Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Cуспільство

Великі амбіції Львівського електротранспорту

На сьогодні однією із актуальних проблем Львова є затримки у русі електротранспорту. Люди жаліються, що часто не можуть дочекатись трамвая чи тролейбуса, звинувачуючи у всьому Львівелектротранс, мовляв, вагони та колії давні, тому й стільки поломок.

Проте не завжди виною простою трамваїв чи тролейбусів є поломки, часто трапляються ситуації, що автомобілі припарковують на колії, або ж на шляху електротранспорту відбуваються дорожньо-транспортні пригоди. Що ж відбувається у таких ситуаціях, і як їх вирішувати говорили із юрисконсультом 1 категорії ЛКП "Львівелекротранс" Бегеєм Ігорем і начальником Служби безпеки ЛКП "Львівелектротранс" Дворянином Ігорем.

В Інтернеті дуже активно обговорюють тему штрафування водіїв транспортних засобів, які здійснюють затримки в русі електротранспорту. Такі ситуації трапляються чи не щодня по кілька разів. Як можете це прокоментувати?

Я перепрошую, для уточнення – ми не штрафуємо, ми стягуємо збитки, штрафувати має право поліція.

Можете розказати як відбувається вся процедура, до прикладу в історії де трамвай змушений зупинятися, бо на його шляху ДТП.

Якщо сталося ДТП, водій транспортного засобу – трамвая чи тролейбуса, якому перешкоджають автомобілі, які вчинили ДТП, чи автомобілі, які здійснили неправильне паркування свого транспортного засобу, а саме на колії, інформує центрального диспетчера, що зупинився рух  на відповідному маршруті. Диспетчер це фіксує, після чого на місце події викликають поліцію і службу безпеки руху ЛКП «Львівелектротранс». Якщо це неправильне паркування, то складається постанова про притягнення до адміністративної відповідальності на водія транспортного засобу. Якщо це дорожньо-транспортна пригода, то складається протокол про адміністративне правопорушення винуватця ДТП. В подальшому ЛКП Львівелектротранс звертається до поліції із запитом про надання інформації. Отримавши відповідну постанову, ми звертаємося до суду. Цьому передує проведення відповідного розрахунку на підставі методичних рекомендацій щодо визначення втрат підприємств міського електричного транспорту у випадках тимчасового закриття або перешкоджання рухові трамваїв чи тролейбусів, затвердженого Наказом міністерства з питань житлово-комунального господарства України, від 31 грудня 2010 року № 490. На підставі цих методичних рекомендацій, ми проводимо розрахунок, який долучається до позовної заяви, звертаємось до суду і в судовому порядку стягуємо з винуватця затримки руху суму завданих збитків.

Якщо учасники ДТП не викликали поліцію, вони можуть заповнити європротокол?

Якщо поліцію не викликають, тобто два учасника дорожньо-транспортної пригоди погоджуються на оформлення європротоколу, тоді водій нашого транспортного засобу, повідомляє центрального диспетчера, передає йому інформацію про номерний знак транспортного засобу тощо. Також на місце пригоди виїжджає наша служба безпеки руху, яка має свої акти. Вони впорядковують всю необхідну інформацію і згодом передають її в юридичну службу.

Впродовж якого часу ви не будете звертатись до суду? Тому що ДТП можуть оформити за півгодини, можуть за 5 хвилин – схемку намалювати, а можуть стояти 4 години. Є якийсь таймінг, допустимий час затримки руху.

Станом на сьогодні ми не звертались до суду чи до винуватців ДТП про стягнення шкоди від заподіяної затримки, яка тривала менше ніж півгодини. Півгодини – зверталися, менше – не зверталися, хоча і маємо на це право.

Маєте право? Чим це регламентується?

Воно нічим не заборонено. Від чого ми відштовхуємось: якщо зупинка триває 15 хвилин, який сенс нам збирати велику кількість матеріалів, платити судовий збір у розмірі 1700 грн? Тому вирішено не подавати позови, які не перевищують, умовно кажучи, 30 хвилин.

Я уточню, для розуміння ситуації, – все залежить від того скільки вагонів зупинилося. Якщо це затримка 15 хвилин, то це може бути простій одного, максимум двох вагонів. Якщо ж затримка триває півгодини і зупинилось 10 або 20 вагонів, та ще й з різних маршрутів, то така зупинка має велике значення.

Чим регламентується ваша служба безпеку руху? Що це за структура?

Служба безпеки руху – це внутрішній структурний підрозділ ЛКП Львівелектротранс, який відповідає за безпеку руху електротранспорту у Львові загалом.

Скільки вже назбирали коштів із стягнень за ДТП та неправильні паркування?

Практика стягнення запроваджена з початку 2018 року. За останні три-чотири місяці фактично на рахунок Львівелектротранс було перераховано більше 110 тисяч гривень. Як ми вже говорили, після того як приїжджають наші ревізори, які інформують учасника ДТП про затримку руху, пропонують йому в досудовому порядку звернутися до нашого підприємства для відшкодування відповідної суми. В більшості випадків, винуватці ДТП чи неправильного паркування з’являються до ЛКП Львівелектротранс з метою врегулювання ситуації. Відповідно, для них здійснюється розрахунок витрат, виписується їм чек і вони виплачують певну суму.

Я ще хочу додати: шляхом досудового врегулювання збитків, винуватці економлять кошти, тобто сума зменшується, бо вони не сплачують судовий збір (приблизно 2000 гривень) і інші юридичні витрати.

Є конкретна сума вартості простою електротранспорту?

Фіксованої суми немає, тому що це індивідуально, в залежності від того, скільки вагонів і який період часу простояли, яка виручка була. Приблизно годинна затримки трамвая коливається від 350 до тисячі гривень за один трамвай за годину.

Ще така маленька ремарка. Наша велика амбіція зараз – це бути базовим перевізником у Львові, тому пріоритетним для нас є регулярність руху електротранспорту. Тобто, якщо ми вимушені зупинитися на 3 години, бо два автомобілі притерлися ледь-ледь бамперами один до одного і чекають поліцію, то це для нас колосальні іміджеві збитки. Люди, які стоять на зупинці за 100 метрів не розуміють чому трамвай не приїхав. Вони думають, що трамвай не приїхав, бо він знову поламався чи задимівся. Тому збір відшкодувань не є нашою самоціллю взагалі. Для нас основною ідеєю є забезпечення регулярного руху, щоб електротранспорт мав безперешкодну можливість проїхати. Що би ми хотіли донести до читачів Гал-інфо: якщо у вас сталося незначне ДТП, без потерпілих, а сума відшкодувань є незначною, то не зважаючи на те, чи ви є винуватцем чи ні – не зволікайте і викликайте єврокомісара. Якщо ви не знаєте як це зробити правильно, ви можете зателефонувати в кол-центр своєї страхової компанії, де вам нададуть рекомендації щодо того як працює єврокомісар. Це коштує 300 грн. Єврокомісар бере на себе відповідальність за правильність оформлення європротоколу. У Львові є багато таких спеціалістів, достатньо ввести запит у Google, і ви отримаєте цілий перелік тих, хто може приїхати на місце ДТП.

Давайте ще обговоримо ситуацію з пасажирами і контролерами. Як зараз здійснюється контроль квитків?

На сьогодні у нас працює близько 25 контролерів. Їхній робочий день починається приблизно о сьомій годині ранку. Вони прибувають в управління Львівелектротрансу, проходять інструктаж, ми перевіряємо їхній зовнішній вигляд, наявність усіх необхідних документів, а саме: посвідчення, картки-жетону контролера і наявність штрафних квитанцій. Також їм видається маршрутний лист – це наша службова документація, щоб ми розуміли як і де відбувався контроль. Кожна бригада контролю забезпечена боді-камерою, тобто нагрудним відеореєстратором, для того щоб фіксувати як дії наших контролерів, так і дії пасажирів. Контролер немає можливості доступу до відеореєстратора, вони всі є запароленими. Це зроблено для того, щоб коли виникають конфліктні ситуації між контролерами і пасажирами, ми завжди могли встановити об’єктивні обставини справи.

Кожного дня виписується штраф (а це в межах ста гривень) приблизно на двохсот пасажирів. За безквитковий проїзд відповідальний лише пасажир, при бажанні купити квиток у водія, він зобов’язаний, відповідно до нових правил, заходити через передні двері і безпосередньо у водія придбати квиток, який він має зразу ж закомпостувати.

До чого я веду, є багато випадків, коли пасажири нехтують обов’язком оплатити проїзд і їдуть без квитка. Коли до пасажира підходить контролер, він пояснює, що передав кошти і очікує на квиток, але це не є наша проблема, а проблема конкретного пасажира, який передав свої кошти невідомій особі і ми не відповідаємо за це. Ми здійснюємо продаж квитків у водія безпосередньо.

А коли виникають якісь технічні моменти, при використанні електронної оплати, як тоді бути?

Якщо ви скористалися QR-кодом і у вас розрядився телефон чи зник Інтернет, ми також не несемо за це відповідальності. Ви маєте розуміти скільки запасу акумулятора є у вашого телефона і розуміти, якщо вам його не вистачає на поїздку, то потрібно купити квиток у водія. Найкращий варіант – це придбати місячний абонемент, а саме – картку. Цю покупку можна здійснити на сайті, у додатку Приват24, у водія, і у точках продажу квитків.

Чи бувають ситуації, коли пасажир, який не оплатив проїзд буде правим?

Є один випадок, коли пасажир може їхати безкоштовно – коли немає можливості жодним способом, який ми надали, оплатити проїзд – у водія закінчилися квитки, ні один компостер не працює, жоден QR-код не зчитується. Лише у такому випадку ви можете їхати безкоштовно. Але це, мабуть, варіант один на мільйон.

До речі, часто люди скаржаться на компостери, до прикладу, що трапляються не чіткі відбитки. Як ви можете це пояснити?

В таких випадках коли пасажир показує квиток, а відбиток на ньому не чіткий, чи не відповідає тому, який є на компостерах у цьому транспортному засобі, контролер зобов’язаний ще раз зробити на контрольному листку відбиток саме того компостера, яким була здійснена валідація. Якщо відбиток не чіткий, тобто компостер є несправним, у такому випадку ми не штрафуємо пасажира.

Стосовно школярів, вони повинні оплачувати проїзд?

На сьогодні діє ухвала Львівської міської ради щодо безкоштовного перевезення учнів загальноосвітніх шкіл Львова, без обмеження в часі і не зважаючи на канікули. Але при наявності учнівського квитка або іншого документа, який підтверджує те що конкретний громадянин є учнем. Іншим документом є довідка з фотографією із навчального закладу.

Чи маєте якусь статистику стосовно пільговиків. Скільки людей зараз сплачує за проїзд?

Львівська міська рада, на підставі відповідної статистики, кожного року затверджує коефіцієнт співвідношення кількості безоплатно перевезених пасажирів до пасажирів, які оплачують проїзд. В 2018 році, відповідно до рішення Львівської міської ради № 25 від 12.01.18, затверджено коефіцієнт у Львівському комунальному підприємстві – 1,9. Тобто, якщо ми возимо 100 пасажирів, які оплачують проїзд, ми теоретично перевозимо 190 пільговиків, виходить, що 1/3  оплачує проїзд, а 2/3 ні.

Ще одне запитання: якщо людина не доїхала до місця призначення, вона отримає відшкодування?

ЛКП Львівелектротранс зараз напрацьовує систему відшкодувань завданих збитків пасажирам, якщо вони не доїхали до місця призначення. Але це відбувається у тому випадку, коли у затримці руху винен перевізник, тобто, коли в нас не працює мережа, зламана рейка чи зламався наш транспортний засіб. Ми ввели інтервал – 30 хвилин, бо розуміємо, якщо є поломка нашого транспортного засобу, то 30 хвилин достатньо, щоб усунути будь-які несправності: відновити мережу, полагодити рейку, або відбуксирували той самий транспортний засіб і відновити рух. Якщо за півгодини рух не відновлено, ми відшкодовуємо кошти.

Як бачимо проблеми простою електротранспорту є актуальними і потребують детального оцінення, з метою подальшого уникнення довготривалої затримки у русі трамваїв чи тролейбусів.

Маринюк Андрій, Гал-інфо.
Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ