Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Cуспільство

Голова Антикорупційного бюро: перші справи можуть бути в суді цього року

Голова Національного антикорупційного бюро Артем Ситник в інтерв'ю ВВС не виключив, що його відомство може передати перші справи до суду вже цього року, але назвав малоймовірним, що до 2016 року можуть бути перші вироки.

Пан Ситник разом зі своїм заступником Гізо Углавою зараз перебуває в Лондоні, і насамперед він розповів про мету своєї поїздки туди.

Артем Ситник: Мене запросили наші британські друзі на два дні, щоб показати, як у Британії організована боротьба з корупцією. Щоб, можливо, якийсь їхній досвід ми могли почерпнути, коли будемо розбудовувати Національне антикорупційне бюро в Україні.

ВВС: Це в рамках підготовки до старту роботи бюро, яка ще не почалася?

Артем Ситник: Ми плануємо розпочати перше розслідування приблизно в жовтні 2015 року. До того часу в нас у законі передбачено, що всі співробітники Національного антикорупційного бюро призначаються на посади через відкритий конкурс.

Він проводиться безпосередньо за участі громадськості: при бюро обирається Рада громадського контролю, вона делегує трьох осіб у конкурсну комісію, і конкурсна комісія проводить відкритий конкурс.

Після того, як на ньому визначать переможців, якщо вони пройдуть спеціальну перевірку, їх призначать на відповідні посади в Антикорупційному бюро.

Для того, щоб сформувати Раду громадського контролю, також необхідно було провести конкурс. Це сталося наприкінці травня.

8 червня була сформована громадська рада. Вона делегувала нам трьох працівників і з 8 червня безперервно йде процедура відкритого конкурсу.

На сьогодні вже призначено 10 співробітників, перших переможців. І зараз основне завдання, чим і займається переважно конкурсна комісія, - це відібрати перших 100 детективів. Перші переможці будуть у серпні, потім буде проведене початкове тренування. І з цього приводу ми також плідно співпрацюємо з англійськими колегами.

Після цього тренування першого жовтня, за планом, якщо буде антикорупційний прокурор на той час призначений, ми розпочнемо розслідування.

ВВС: Тобто британські колеги будуть допомагати з тренуваннями?

Артем Ситник: І з тренуваннями також. На сьогодні за їхньої активної участі вже розроблена програма тренувань. Є фахівці з Британії, які братимуть участь у цьому тренінгу.

ВВС: Є фахівці з інших країн?

Артем Ситник: Є. Дуже багато країн Євросоюзу запропонували своїх фахівців. Це країни Прибалтики. У нас зараз постійно працює фахівець із Фінляндії, це колишній прокурор, який займався антикорупційними розслідуваннями. У нас зараз сидить фахівець із Канади, який брав участь у розбудові багатьох антикорупційних бюро в різних країнах.

Тобто є група міжнародних фахівців, які вже на сьогодні активно допомагають у створенні бюро і в розробці програми тренінгів. І, відповідно, коли будуть призначені перші переможці на посади директорів, ми розпочнемо реалізовувати цю програму, яка вже розроблена і мною затверджена.

ВВС: Коли українцям чекати на перші результати роботи Антикорупційного бюро?

Артем Ситник: Не всі українці однаково сприймають поняття результати роботи. Дехто сприймає, що це коли на когось наділи кайданки, дехто – коли починається розслідування, дехто – коли є вирок суду. Для мене особисто результати розслідування – це обвинувальний вирок суду щодо особи, яка скоїла корупційне кримінальне правопорушення. Цей вирок набрав чинності, і він виконаний в частині призначення покарання і в частині конфіскації, яка, можливо, буде застосовуватися до корупційних активів.

Я не хочу бути популістом і говорити, що одразу через 2-3 тижні будуть результати такі. Для мене результат – це вирок. От і сьогодні ми говорили з представниками NCA (Національне антикримінальне агентство. - Ред.), одна з основних правоохоронних служб Британії, у них розслідування тривають по декілька років. Антикорупційне розслідування, якщо воно стосується якоїсь антикорупційної схеми, його провести за тиждень–два практично неможливо.

Але ми розуміємо, що громадськість тисне, і ми, в принципі, будемо робити це в максимально можливі строки з дотриманням і законодавства про права людини, і взагалі процесуального законодавства.

ВВС: Нереалістично говорити, що вже цього року якісь справи будуть передані до суду?

Артем Ситник: Я не буду цього виключати. Є ж різні справи. Якщо справа стосується отримання хабара, справа одного епізоду, то її можна розслідувати достатньо швидко. І я не виключаю того, що і цього року будуть перші справи в суді. Але те, що будуть вироки в цьому році, це дуже малоймовірно.

Навіть із простими справами, потрібно щонайменше півроку, щоб вони пройшли процедури досудового розслідування, потім судовий розгляд, потім ще є апеляційний розгляд.

Починати з Google

ВВС: Розкажіть, як виглядатиме робота детективів, яких зараз набирає бюро: з чого починатимуться їхні розслідування? Скарги? Повідомлення ЗМІ? Інформація міліції чи прокуратури?

Артем Ситник: Чекати на скаргу, поки хтось заявить про скоєння кримінального правопорушення, ми, звичайно, не будемо. На мою думку, такий підхід неправильний взагалі. Це було раніше, коли слідчі сиділи і чекали, поки хтось повідомить, чи якась спецслужба принесе матеріал, і тоді слідчий порушить справу.

Два дні нам показували в Лондоні, як працюють аналітичні служби правоохоронних органів. Це дуже корисний досвід, і ми будемо намагатися його впроваджувати, щоб детектив був заточений на отримання інформації і реалізацію цієї інформації у вигляді початку розслідування.

Цю інформацію детектив, найперше, отримуватиме, обробляючи відкриті і закриті бази даних. А право доступу до закритих баз даних у нас прописане прямо в законі. І після повернення, у четвер, я підписую меморандум з міністром юстиції про те, що вони відкривають нам доступ до всіх своїх реєстрів, баз даних. Тобто до реєстру нерухомості, реєстру РАГС, і інших реєстрів, адміністратором яких є міністерство юстиції.

Перед цим ми вже підписали меморандум про співпрацю з органами державного фінансового моніторингу - також дуже велике джерело інформації. До жовтня (будуть. - Ред.) такі меморандуми з фіскальною службою, з органами МВС, з СБУ. Я повернусь, і буде оголошено тендер на закупівлю обладнання - для того, щоб закупити ІТ-структуру, отримати технічний доступ до цих баз.

У нас буде створений спеціальний підрозділ (зараз також іде конкурс на посаду керівника, майже закінчився), підрозділ аналітиків, які будуть разом з детективами обробляти інформацію з цих баз даних і починати розслідування.

ВВС: Які відкриті джерела Ви плануєте використовувати?

Артем Ситник: Той самий Google. У Лондоні в аналітика є три комп’ютери: один комп’ютер – це доступ до відкритих джерел, другий комп’ютер – доступ до закритих джерел, і один комп’ютер – це соціальні мережі. І він із використанням програмних продуктів обробляє цю інформацію і видає продукт, який дає підстави порушити кримінальну справу і розпочати розслідування.

ВВС: Чи є якісь органи державної влади, які не дуже хочуть відкривати доступ до баз? Чи є якийсь спротив?

Артем Ситник: Я не відчуваю. Чесно кажучи, я не думаю, що такий супротив буде, бо всі органи, в тому числі Національне антикорупційне бюро, під пильним оком громадськості, і, фактично, такий супротив буде означати публічний скандал. Я не думаю, що хтось на це піде і що хтось зацікавлений.

ВВС: Чи очікуєте Ви спротиву від так званої старої системи?

Артем Ситник: Звичайно, він буде. Якби не було спротиву старої системи, можливо, і не було би створене Національне антикорупційне бюро. Оскільки інституцій, які борються з корупцією в Україні, більш ніж достатньо. Я подивився структуру в Лондоні: в них набагато простіше.

Але ж ми всі бачимо, що жодних суттєвих змін не відбулося, на жаль, після революції, тому було створено Національне антикорупційне бюро.

Уже сам процес формування кадрів відбувається по-новому, і підходи в роботі будуть використовуватися зовсім інші. Запланований ще ряд візитів: в Румунію, в Литву, там дуже успішно зарекомендувала себе служба спеціальних розслідувань, аналог Національного антикорупційного бюро. Будемо вивчати цей досвід. Але весь цей досвід виходить з аналізу закритих і відкритих даних.

ВВС: Чи буде входити до Вашої компетенції розслідування підозр щодо чинного президента?

Артем Ситник: Ні, тільки президентів, повноваження яких припинено. Це у статті 216 написано. Зараз у парламенті, наскільки я пам’ятаю, на останньому засіданні, була дискусія з приводу порядку імпічменту президента. Відносно президента буде спеціальна процедура. Вона, по-перше, передбачена в Конституції, а по-друге, вона буде передбачена спеціальним законом.

Всі інші топ-чиновники, колишні президенти, прем’єр, члени уряду, службові особи першої-другої категорії - це ті суб’єкти, які підслідні Національному антикорупційному бюро.

Дублювання немає

ВВС: Чим Антикорупційне бюро відрізнятиметься у своїх функціях від міліції чи прокуратури?

Артем Ситник: Це питання задають іноземні фахівці.

Є в Кримінальному процесуальному кодексі 216 стаття, яка розмежовує підслідність між органами розслідування.

Міліція розслідує всі справи, крім тих, які відносяться до підслідності інших органів. І в подальших частинах статті 216 пояснюється, які саме справи розслідує той чи інший орган.

Коли ми розпочинаємо роботу і запускається підслідність Національного антикорупційного бюро, Генеральна прокуратура вже не зможе розслідувати провадження, які відносяться до нашої підслідності. Органи внутрішніх справ не зможуть розслідувати ці справи, бо в них своя підслідність.

Якщо буде створене Державне бюро розслідувань, проект закону про яке було схвалено в першому читанні, там також буде своя підслідність, і вона абсолютно не перетинається з підслідністю Національного антикорупційного бюро.

Ніякого дублювання немає, а цим спекулюють деякі політики, які, можливо, хочуть, щоб бюро не запрацювало. Як варіант.

ВВС: Те, що деякий час Ви будете співпрацювати з СБУ, чи не означає це, що СБУ, принаймні, в перший час, буде поза зоною уваги бюро?

Артем Ситник: Наша співпраця буде полягати в тому, що вони надаватимуть технічну підтримку. Ця співпраця більш технічна, ніж правова. Правові рішення по справах буде приймати детектив і спеціальний антикорупційний прокурор. Усе.

Не всі підрозділи можна створити за такий короткий час, ми і так намагаємося ці конкурси проводити швидко, але якісно. І ці конкурси можна подивитися в інтернеті.

Мені особисто подобається, як працює конкурсна комісія, але швидше вона працювати не може. Вони і так працюють щоденно, з ранку до вечора. А давати мені цілий рік, щоб створити повний цикл, то ніхто чекати так довго не буде. Тому ми змушені будемо в технічному плані спертися на СБУ, набрати перших детективів і під час перших розслідувань продовжити створення інших підрозділів бюро.

ВВС: Чи очікуєте Ви на якісь проблеми при передачі справ до суду?

Артем Ситник: Рішення про передачу справи до суду приймає прокурор.

Не передбачити прокурора, я вважаю, антидемократично. Думаю, що жодних проблем у цій частині не буде, бо як на бюро, так і на самому антикорупційному прокурорі - дуже велика відповідальність. На прокурорі, можливо, навіть більша.

І, як ми бачимо, останні події, які відбулися в Генеральній прокуратурі, свідчать про те, що вже ні в кого не вийде просто замовчувати якісь справи, гальмувати якесь розслідування. І ми будемо активно тиснути, коли вважатимемо, що є достатньо доказів, щоб справу передати до суду.

І в цьому нас підтримають, я вважаю, всі, і громадськість в тому числі.

ВВС: З яких сфер Ви почнете в жовтні роботу?

Артем Ситник: Я для себе визначив певні пріоритети, які повинні бути в бюро постійно.

Перше – це державні закупівлі, оскільки всі знають, які там суми відкатів і скільки бюджет втрачає за корупцією.

І ще один з головних пріоритетів – судова гілка влади. Те, що відбувається в судах, на жаль, взагалі не свідчить про те, що у нас існує судова влада як незалежна окрема гілка влади. Вона настільки вражена корупцією, особливо вищі суди, що там треба проводити дуже активне очищення від корупціонерів. І найголовніше, що будь-який продукт, який буде виробляти Національне антикорупційне бюро, потраплятиме в суд, і суд буде ухвалювати остаточне рішення. Зрозуміло, що суддя буде і під тиском громадянського суспільства, і ми будемо пильнувати.

Я планую створити один відділ детективів виключно по судовій гілці влади.

Пишуть депутати

ВВС: Чи є якісь запобіжні механізми, система стримувань і противаг, яка не дозволить перетворити бюро на політичний інструмент?

Артем Ситник: Що стосується запобіжних механізмів, то в бюро їх два, на мою думку.

Перший – це безпосередня участь громадськості. Оскільки Рада громадського контролю делегує трьох осіб у конкурсну комісію і двох осіб у дисциплінарну комісію при бюро.

Фактично, вона затверджує звіт антикорупційного бюро, який подається кожні півроку. І вона має певні повноваження, щоб принаймні публічно підняти питання, що щось десь не так відбувається в бюро. І це дуже суттєвий важіль, оскільки у нас рівень громадянського суспільства такий, що зараз так просто нікого вже не обманеш.

Другий – щоб у бюро не було корупційних ризиків, мною передбачено в структурі створення управління внутрішнього контролю зі своїми детективами, своєю ІТ-структурою, яка буде контролювати і моніторити.

У цього підрозділу буде дві функції: по-перше, не дай Бог, якщо буде скоєне правопорушення працівником Антикорупційного бюро, розслідувати це правопорушення.

І другий напрямок роботи – це моніторинг життя наших чиновників. Не дай Бог, хтось придбає майно (чи його близькі родичі), і вони не зможуть пояснити, негайно будуть прийняті відповідні рішення щодо цього працівника. Дуже ефективно ця система працює в Британії.

І ми ці методики також будемо застосовувати у нас.

ВВС: Чи вже хтось намагався запропонувати Вам хабар?

Артем Ситник: Слава Богу, ні. Мені не подобається, що окремі народні депутати або якісь там люди, чиновники, пишуть свої рекомендації мені на якихось людей. Я їх передаю на конкурсну комісію, але це, фактично, вже перший мінус для кандидата.

Я себе не включаю в конкурсну комісію, хоча заборони прямої немає. Давати хабар мені за якісь кадрові питання просто немає сенсу, тому ніхто нічого не пропонував. І я впевнений, що конкурсній комісії також.

Якщо подивитися відео, як проходить конкурс, то там справді приймаються рішення, щоб визначити найкращого кандидата.

ВВС: А які політичні сили, які депутати дають рекомендації?

Артем Ситник: Я не пам’ятаю. Один, здається, був лист депутата. А так - переважно громадські організації, які себе позиціонують як борців із корупцією. Але знову ж таки, певні принципи, даючи такі рекомендації, порушують.

З Артемом Ситником спілкувалася Дар'я Тарадай.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ