Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Політика

Конституційна реформа: децентралізація навпаки і «придністровізація» Донбасу

Внесений президентом та схвалений Конституційним судом законопроект щодо змін до конституції має низку суттєвих вад. Дві основні з них – методологічні. Перша – порушення самої логіки реформування місцевого самоврядування. Друга – недоречна спроба розв’язати в межах децентралізації проблему Донбасу. Таку думку у коментарі «Гал-інфо» висловив директор Центру досліджень проблем громадянського суспільства Віталій Кулик.
фото з job-sbu.org

«Перша вада – це порушення логіки, закладеної в концепцію реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні», – зазначив експерт.

За його словами, концепція реформи встановлювала чіткий алгоритм та послідовність її проведення. Передбачалося, що на першому етапі громади одержать право контролювати владу та брати участь у проведенні управлінських рішень. На другому етапі на місця будуть передані ресурси для забезпечення цих рішень. Врешті, на третьому етапі буде проведено зміни до конституції та передано повноваження.

«А в нас чомусь пішли шляхом надання повноважень, а потім два роки будемо наповнювати законодавство різними актами, які мають привести у відповідність до тих повноважень усю систему. Таким чином, перевернули піраміду», – зазначив Віталій Кулик.

На його думку, таке порушення логіки призведе до появи в законодавстві білих плям і лакун.

«Утвориться законодавчий вакуум. Деякі положення конституції фактично матимуть декларативний характер і не будуть працювати, оскільки не матимуть законодавчого забезпечення», – виніс вирок експерт.

Віталій Кулик зазначив, що програє від цього звичайний громадянин, який залишиться незахищеним перед лицем чиновницької сваволі.

«Зокрема, хто буде захищати інтереси громадянина в конфлікті з місцевою владою? Прокуратура більше немає реального нагляду за цим. У липні цю функцію забрано. Безкоштовної правової допомоги як системи також немає. Префекти або держадміністрації не мають інструментарію для втручання в цивільні і господарські процеси. Ми стикнемося з великою кількістю й інших випадків, коли громадянин виявиться незахищеним з усіх точок зору супроти сваволі місцевого чиновника. Це є наслідок проведення швидкої необдуманої реформи», – сказав експерт.

Ще однією вадою, яка може перекреслити децентралізацію, є наявність у проекті змін до конституції положення про особливості місцевого самоврядування на окупованих теренах Донбасу.

«У проекті закону прописано так званий особливий статус для окупованої частини Донбасу . Цей статус передбачений, хоч і поширюються спекулятивні заяви, що це загальна фраза, яка нічого не означає», – висловив переконання директор ЦДПГС.

За його словами, дане питання стосується не децентралізації, а проблеми стратегії відносин України з Росією.

«На даний момент ми взяли нав’язаний нам із Москви алгоритм і фактично діємо за цією схемою. Ми ухвалюємо закон, який передбачає широку асиметричну автономію для так званих окремих районів Луганської і Донецької областей. Я переконаний, що ми закладаємо міну сповільненої дії. Своїми руками проводимо «придністровізацію» Донбасу», – сказав Віталій Кулик.

Експерт наголосив, що поквапне ухвалення пропонованих змін без широкого обговорення спричинить збурення суспільства.

«Я переконаний, що це питання має бути вирішене шляхом політичного діалогу та консенсусу. Цей пункт мав би розглядатися окремо від децентралізації й прийматися чи відкидатися після широкого громадського обговорення», – зазначив науковець.

Віталій Кулик висловив сумнів, що законопроект зможе набрати в парламенті 300 голосів.

«Я маю великі сумніви, що це треба робити зараз і в такому варіанті. Я вважаю, що варто відмовитися від цього проекту та розглянути інші варіанти», – сказав експерт.  

В той же час він підкреслив, що вважає недоречним запровадження мораторію на конституційні зміни загалом.

«Говорити про зупинення конституційного процесу, який є нашим зобов’язанням як у рамках переговорного процесу з заходом, так і в рамках мінських домовленостей, неможливо. Проблема в тому, що ми надто багато взяли на себе зобов’язань. Ми надто багато документів некритично підписували», – резюмував Віталій Кулик.

Розмову вів Сергій Стуканов. 

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ