Одне з гострих питань, яке жваво обговорювали на одній з панельних дискусій форуму місцевого самоврядування – це реформа врядування та фінанси органів місцевого самоврядування. Про це повідомили 11 червня Гал-інфо у пресслужбі ЛМР.
Питання наповнення бюджетів органів місцевого самоврядування, необхідність врегулювання питання з перерозподілом ПДФО, недостатність державних субвенцій активно обговорювали під час II панельної дискусії VIII Всеукраїнського форуму місцевого самоврядування. Зокрема про те, з якими фінансовими труднощами зіткнувся Львів, та якими бачить шляхи вирішення доповів Олег Іщук, член Асоціації фінансистів України, директор департаменту фінансової політики ЛМР.
Під час форуму місцевого самоврядування обговорили результати децентралізації
"Найперше хочу нагадати, що кожне засідання форуму місцевого самоврядування має позитивні наслідки. Ми перші підняли питання, щоб кошти бюджету розвитку обслуговувалися у державних банках. І впродовж останніх 4 років так все працює.
На мою думку, активний розвиток місцевого самоврядування розпочався 5 років тому, коли почалася бюджетна реформа. Однак держава почала делегувати на місцеві ради свої повноваження по видатках без відповідного дофінансування. Це видатки на освіту, пільговий проїзд громадян, спортивні установи та ін. А це колосальні суми коштів, які міста могли вкладати у розвиток інфраструктури.
Також гостро стоїть питання з податками, які почали у нас забирати – акциз від продажу тютюну, алкоголю та ін. Відповідно такі речі йдуть у мінус бюджетній реформі.
Що потрібно робити? На мою думку, треба таки прийняти закон про службу в органах місцевого самоврядування. Верховна Рада його прийняла, але президент наклав вето. Та цей закон має багато прогресивних положень, я би сказав навіть революційних, які є важливими для органів місцевого самоврядування.
Також необхідно удосконалити механізм наповнення бюджетів. Адже, до прикладу, у зв’язку з карантинними обмеженнями, не всі бюджети були виконанні щодо дохідної частини, а казначейство все одно забирає реверсну дотацію у повному обсязі, не дивлячись на наповнення бюджету. А це потрібно робити пропорційно до доходів.
Ще одне питання, яке негативно впливає на бюджет, це те, що через різницю у тарифах наших комунальних підприємств, щоб забезпечити їхню діяльність, місто повинне їх дофінансовувати. Скажімо, "Львівводоканал", "Львівтеплоенерго", які є 100% комунальними підприємствами, однак свої тарифи, свою фінансову діяльність мають погоджувати з Антимонопольним комітетом.
Щодо ПДФО, тут важливо прописати у Господарському кодексі, що певний об’єкт має місце розташування. Про що мова? У нас 4 обласні лікарні, які розташовані і функціонують у м. Львові, зареєструвалися у селах, і платять податок туди. І такі випадки є в інших містах.
Також дивує, чому державна субвенція, наприклад, на ремонт дороги в місті, спочатку надходить в область, і лише потім ці кошти потрапляють у місто. Чому не напряму?
Як бачимо, питань багато, їх треба вирішувати на законодавчому рівні, щоб органи місцевого самоврядування мали належні фінансові ресурси", - доповів Олег Іщук.
Реформа децентралізації є однією з найуспішніших, - Дмитро Разумков
Зі свого боку, присутня онлайн аналітик у сфері місцевих фінансів Асоціації міст України Тетяна Полійчук, наголосила на підтримці двох законопроєктів щодо сплати податків за місцем фактичної діяльності підприємства, та необхідності збільшення зарахування частки ПДФО до місцевих бюджетів.
"Важливі законопроєкти, які були розглянуті на форумі, зараз корелюються зі загальнодержавною програмою щодо розвитку місцевих бюджетів. Відзначу, що 2021 рік став, нарешті, відправною точкою в цьому питанні - уряд подав бюджетну декларацію, яка зараз на розгляді в бюджетному комітеті.
На 2022-2024 роки заплановано посилення та зміцнення фінансової спроможності місцевого самоврядування та місцевих бюджетів загалом. Однак, крім концептуальних напрямків місцевого розвитку, важливо бачити практичні кроки. Ми раді, що депутатський корпус дослухається до потреб громади й ініціює відповідні законодавчі ініціативи.
Щороку ми на засіданні з фінансистами звертали увагу щодо несправедливого порядку зарахування ПДФО. Тому рішенням правління ми підтвердили підтримку двох законопроєктів щодо сплати податків за місцем фактичної діяльності підприємства. Наступним кроком ми вбачаємо збільшення зарахування частки ПДФО до місцевих бюджетів та їх фінансової підтримки.
Хочу додати, що зараз Міністерство розвитку громад та територій піднімається питання затвердження необхідності методики оцінювання фінансової спроможності громад. Ми вважаємо, що така методика має бути послідовною та впроваджуватись у життя лише після того як громади отримають належний фінансовий ресурс на виконання всіх власних та делегованих повноважень", - пояснила Тетяна Полійчук.