уберу, то я до кінця не можу зрозуміти, в чому є до них зауваження. Бо це американська компанія, яка є на біржі. Тут просто є певна конкуренція. Ми з дружиною в неділю поїхали у філармонію на Убері, і заплатили 19, 50 грн, а назад ми взяли таксі біля готелю «Джордж», то він з нас взяв 80 грн. В мене очі на лоба вилізли, адже ця сума занадто велика.
Багатий чоловік, то можете собі дозволити…
При чому тут це? Просто це не правильно.
Якщо вимкнути емоції, то юридично Ви або міська рада можете вплинути на діяльність Яндекса чи Убера?
Будь-які наші дії будуть порушенням чинного законодавства, тому що це не є наша компетенція, це є компетенція Державної інспекції по транспорту, яка є в підпорядкуванні Міністерства транспорту. З паном міністром ми маємо комунікацію, і я розумію, що його позиція по Яндексу є такою самою.
Ви далі вважаєте, що це був підпал на Грибовицькому сміттєзвалищі?
У серпні чи червні в інтерв’ю голова ДНС України Микола Чичоткін заявив, що це був підпал. Це мені підтвердили і працівники, і експерти. Тому що від природи не може бути такого вогнища. Завжди вогонь з’являвся влітку, ближче до серпня. Але ці загорання дуже легко гасилися, такого вогнища ніколи не було в принципі.
Хто на вашу думку зробив підпал?
Цим мають займатися правоохоронні органи.
Це не можливо. Там же немає відеокамер та сліди знищено…
Будь який злочин може бути розслідуваний, якщо є політична воля. Є агентурна робота, завжди хтось може проговоритися, є дуже багато чинників. не буду вам переказувати специфіку цієї роботи. Але я не думаю, що коли сьогодні зробити дослідження, то воно буде фаховим, і ми дізнаємось результат. Але все одно, рано чи пізно, ми дізнаємося правду.
Принцип був дуже простим: завалити Львів сміттям, щоб тоді всі говорили, що Садовий дуже поганий. Ми тоді подумали, як змінити ситуацію: ми почали наймати великі машини, зерновози та буряководи, і почали банально вивозити відходи на ті полігони, які були поруч. І ви знаєте, всі з радістю були готові приймати.
Але ця готовність приймати була 3-5 днів, потім на ці полігони приїжджали хлопці у формі, і пояснювали, що чекає керівника, власника полігону, якщо вони й надалі будуть приймати сміття зі Львова. І отак наші перевізники об’їхали всю Україну. Крайня точка – місто Покров Донецької області. Наші перевізники підписали з ними угоду до березня 2018 року.
Ви намагалися вийти на людей, які керують сміттєзвалищами… Але вони залякані правоохоронними органами чи чим?
Звичайно. Я розумію, що буде ще багато медійних приводів на цю тему, тому що для наших опонентів дуже важливо, щоб ця тема була актуальною довший час. Вони думають, що таким чином вони дійсно можуть похоронити Садового, Самопоміч. Я не заперечую.
Ви вважаєте, що львів’яни стали заручниками просто боротьби з Вами і вашою політичною силою?
Ви розумієте, Львів за ці останні роки занадто виділився на фоні України, і це також не подобається. Люди, які є при владі, вони хочуть, щоб Львів був сірим, спокійним, тихесеньким, а Львів – завжди активний. Згадайте Помаранчеву Революцію, Революцію Гідності. Якби не було Львова, це б відбулося? Тому важливо нас приспати та заспокоїти. Я ще раз повторюю: не подобається Садовий – бийте, карайте, арештовуйте, але не робіть заручниками процесу львів’ян. Народ в цьому не винен, і я це говорю всім першим керівникам.
Ви можете нам пояснити початок всієї ситуації з Грибовицьким сміттєзвалищем? ДО чого тут парламент?
Якщо ви проаналізуєте нашу українську політику, за останні 25 років, то всі депутати, партії в парламенті є в той чи інших спосіб підконтрольні. А «Самопоміч» показує свою принципову позицію, і це не подобається владі.
Ні, вона підконтрольна, але Вам, бо Ви є її очільником.
Ті, хто має владу, хотіли б, щоб вона була підконтрольна їм. І я отримував пропозиції на шкалт «Що тобі треба дати, щоб ти дав ключі від Самопомочі?».
А що можна Вам дати? Як можна підкупити Садового?
А я теж цього не знаю.
Ну Вам пропонували якусь суму, маєтки?
Ну будь-яка проблема Львова не вирішується, бо в парламенті відповідають «Ну от, «Самопоміч» не хоче голосувати!». Я їм говорю, що я є міський голова, і не маю права вмішуватися у справи Верховної Ради. В 2010-2011 році ми виконували роботи за державні кошти, по роботі доріг. До сьогодні Львів не отримав 104 млн грн. Всі міста отримали ці кошти, окрім Львова.
Це не віддав уряд Азарова і Януковича?
І ті, і ці.
Вам з владою Януковича було легше комунікувати?
Коли я спілкувався з керівниками держави, я їм чітко пояснював, чому це треба зробити і чому це вигідно. Але ніхто мені не ставив ультиматуми.
Ви можете назвати якись закон, який був ультимативно вам висловлений?
Ну, наприклад, судова реформа. Це була критична, ультимативна умова, також голосування за бюджет (2015 та 2016 роки), і низка інших законопроектів. Моя команда – прогресивні люди, які здатні самі прийняти всі необхідні рішення. Я вже втомився від цього всього. Ми працюємо публічно: збирається фракція у Верховній Раді, і аналізує той чи інший законопроект і приймає рішення. Я у Львові, але вони не можуть цього зрозуміти. Вони звикли, що має бути господар, і тепер вони пішли таким шляхом, що мене треба затиснути. Мене давлять, і це принцип бумерангу – хто його запустив, той отримає назад результат.
Кілька років тому, в цій студії ви сиділи, і співали оди Гройсману. Він тоді був мером Вінниці. І Ви розповідали, що це був один із успішних мерів, ви навіть дружили.
Коли у Верховній Раді провалили завдання по аудитору для НАБУ, Міжнародний валютний фонд дав дзвіночок: «Друзі мої, нема аудитора, нема коштів Міжнародного валютного фонду». Вони думали, що і міжнародний валютний фонд обведуть кругом пальця, а там дорослі дядьки, і з того нічого їм не вийшло.
Чому Олег Синютка може очистити місто, а ви, як мер, не можете цього зробити?
Питаннями вивезення відходів з міста займаються перевізники. І вони вивозять його тоді, коли є куди його вивезти. Якби наступного тижня зняли блокаду, відкрили б полігони у Львівській області, то перевізники ці відходи б вивезли. Ніяких машин з області ніхто не давав. Це наші львівські машини й перевізники. Якщо з понеділка знову закриють полігони, то не буде куди вивозити. Тут все просто і логічно, і навіть дитині в садочку це зрозуміло. Тому що кожного дня наша громада продукує приблизно 600 тонн відходів, і їх треба кудись вивозити.
Якщо заблоковані полігони по Україні, то куди ми маємо дівати ці відходи? Я неодноразово чітко та твердо дав зрозуміти прем’єр-міністру: друзі, не робіть речі, за які потім може бути соромно. Тому що навіть сьогодні, в цей останній тиждень дуже не просто вивозити відходи на полігони Львівської області. Тому що дуже часто людей перед тим накручували, мовляв, виходьте з протестами, блокуйте, а сьогодні, коли є вже чіткий меседж від держави, що вже треба допомогти, це важко переламати.
Учора ввечері я говорив на цю тему з прем’єр міністром, ми разом були в Києві на одній зустрічі, і я сказав, що потрібно їхнє сприяння, тому що ми за межами області, не зможемо захоронити сміття. Поки ми підійдемо до будівництва заводу, а ми його будемо будувати як мінімум 2 роки, нам треба на цей час мати гарантовану можливість відвозити відходи. Слава Богу, в Україні є сотні і сотні полігонів, і вони з радістю готові відходи приймати. Тому що ми за це платимо кошти. Тільки не створюйте проблем і не блокуйте.
А скільки є офіційних відмов від полігонів на вивіз сміття?
Ми скерували листи до всіх міст в Україні, до обласних рад і фактично 70% випадків ми отримали відмови. В багатьох областях були прийняті рішення на сесіях міських рад заборонити приймати відходи з інших областей. До речі, такі рішення по Тернопільській міській раді, Рівненській, Запорізькій, Чернігівській, Луцькій… У нас сталася техногенна біда, а інші не допомагають. Ми просили, щоб прийняли хоча б одну машину вдень, а вони категорично відмовляються нам допомагати. І дуже часто це провладні фракції ініціюють такі рішення на сесіях обласних рад.
Це моторошно, бо відбувається після Революції Гідності. Тобто підпал, блокування, тиск… А як ми будемо разом перемагати в боротьбі з ворогом? Ви ж розумієте, що ворог тільки й того хоче, щоб нас роз’єднати.
Я достатньо коректний, і ви сьогодні згадали про мої відносини із Олегом Синюткою, і я принципово не говорю про нього якісь негативні речі, тому що це є не етично. Я можу в емоціях сказати багато речей, але я не буду це коментувати, тому що ми працювали разом.
Олег Синютка мав стосунок до сміття, коли був вашим заступником?
Є міський голова, у міського голови є заступники. І є перший заступник, який координує роботу всіх інших заступників. Який, коли міського голови немає, виконує роботу міського голови. Тобто,є правила жанру. Тому не хочу заглиблюватися в цю проблематику, бо це не коректно. Дай Бог, щоб люди розуміли свою пряму відповідальність в сьогоднішньому часі.
Яке ваше бачення вирішення ситуації зі сміттям? Через 2 тижні знову буде сміттєва блокада, чи буде все добре?
Кожен день Львів продукує орієнтовно 600 тонн сміття вдень. З багатьох навколишніх сіл люди мішочками везуть сміття, і викидують у львівські баки. Куди возити сміття тим районам, які раніше возили на Збиранку? Куди возить Пустомитівський район? Яворівський? Жовківський? Кам’янко-Бузький. В них така сама критична ситуація, але якщо ми ще маємо гроші заплатити і вивозити сміття далі, то в них немає куди вивозити. Ліси в смітті. Мешканці цих сіл беруть мішечки зі сміттям, і коли добираються на роботу, викидають сміття у Львові. Якщо не буде блокади, то ми нормально будемо вивозити відходи.
Ви підете на поступки політичні заради львів’ян?
Зрадити можна раз. Зрадників не люблять, їх знищують. Я ніколи не зраджу львів’ян і своїх колег, які є сьогодні в парламенті. Львів’яни, коли голосували на останніх виборах, то вони, власне, голосували за «Самопоміч» до міської ради в тому числі. І дякуючи вибору львів’ян, ми сьогодні можемо нормально працювати.
То ми маємо чекати наступних виборів, чи як?
Ні. Візьмемо до прикладу Італію. Там була мафія, яка зажимала міста, щоб вони ставали на коліна. У нас функцію мафію виконують певні державні мужі, які думають, що Львів можна поставити на коліна. Не дочекаються!
Трамвай на проспект Вернадського. На брифінгу Ви казали, що згодом запустять трамвай. Але із ситуацією, яка в нас склалася зі сміттям, це щось із області фантастики. Чи буде держава фінансувати це?
Ми ніколи не чекали грошей від держави, і добре, що ми є партнерами Європейського банку. Новий банк, який входить в Україну, це Європейський інвестиційний банк, який дає кошти на 25 років під 1% річних. Держава Україна не має можливості робити такі запозичення, тому що не відомо, що буде через 15 років у світі. Тому це реальний проект.
Так само якби когось спитали 4 роки назад, чи буде трамвай ходити на Сихів, вам би сказали: «Та ви зійшли з розуму, це неможливо!». А це можливо. І ми, до речі, дійсно проклали 11 км трамвайної колії, це найбільше по всій Україні. До Великодня запустимо до Санта-Барбари, повністю, а з наступного року за поектом Європейського інвестиційного банку маємо починати проспект Вернацького, і він буде йти до автовокзалу, і ми дійсно маємо плани запускати там трамвайне сполучення.
А як з тою ділянкою, там же треба будинки зносити?
Там нема проблем, тому що він частково має йти по Стрийській, потім він пересікатиме вулицю Стрийську, а там є чіткі напрацювання по проекту, і я хочу дочекатися, щоб ми цей шляхопровід на княгині Ольги все-таки довели до кінця. Це буде повністю цикл: фактично з центру, Сихів, паралельно Науковій він буде йти, і замикати Княгиня Ольга. Це буде прекрасний кільцевий рух.
Коли нарешті відкриють з’їзд із Сихова на Хуторівку? Цей міст чомусь ніяк не дороблять
Я не хочу робити це терміново. Я хочу, щоб була якість. Я думаю, що ми місяць – другий та й відкриємо.
Дзвінок у студію) «ТЕЦ-2 може спалювати сміття і давати енергію Львову. Це правда?
В сьогоднішньому стані це неможливо, бо для того, щоб утилізовувати відходи, має бути дуже дороговартісне обладнання. В центрі Відня стоїть завод, який переробляє відходи, але це дуже дороге задоволення. Ціна сягає до сотень мільйонів євро. Ми цього поки що не можемо собі дозволити.
Це складна технологія, і дуже складні фільтри, але те, що ми найближчим часом починаємо проект по спалюванню відходів деревини для того, щоб опалювати наші будинки, це правда. Такий проект веде Європейський банк реконструкції та розвитку, його приблизна вартість 16 млн. Це буде на базі котельні Кінескопу, і фактично Сихівський район в найближчому майбутньому буде вже опалюватися не газом, а відходами деревини.
Коли відремонтують вулиці Антоновича і героїв УПА?
Одну з вулиць у цьому році ми зробимо, тому що нині у місті дуже непроста фінансова ситуація. В цьому році держава на нас переклала дуже багато функцій. Але в планах – відремонтувати вулицю Антоновича, героїв УПА, і Шевченка у повному обсязі. У рамках наступного року ми будемо це робити.
Щодо рекетирства на Левандівці?
Ми маємо збирати на днях серйозні збори, тут є упущення у роботі правоохоронних органів, які мають займатися агентурною роботою і не допускати таких речей.
(Дзвінок у студію) Чому досі немає сміттєпереробного заводу?
Я чув розмови, що до Львова приходили інвестори, а Садовий не дав свою частку. Але в якому місті України ці інвестори збудували завод? В жодному! Бо в Україні немає жодного такого заводу. Тому що тонна утилізованих відходів коштує орієнтовно 2,5 євро, а щоб збудувати завод, мають бути європейські ціни: від 40 до 180 євро за тонну. Тому я думаю, що Львів буде першим містом в Україні, який збудує якісний сміттєвий завод. Цей комплекс стане гордістю львів’ян.
Це правда, що деякі населені пункти вам пропонували бартер: ви допускаєте знову доїзд автобусів близько до центру, а вам відкривають сміттєзвалище. Це правда?
Були офіційні такі пропозиції, що люди писали про те, що приймуть певну кількість сміття, а за це зробіть нам на все життя проїзд через центр. Ну як я можу на це погодитися? Це буде погано для львів’ян. Гарні новини про електронний квиток: з наступного року, маю надію, містяни почнуть ним користуватися. В транспорті абсолютно не буде готівки.
А що робити з вул. Шевченка? Вона в жахливому стані.
Найстрашніша зараз вулиця Замарстинівська, від Гайдамацької до Липинського. Це просто катастрофа! Цю вулицю, саме цей кусок, в цьому році ми маємо зробити. А вул. Шевченка – в планах. В цьому році ми закінчуємо проектну частину, і ми десь приступимо. Це сотні мільйонів гривень, тому що там потрібно повністю міняти мережі комунікацій, там дуже складний процес. І ми добудуємо міст.
Вчора Олег Синютка сказав, що за два роки мала би бути Львівська північна об’їзна, то саме ця частинка об’їзної знімить сильну напругу з вул. Шевченка.
Я дуже задоволений, тому що коли Олег Михайлович пішов працювати в область, він дійсно перейняв цей досвід, який був у Львові щодо ремонту доріг, і сьогодні в області є значно краща ситуація по ремонту доріг. Це великий плюс.
Матеріал підготувала Анна Голішевська.