Уже минув рік, як школи з невеликими перервами на офлайн навчання, працюють віддалено. Нещодавно Гал-інфо поспілкувалося з керівником Департаменту освіти та науки Львівської ОДА Олегом Паскою про те, яка ситуація з дистанційним навчанням зараз.
Яка ситуація з підключенням шкіл до інтернету зараз?
Ще станом на грудень 2019 року всі школи на Львівщині були підключені до інтернету. Інша справа - це його швидкість. Також могли не всі корпуси може покривати інтернет. Але загалом ситуація не така вже погана.
Як скоро учні молодших класів зможуть вчитися офлайн?
Досвід показав, що молодші класи треба вчити офлайн. Навіть попри те, що ми у червоній зоні, тільки середній і старшій школі рекомендовано перейти на віддалене навчання, а про молодші класи не згадується. Проте у Львові зараз і молодші класи вчаться вдома, бо дуже складна ситуація у місті, і важко сказати, коли вона закінчиться, але по області у деяких навчальних закладах початкова школа вчиться очно.
Чи слідкують за якістю дистанційного навчання?
За тим, як проходить навчання має слідкувати директор, це його відповідальність у першу чергу. У нас ще є Державна служба якості освіти, яка контролює освітні процеси.
Наскільки доступне дистанційне навчання?
Є проблема з малозабезпеченими сім'ями, особливо у сільських населених пунктах. Учителі виходять із ситуації як можуть, індивідуально займаються з дітьми чи через месенджери надсилають завдання або навіть телефоном проводять уроки. Звичайно це не та якість навчання, яку ми б хотіли мати, це дуже енергозатратна і часто мало ефективна робота, але це краще, ніж нічого. Поки що мусимо виходити якось з цієї ситуації, але загалом навчання стало якіснішими, бо проводиться навчання для вчителів.
Чи вплине те, що випускники вчилися онлайн, на результати ЗНО?
Я не думаю, що дистанційне навчання суттєво вплине на результати ЗНО, бо віддалене навчання дає можливість приділити більше часу предметам, діти мають більше часу на консультації та підготовку.
Чи зменшують кількість уроків під час дистанційного навчання?
Дистанційне навчання дає більше навантаження і на вчителя і на учня. Учитель мусить більше готуватися, пристосовувати урок до нового формату. Крім цього, зараз є санітарні норми, і вони настільки обмежили урок, що якщо проводити його відповідно до норм, то у нас фактично зупинився б навчальний процес. (для учнів 1 класу – не більше 10 хвилин; для учнів 2-4 класів – не більше 15 хвилин; для учнів 5-7 класів – не більше 20 хвилин; для учнів 8-9 класів – 20-25 хвилин; для учнів 10-11 (12) класів на 1-й годині занять – до 30 хвилин, на 2-й годині занять – 20 хвилин; - ред.) Але це проблема, яку потрібно вирішувати на рівні держави. Ми подавали пропозиції до групової програми для базової школи, але на жаль мало з них були враховані, тому що з точки зору Львівщини це виглядає одним чином, а в середньому по Україні ситуації трохи інша і треба це пристосовувати. Хоча я думаю, що до наших пропозицій ще повернуться, бо сам час їх вимагає. Ми, до речі, пропонували збільшити профілізацію середньої освіти й дати самим школам більше поле для маневрів, більшу автономію. Ми пропонували вилучити деякі предмети, наприклад здоров’язбереження, бо на уроках хімії, фізики біології, захисту України є інформація, яка дублює цей предмет. Ми вважаємо, що це зайве навантаження.
Наскільки правомірно скасовувати ДПА?
Як на мене, скасовувати ДПА - це не правильно. ЗНО ми не можемо скасувати, бо це нівелює систему вступу, а ДПА треба проводити, щоб ми бачили об'єктивний рівень шкільних знань, щоб ми могли оцінити наскільки ефективним було змішане навчання. Це питання моніторингу. Я думаю, що ДПА потрібно запровадити у форматі ЗНО. Зрозуміло, що не у 4 класі, бо це малі діти, а для 9 класу це зробити цілком можливо. Діти будуть більше готові до ЗНО у 11 класі, це зменшить стрес, також це буде об'єктивний зріз того, що відбувалося в освіті. Якби ДПА було у формі ЗНО можливо його б так просто і не скасовували 2 роки поспіль.
Чи закуповують нове обладнання для шкіл на карантині?
Попри карантин ми оновлюємо устаткування в школах. Не так давно закупили обладнання для кабінетів фізики, біології, географії й математики. Придбали 44 таких кабінети. Перелік шкіл був визначений відповідно до критеріїв Міністерства освіти й науки, наш додатковий критерій - це середній бал ЗНО у цих школах. Школи отримали ті кабінети, які вони хотіли. Я нещодавно був в декількох школах, і можу сказати, що вчителі й учні задоволенні. Нове обладнання це дає можливість для більш якісного навчання.
Олеся Філоненко