Протягом останніх років однією із найболючіших проблем Львівщини залишається катастрофічний стан доріг. Хто найбільше винен у такій ситуації, і що слід насамперед зробити, щоб львівські дороги стали кращими? Обговорити ці питання погодилися кандидати у депутати від партії «Наш край» до Львівської обласної ради: колишній голова Державної служби автомобільних доріг України, директор УТДГ «Граніт», Герой України Іван Вужинський та громадський активіст із Самбірщини Володимир Виноградський.
– На початку жовтня Львівська ОДА домоглася звільнення начальника Служби автомобільних доріг у Львівській області Юрія Лазаренка, якого звинуватили в неефективному управлінні, грубих порушеннях під час ремонту доріг, саботажі. Відомо також, що за фактами зловживань у Службі автодоріг області правоохоронні органи зареєстрували кілька кримінальних проваджень. Водночас чимало експертів однією з головних причин поганих доріг на Львівщині називають саме регулярні «дорожні» зловживання та корупцію. Власне, попередники Лазаренка, як правило, звільнялися з посад з аналогічних причин. Але віз і нині там?
Іван Вужинський:
– Начальник Служби автодоріг області був звільнений за поданням губернатора Львівщини Олега Синютки. Щодо інформації про зловживання, відкриття кримінальних проваджень, яка з’явилася в ЗМІ без жодної конкретики, то тут спочатку мають сказати своє слово слідчі органи. Тоді можна буде щось коментувати.
Загалом же проблема поганих доріг на Львіщині набагато ширша. Потрібно враховувати, зокрема, те, що мережа доріг в Львівській області більша, ніж у сусідніх областях. Йдеться про 8 400 км доріг, які необхідно утримувати. Із них приблизно 2000 км доріг – це дороги державного значення.
Ще один чинник – це велика кількість гірських доріг, утримувати, ремонтувати які удвічі складніше. Ситуацію ускладнює й те, що наші основні дороги будувалися в 50-60 роках. На сьогоднішні навантаження, транспортний потік (що збільшився в три-чотири рази) вони не розраховані. Водночас навантаження, обсяги перевезень продовжують зростати. Перш за все через те, що Львівщина є прикордонною територією.
Проблема поганих доріг пов’язана також з недостатнім обсягом фінансування, відсутністю належного контролю за ремонтом доріг, порушеннями при проведенні тендерів на дорожні ремонти, з розкраданнями і не ефективним використанням бюджетних коштів.
Взяти до прикладу ситуацію з фінансуванням. Цього року з бюджету області на дороги загалом було виділено 164 млн грн. Укравтодор, наскільки мені відомо, виділив на Львівщину близько 350 млн грн. Кошти нібито немалі. Однак фахівці вам скажуть, що на нашу сітку автомобільних доріг (для того, щоб ми її утримували в належному стані, щоб робили поточний та капітальний ремонти за новими технологіями, розбудовували дороги) в рік потрібно 1,3-1,5 млрд грн.
Володимир Виноградський:
– Як на мене, проблема бездоріжжя у Львівській області – це насамперед проблема систематичного розкрадання бюджетних коштів. Змінити цю ситуацію можна лише зламавши нинішню корупційну систему. Однак робити цього нинішня влада не поспішає. З тієї причини, що погані дороги стали для чиновників-корупціонерів стабільним джерелом доходів. Засипаючи асфальт у сніг і бруд, вони гарантовано отримують розбиту дорогу вже до кінця наступного сезону. А це значить – нові замовлення, нове паразитування на бюджетних ресурсах.
Паразитують, зловживають чиновники по-різному. На ремонт доріг Самбірському району в цьому році Львівська ОДА виділила близько 10 мільйонів гривен. У свою чергу голова райадміністрації значну частину цих коштів спрямував на ремонт доріг в своє рідне село Дубляни – зробив під’їзд до села з одного боку, з іншого. Значні кошти були також виділені на дорожній ремонт в селі Ралівка. Йдеться про рідне село заступника керівника району. Це при тому, що в районі є набагато проблемніші ділянки доріг. Особливо у напрямках до віддалених від райцентру сіл, у які через катастрофічний стан доріг перестали їздити автобуси.
Губернатор Львівщини Олег Синютка, як відомо, останнім часом дуже активно добивається, аби частина автомобільних доріг загального користування була передана зі сфери управління Укравтодору в підпорядкування Львівській ОДА. Що Ви думаєте про цю ідею, пропозицію? За яких обставин її реалізація може бути успішною і проблеми з неналежним обслуговуванням та ремонтом львівських доріг почнуть вирішуватися?
Іван Вужинський:
– Я підтримую цю ідею, оскільки така передача повноважень перш за все дасть можливість ефективніше використовувати кошти на утримання, ремонт, розбудову доріг, що у свою чергу дозволить поліпшить їх транспортно-експлуатаційний стан, прискорить розвиток мережі автомобільних доріг.
Думаю, що реформування системи управління автомобільними дорогами – передача мережі автодоріг місцевого значення в підпорядкування органам місцевого самоврядування відбудеться в результаті реформи децентралізації влади. За Державною службою автомобільних доріг України залишаться лише дороги державного значення.
Львівській області, яка першою почала відпрацьовувати механізм передачі управління дорогами місцевого значення місцевим органам влади, вже найближчим часом доведеться створювати структуру, яка прийме та буде утримувати близько 6,5 тисяч кілометрів автомобільних доріг місцевого значення.
Володимир Виноградський:
– До проблеми поганих доріг потрібно підходити системно: вишукувати гроші на їх утримання, ремонт і розірвати порочне коло тих, хто роками у цій сфері зловживає.
Львівщина, як відомо, стоїть на найвищому рівні корупції в плані реконструкції, ремонту та будівництва доріг. Правоохоронні органи протягом останніх років порушили низку карних справ, відкрили ряд кримінальних проваджень про розбазарювання, розкрадання грошей посадовцями дорожніх служб, місцевими чиновниками. Разом з тим ні одного посадовця, чиновника-корупціонера не посадили. Якщо така ситуація збережеться і надалі, то передача мережі автодоріг місцевого значення в підпорядкування органам місцевого самоврядування нічого не змінить.
Іван Вужинський:
– Для того, щоб запобігти зловживанням, які процвітали раніше, одних каральних заходів недостатньо. Обов’язково має бути вирішене питання із створенням в області потужної незалежної лабораторії, у якій працюватимуть кваліфіковані інженери і яка буде контролювати якість всіх робіт по ремонту доріг.
Зловживання найчастіше стаються під час поточних ямкових ремонтів. Це може бути завищення цін на такий ремонт, використання асфальту, якість якого не відповідає всім необхідним нормам, порушення технології робіт. Щоб цьому запобігти, контролюючих та правоохоронних органів не потрібно. У першу чергу повинна функціонувати незалежна від служби лабораторія.
Побутує, до речі, думка, що перевірити відремонтовано дорогу складно. Насправді це не так. Є кількість зафіксованих ям, є матеріали, які були витрачені на ремонт, є кошторис. Але дуже багато залежить від того, як і ким проводяться такі перевірки.
Тому обов’язково потрібно буде розділити повноваження. Щоб не було так, як сьогодні, коли все замикається на одну структуру. Ситуація виглядає більш ніж дивно. Служба автомобільних доріг, на балансі якої є дороги, сама визначає, які дороги ремонтувати, сама проводить тендери, укладає угоди з підрядниками на виконання робіт, а опісля – сама і контролює якість дорожнього ремонту, сама ж і приймає дороги в експлуатацію. Тендери ж на ремонт доріг повинні бути прозорими, з дотриманням усіх тендерних процедур.
Володимир Виноградський:
– Громадськість має бути поінформована про те, скільки коштів надходять до держбюджету з кишень водії, і яка частина з них витрачається на будівництво і ремонт дорожнього полотна. Йдеться про мільярдні суми, які дуже часто витрачаються не за призначення. Хоча той же дорожній збір, який входить в вартість палива на АЗС, повинен йти виключно на ремонт доріг.
Володіючи такою інформацією, громадяни свої права будуть відстоювати активніше. Зловживань в дорожній галузі стане менше.
Прес-служба ЛОО ПП «Наш край»