Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Cуспільство

Об'єднавчий Собор: думки експертів

Вже скоро в Україні у церкві Святої Софії відбудеться Об’єднавчий собор. Це ключова подія для нашої держави на шляху до отримання Томосу. На соборі буде проголошено утворення єдиної православної церкви України та обрано її настоятеля.

Нагадаємо, нещодавно УПЦ МП заявила, що не братиме участі в соборі. Ми запитали експертів про наслідки відмови Московського патріархату, можливі конфлікти в релігійному полі та майбутні результати Об’єднавчого собору.

Український політолог Любомир Скочиляс впевнений, що відсутність УПЦ МП на Об’єднавчому соборі не стане перешкодою:

«Позиція Московського патріархату, звичайно, ускладнює і вносить ложку дьогтю в бочку меду, але вона не зможе суттєво вплинути на завершення цього процесу. Об’єднавчий собор відбудеться найближчим часом і нам офіційно буде проголошено про створення єдиної церкви».

Пан Любомир також вважає, що певний час після Собору існуватиме проблема двох православних церков в Україні, які протистоятимуть одна одній.

«Одна апелюватиме до Константинополького патріархату, а інша до Московського. І це, власне, буде збурювати релігійну і політичну ситуацію, яка, на жаль, не вирішиться якось одномоментно, і доводиться сподіватися хіба що на довготривалу перспективу, яка багато в чому буде залежати від внутрішньополітичної ситуації і відносин України з Росією», - зазначив він в ексклюзивному коментарі Гал-Інфо.

Схожої думки стосовно відмови Московського патріархату від участі в соборі дотримується політолог Володимир Фесенко. Він говорить, що хоч і УПЦ МП як патріархат не буде на Об’єднавчому соборі, зате окремі ієрархи та священники можуть взяти участь і поступово, крок за кроком будуть приєднуватись до помісної церкви України.

Аналогічно висловився політолог та соціолог Віктор Небоженко: «Нічого страшного у відмові Московського патріархату брати участь у Об’єднавчому соборі нема. Це багато в чому тиск руки Адміністрації Президента, а не небажання духовенства Московського патріархату об’єднуватись. Не буде трагедії, якщо Єдина церква утвориться без УПЦ МП. Через місяць-два розпочнеться процес приєднання МП до Єдиної церкви. Поступово священики і цілі єпархії будуть переходити на сторону автокефалії. Це неминуче»

Крім того, Володимир Фесенко висловився і про імовірні конфлікти на релігійному ґрунті: «На сьогодні підстав для релігійної війни немає. Є несприйняття Московським патріархатом ідеї автокефалії, яку надаватиме Константинопольський Вселенський Патріарх. Нічого страшного, хай не сприймають. Ніхто Московський патріархат не заборонить, може змінитися лише назва, але вони повинні визнати Єдину церкву. Це суперечки в релігійній та ідеологічній сфері, а не війна. Якщо ми будемо використовувати термін «війна»,  то гратимемо на користь російській пропаганді. Немає жодний підстав чи проявів, щоб використовувати цей термін. Є і буде лише протистояння релігійне, канонічне та ідеологічне».

На противагу цій позиці, український перекладач та політик Володимир Цибулько висловив наступне: «Щодо можливих конфліктів у суспільстві, то релігійні війни вже є. Християнство в першу чергу смирення та згода, пошук ціннісних речей, які здатні людей об'єднувати, а не роз'єднювати. Той хто робить ставку на консервацію російської релігійної присутності в Україні, програє».

Також у коментарі Гал-Інфо пан Володимир зачепив тему долі УПЦ МП після об’єднання українських церков на Соборі. «Утворення Єдиної православної церкви не передбачає існування паралельної церкви Московського патріархату. Додаткової структури для УПЦ МП не буде. Об'єднавчий собор означає розширення Вселенської церкви. А на полі, де діє Вселесенська церква може діяти лише РПЦ, а не УПЦ МП, яка не має в світі жодного свого приходу. Вона лише філіал Московської церкви. Тобто логічно, що після собору УПЦ МП мають перейменувати себе в Російську православну церкву».

Олег Соскін, економіст та політолог, вважає, що УПЦ МП не зможе перейменувати, оскільки вже є проект закону про реєстрацію релігійних громад. На його думку, у законі треба більш чітко прописати умови реєстрації.  Це дасть можливість очистити релігійне поле від різних сект та іноземних церков, які здійснюють диверсійну діяльність під виглядом релігійних організацій. Олег Соскін так само поділився своїм баченням подій після Об’єднавчого собору. «Думаю, зараз єпархії МП будуть переходити під омофор Єдиної церкви. Так як це заявив Вінницький єпископ. Десь 80% єпископів УПЦ МП готові перейти під опіку Константинополя. Після цього будуть передані монастирі і буде відновлена історична, релігійна та церковна справедливість. Ніякого розколу чи війни не буде. А якщо хтось буде «випендрюватись», то треба забрати українське громадянство, як забрали у Саакашвілі. І нічого не трапиться. «Пошли вон, туда, в Москву!» От і все. Одразу все заспокоїться і стане на свої місця. Будемо мати єдину церкву і зробимо те, що в Польщі».

Протилежної думки дотримується Андрій Юраш, політолог та релігієзнавець. Він не бачить проблеми в існуванні двох православних церков і розглядає варіант паралельного існування української та російської церков. «Я думаю, що це дуже добра схема, коли є плюралістична церква. Коли кожен має свідомий вибір: чи буде в помісній церкви, яка утвориться,  чи в структурі Московського Патріархату, яка продовжить існування. Соціологія нас переконує, що немає 100-відсоткового сприйняття будь-якої ідеї в політичному і релігійному контексті. Є абсолютна більшість, яка підтримує києвоцентричну церковну юрисдикцію і є певний відсоток, які категорично проти. Відповідно в цьому контексті держава буде гарантувати право як одній, так і другій частині українського соціуму –  тим, хто хоче помісності і тим хто – ні реалізувати свої релігійні права. Тобто зміст процесу (Об’єднавчого собору) не в тому, щоб всіх зігнати, зібрати, з’єднати і заборонити когось, а в тому, щоб одночасно реалізувати два завдання. Одне з яких об’єднати тих, хто хоче києвоцентричної православної церкви і сприяти цій майбутній церкви в отриманні канонічності та легітимного статусу. Є 16-19 % людей, які хочуть бути в російській церкві і вона буде збережена. Це мільйони людей. Тобто паралельно будуть існувати дві церкви. Ми сподіваємось і віримо, що більшість громад визнають підпорядкованість українській церкві, а решта спільнот зможуть продовжити своє існування в рамках російської структури». - розповів експерт Гал-Інфо.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ