У серпні 2017 року Львівська міська рада затвердила збільшення тарифів на вивезення сміття. Згідно з рішенням виконкому, тарифи на вивезення сміття для населення збільшили до 719-803 грн за тонну.
Ціна залежить від перевізника, який працює у тому чи іншому районі. Відтак, найнижча вартість вивозу сміття є у ЛКП «Львівспецкомунтранс» (719,9 грн за тонну). Вартість вивезення ТПВ приватними компаніями «Грінера» та «ДВ-Екосвіт» відрізняється приблизно на одну гривню (803,7 грн та 802 грн, відповідно).
У зв’язку із закриттям Грибовицького сміттєзвалища з червня 2016 року перевізникам, що збирають ТПВ з міста Львова додатково відшкодовують витрати за вивезення сміття на інші полігони. При цьому розрахункова відстань для відшкодування береться фактична відстань до полігону, зменшена на 12 км (відстань до ЛКП «Збиранка»). Згідно рішенням виконкому ЛМР від 21 червня 2016 року № 455, вартість додаткового кілометра вивезення ТПВ власним транспортом (сміттєвозами) становить від 10 до 12 гривень. При використанні орендованого авто тоннажністю більше 10 т. вартість 1 додаткового кілометра складає 15 гривень.
Компанія «ДВ-Екосвіт» вивозить сміття старенькими ГАЗ-3307. Ці вантажівки не лише збирають сміття з майданчиків а й вивозять до місця захоронення. Однак, у зв’язку і з тим, що контролю за раціональним використанням коштів не має, ця компанія-перевізник ТПВ, возить до Борислава долаючи 196 км зазвичай по 2 тонни сміття, а у Дрогобич на відстань 202 км вже їздять МАНи, щоправда частенько недовантажені. Порахувати суму збитків для бюджету дуже просто: за 10 днів серпня 2017 року підприємство здійснило 16 ходок в Дрогобич (196 км х 11,16 грн. тариф) і вивезло 88,56 тонн сміття. Отже, за додатковий пробіг підприємство отримало 35 тис. грн. і за захоронення і збір сміття 71 тис. грн.
88 тонн сміття можна вивезти по 10-20 тонн за щонайбільше 8 ходок, отже розтрата державних коштів становить 17,500 тис. грн. за 10 днів по одному підприємству лише в напрямку Борислава.
У Дрогобич на відстань 202 км 288,74 тонн сміття також можна вивезти не за 56358 грн., а за 36 тис. грн. Висновок, найменший перевізник ТПВ за десять дніврозтратив 37 тис. 500 грн!!!
Щоб зрозуміти ціну питання зазначимо, що у листопаді 2017 року ТОВ «Грінера» вивозить від 14 до 23 тонн сміття за одну ходку, долаючи відстань від 1282 км до 2160 км, орендованими автомобілями (тобто по 15 грн. за 1 км). При цьому у серпні 2017 року ця компанія зазвичай вивозила сміття на полігони Львівської області.
Загалом, якщо у липні-вересні 2017 року підприємства перевізники ТПВ вивозили сміття здебільшого на полігони Львівської області, то у жовтні-грудні 2017 року лише «ДВ-Екосвіт» вивозить сміття для захоронення виключно у Львівській області, ТзОВ «Спецавтотранс-Львів» окрім терен області вивозить сміття ще у Вінницьку область, Грінера і КП «Львівспецкомунтранс» виключно за межами області, АВЕ і ТОВ «Санком-Львів» порівну по області і по всій Україні. Така тенденція свідчить, що полігони Львівської області не в змозі безболісно приймати все сміття зі Львова і питання сміттєзвалищ щороку буде лише загострюватися.
Найделікатніше питання щодо кількості сміття, яке продукує місто Львів щоденно. Маємо відповідь від Львівської міської ради про кількість сміття вивезеного за 2016 рік і відповідь від Львівської обласної державної адміністрації про щомісячну кількість сміття з липня по грудень 2017 року. Відповідно до цих документів, у липні 2017 року облдержадміністрація вивезла 17569,37 тонни сміття – 566,75 тонни щоденно, серпні – 22332,03 – 720,4 тонни щоденно, вересні – 21444,63 – 714,82 тонни щоденно, жовтні 19529,66 – 629,98 тонни щоденно, листопаді – 20757,73 – 691,92 тонни щоденно, грудні – 19466,79 - 627,96 тонни щоденно. В середньому за період з липня по грудень 2017 року обласна державна адміністрація показує 658,63 тонни сміття щоденно. Місто ж за 2016 рік вивезло 218344,285 тонн сміття, тобто 598,20 тонн щоденно.
Отже, риторика обласної державної адміністрації про те, що Львівська міська рада щоденно завищувала кількість сміття не відповідає дійсності. Але те, що хаотична, неконтрольована система відшкодування коштів підприємствам перевізникам ТПВ, запроваджена містом в період після Грибовицької трагедії успішно працює й надалі є беззаперечним фактом. Так само як і горе-перевізники, які звикли з часів так званої «сміттєвої блокади» радувати жителів України смердючими сюрпризами зі Львова.
ГО «Розвиток Громади» має сподівання, що наше розслідування щодо зважування львівського сміття, механізму відшкодування коштів та їх раціонального використання, стане у пригоді посадовцям обласної державної адміністрації і буде вагомим приводом для запровадження обіцяних докорінних змін у цій сфері львівської господарки.
ГО «Розвиток Громади»