Бенчмаркінг (з англійської Benchmarking - «цільовий орієнтир») — це тип аналізу, при якому менш успішна компанія орієнтується на показники більш успішної.
Вибирається організація або фірма, яка в тій же галузі показує більш серйозні показники. Мета аналізу — регулярно аналізувати всі сфери, де компанія з меншими показниками може і хоче розвиватися. Ще бенчмаркінг називають маркетинговою розвідкою.
Кому потрібен бенчмаркінг
У процесу зрозуміле завдання — встановити орієнтир з високою планкою, по можливості застосувати його для власного розвитку. З цієї причини він підходить різним учасникам ринку:
- Новачкам, які тільки представили продукцію. Регулярний аналіз роботи іншої компанії допоможе не загубитися в нових умовах.
- Фірмам, які опинилися в кризі. Особливо ефективний бенчмаркінг, коли в тих же кризових умовах одна компанія сильно знизила показники, а друга їх утримує або підвищує. Тоді компанії, що відстає, корисно зрозуміти, які її помилки, чого не вистачає для успішної роботи.
- Компаніям з давно назріваючим завданням оптимізації. Оскільки за допомогою бенчмаркінгу порівнюють послуги, продукцію, цільову політику, особливості роботи компаній, фірмовий стиль і якість обслуговування, підтягнути можна всі сфери роботи.
- Організаціям, які виходять на конкурентний ринок. Це актуально для тих же інтернет-магазинів, яких зараз неймовірна кількість. Чим вище рівень конкуренції, тим швидше треба зрозуміти, як виживають при складних умовах успішні компанії.
Проведення аналізу за принципом орієнтації на більш сильного конкурента можливо і в межах однієї компанії, якщо це складна структура, де один відділ або департамент випереджає інші за показниками. Але для порівняння необхідні схожі або суміжні напрямки або можливість розкласти відділи на показники одного профілю.
Спільний бенчмаркінг: особливості
Є кілька видів бенчмаркінгу, один з них — спільний. Він має на увазі, що аналіз ведеться двома компаніями-партнерами з суміжними напрямками діяльності. Якщо партнерам є чим поділитися, вони укладають спеціальний договір, обговорюють всі деталі. Це зручний формат взаємодопомоги, при правильному підході дає відчутний результат. Але експерти не рекомендують орієнтуватися виключно на цей аналіз. До нього непогано додати вивчення конкурентів, які посіли топові місця в необхідній ніші по всьому світу — тобто ключових лідерів сфери.
Витрати на проведення бенчмаркінгу можуть бути колосальними і невеликими — все залежить від обраних методів роботи. Але очевидно одне: при правильному виборі стратегії результат буде — він точно виправдає вкладення.