Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Культура  |  Волинь

Застілля доби Ренесансу: показали вишуканість сільниць

Сільниці та ємності для прянощів у формі кораблів на бенкеті Карла IV (1370 р.) Les Grandes Chroniques de France BNF Français 2813, fol. 473v. Фото - Symbolon.
Сільниці та ємності для прянощів у формі кораблів на бенкеті Карла IV (1370 р.) Les Grandes Chroniques de France BNF Français 2813, fol. 473v. Фото - Symbolon.
Сільниця, 1550-1600 рр., Урбіно, Італія, Клівлендський музей мистецтв, США. Фото - Symbolon.
Сільниця, 1550-1600 рр., Урбіно, Італія, Клівлендський музей мистецтв, США. Фото - Symbolon.
Бенвенуто Челліні
Бенвенуто Челліні "Saliera", 1540-1543, Віденський музей історії мистецтв, Відень. Фото - Symbolon.
Бенвенуто Челліні
Бенвенуто Челліні "Saliera", 1540-1543, Віденський музей історії мистецтв, Відень (деталь з ємністю для перцю). Фото - Symbolon.
The Mostyn Salt, 1586-1587 рр., Музей Вікторії і Альберта, Лондон (відкрита). Фото - Symbolon.
The Mostyn Salt, 1586-1587 рр., Музей Вікторії і Альберта, Лондон (відкрита). Фото - Symbolon.
Сільниця зі сценами з Адамом, Євою і Змієм та з життя Мойсея, коло Леонарда Лімузена, 1540-1560 рр., Лувр, Париж. Фото - Symbolon.
Сільниця зі сценами з Адамом, Євою і Змієм та з життя Мойсея, коло Леонарда Лімузена, 1540-1560 рр., Лувр, Париж. Фото - Symbolon.
Слон із сільницею (Слон - Індія, четверта чверть XV століття, золоте оздоблення - Франсіско Лопез, бл. 1550, Ліссабон), Віденьский музей історії мистецтв, Відень. Фото - Symbolon.
Слон із сільницею (Слон - Індія, четверта чверть XV століття, золоте оздоблення - Франсіско Лопез, бл. 1550, Ліссабон), Віденьский музей історії мистецтв, Відень. Фото - Symbolon.
The Burghley nef (1527-1528), Париж, Музей Вікторії і Альберта, Лондон. Фото - Symbolon.
The Burghley nef (1527-1528), Париж, Музей Вікторії і Альберта, Лондон. Фото - Symbolon.
The Mostyn Salt, 1586-1587 рр., Музей Вікторії і Альберта, Лондон. Фото - Symbolon.
The Mostyn Salt, 1586-1587 рр., Музей Вікторії і Альберта, Лондон. Фото - Symbolon.
The Vyvyan Salt, 1592-1593 рр., Музей Вікторії і Альберта, Лондон. Фото - Symbolon.
The Vyvyan Salt, 1592-1593 рр., Музей Вікторії і Альберта, Лондон. Фото - Symbolon.
Бронзова позолочена сільниця, бл.1560 р, (оригінал, можл., Джироламо Кампанья), Італія, Музей Вікторії і Альберта, Лондон. Фото - Symbolon.
Бронзова позолочена сільниця, бл.1560 р, (оригінал, можл., Джироламо Кампанья), Італія, Музей Вікторії і Альберта, Лондон. Фото - Symbolon.
Сільниця, Італія, бл. 1530, Музей Вікторії і Альберта, Лондон. Фото - Symbolon.
Сільниця, Італія, бл. 1530, Музей Вікторії і Альберта, Лондон. Фото - Symbolon.
1/12
Застілля доби Ренесансу – це не тільки можливість скуштувати вишукані чи рідкісні страви, але й ціле дійство, у якому кожний предмет відіграє свою символічну роль.

Добірку опублікували  на сторінці Центру середньовічних та ранньомодерних студій Symbolon у Facebook.

Не була виключенням і сільниця. Нерідко під час бенкетів її ставили навпроти найбільш шанованих гостей або господаря дому, щоб підкреслити його високий статус. Тому не дивно, що така повсякденна річ часто набувала незвичних і розкішних форм.

При оздобленні сільниць ювеліри нерідко зверталися до «водної теми»: нам відомі численні сільнички у вигляді кораблів («nefs»), оздоблені мушлями, морськими кониками чи тематичними історіями (наприклад, про знайденого у річці Мойсея), які мали нагадати гостям про походження солі.

Мабуть, найбільш відомою сільницею доби Відродження є «Saliera» Бенвенуто Челліні, виготовлена у 1540 – 1543 рр. для Франциска І Валуа за більш ранньою восковою моделлю. За задумом Челліні, на ній було зображено зустріч моря (чоловік з тризубом) і землі (прекрасна жінка). Рука чоловіка спирається на ємність для солі, а жінки – на храм-скриньку для перця. «Сальєра» наразі зберігається у Віденському музеї історії мистецтв, звідки у 2003 році вона була вкрадена інженером, який, за його власним зізнанням, був напідпитку. Два роки потому після тривалих перемовин з викрадачем сільницю вдалось повернути до музею, де її можна побачити і сьогодні.

Нагадаємо, як повідомляло Гал-інфо, середньовічні кухарі винайшли страви, які могли не лише нагодувати поважного гостя, але розважити, здивувати, а часом і шокувати чи викликати огиду.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ