«Популісти та демагоги» чи «сприяють реформуванню країни»? «Залежні від олігархів» чи «боряться з корупцією»? «Досвідчені політики» чи «нові обличчя»? Аби з’ясувати, яким є сприйняття політичних сил серед українців Соціологічна агенція «Фама» провела дослідження іміджу політичних партій, результати якого було презентовано 23 червня у Києві.
352 політичні партії зареєстровано в Україні. Це більше, ніж найширша лінійка найбільш вживаних товарів на полицях українських супермаркетів. Як зазначив один із спікерів заходу Євген Магда «Україна змінила ярмо однопартійності на плацебо багатопартійності».
Політичні сили, які конкурують за лояльність електорату, розуміють, що у постмодерному суспільстві специфіка політичної діяльності полягає у тому, що символи та образи стають більш впливовими, ніж факти та правда. Та в силу конкуренції різних типів дискурсів образ політичних партій, який позиціонується самими ж партіями може сприйматись виборцями по-іншому. Що ж насправді думають українці про політичні партії?» (візуалізація іміджів політичних партій – у прикріпленій інфографіці).
«Надзвичайно цікаве дослідження, яке демонструє блиск і кризу української політичної системи, яка за кількісними показниками переважає межі здорового глузду, але за якісною - не дотягує. Дослідження – дзеркало, яке демонструє, що не так. Партійним будівничим варто з ним ознайомитись», - Євген Магда, спікер презентації, політолог.
Батьківщина є однією з найбільш згадуваних політичних сил (як у позитивній, так і негативній конотації), назвали цю партію більше половини опитаних – 66,2%. Розділяють погляди партії «Батьківщина» 11,1% українців (серед усіх опитаних). Імідж політичної партії «Батьківщина» є суперечливим та містить у своїй структурі як умовно позитивні складові, так і умовно негативні складові. Найбільшу частку (19,4%) у структурі іміджу Батьківщини становить досвідченість її політиків, дещо менше у відсотковому відношенні, але вагомо у структурі іміджу є невиправдані надії та популізм (10,5%) , наявність сильного лідера (10,3%) та професійної команди (7,5%). Решта складових іміджу становлять менше 7% кожна у загальній структурі.
Блок Петра Порошенка «Солідарність» є найбільш згадуваною політичною силою з-поміж інших: 80,1% опитаних віднесли БПП хоча б в одну із запропонованих категорій. Структуру іміджу партії становлять твердження із переважно умовно негативною конотацією: невиправдані надії (25,4%), залежність від олігархів та захист їхніх інтересів (16,2%), популізм та демагогія (14,2%). Серед тверджень із позитивною конотацією – досвідченість політиків (11,1%) і наявність сильного лідера (5,5%). Лише 0,9% у структурі іміджу партії становить твердження про те, що БПП захищає інтереси простих людей і 4,1% - що політична сила сприяє відновленню миру у країні. Окрім того лише 6,1% опитаних вказали, що розділяють ідеї та погляди БПП.
Відповідно до отриманих результатів дослідження згадують Громадянську позицію Анатолія Гриценка 22,1% опитаних, що є одним із найнижчих показників серед вказаних партій. Проте, 10,6% у структурі рейтингу іміджу партії становить те, що партії притаманні нові конструктивні ідеї щодо розвитку країни. Формують імідж партії складові із умовно позитивною конотацією: так, найбільш вагомими його складовими є досвідченість її політиків (11,7%), сприяння реформуванню країни (8,8%) та потенціал навести в ній лад (9,5%), захист інтересів простих людей (7,6%) і сприяння відновленню миру в країні (8,1%).
Партію «За життя!» у своїх відповідях згадали 26,0% опитаних. Ідеї та погляди партії «За життя!» розділяють 4,5% опитаних. «Нові обличчя» в українській політиці становить 11,0% у структурі іміджу партії «За життя!»; 9,8% - притаманність їм нових, конструктивних ідей щодо розвитку України; 8,5% - захист інтересів простих людей; 7,6% - наявність сильного авторитетного лідера.
Частка згадувань Народного фронту серед усіх опитаних 34,7%, натомість погляди Народного фронту поділяють 0,9% опитаних, що є низьким показником зважаючи на те, що на попередніх виборах партія отримала найбільше голосів виборців. Політичний образ Народного фронту сформовано за чотирма ключовими ознаками, частка яких становить ¾ від усіх запропонованих характеристик: невиправдані надії становлять 27,4% у структурі іміджу партії, досвідчені політики, що були при владі – 20,5%, популізм та демагогія – 18,0%, залежність від олігархів та захист їхніх інтересів – 12,5%.
Про партію Об’єднання «Самопоміч» говорять 38,4% опитаних. Відсотковий розподіл структури іміджу Об’єднання «Самопоміч» є найбільш рівномірним серед основних показників, що її формує. Для Об’єднання «Самопоміч» домінантними складовими політичного іміджу є професійна, компетентна команда партії, яка становить 10,5% у структурі іміджу партії; сприяння реформуванню країни – 10,4%, захист інтересів простих людей – 9,8%, нові обличчя із не заплямованою репутацією – 8,7%, боротьба з корупцією, здатність навести лад у країні – по 8,0%, сильний та авторитетний лідер – 7,8%. Невелику частку у структурі іміджу становлять твердження щодо залежності партії від олігархів (2,3%) та схильність до популізму (2,5%).
Структура політичного іміджу Опозиційного блоку на чверть (26,3%) складається із тверджень щодо відстоювання партією інтересів Росії. 12,6% представництва іміджевих складників становить залежність від олігархів та відстоювання їхніх інтересів; 11,6% - досвідченість політиків, 8,0% - схильність до популізму та демагогії. Незважаючи на умовно негативну конотацію характеристик, що формують імідж Опозиційного блоку, лише 0,5% вважає партію непрохідною до парламенту. Також політична сила є третьою у рейтингу найчастіше згадуваних партій (60,5%), оскільки поступається лише Батьківщині і Блоку Петра Порошенка «Солідарність».
Політичний імідж Радикальної партії Олега Ляшка на чверть складається із популізму та демагогії (22,8%). Серед інших «інгредієнтів» - захист інтересів простих людей (9,2%), наявність сильного авторитетного лідера (8,5%), здатність навести порядок в країні (7,0%), нові конструктивні ідеї щодо розвитку країни (6,8%). Частка респондентів, які назвали Радикальну партію Олега Ляшка становить 49,3%.
Рух нових сил згадується респондентами вдвічі частіше (50,4%), ніж Свобода (25,0%), яка була представлена у парламенті. Також 2,4% опитаних вказали цю політичну силу як таку, ідеї та погляди якої вони розділяють. Відповідно до отриманих результатів, у структурі іміджу Руху нових сил суттєво домінує твердження про нетутешність партії (46,8%). Решта показників становлять у структурі менше 7%: досвідченість політиків (6,9%), незаплямованість репутації (5,8%), схильність до популізму (4,9%).
Як зазначалось, партію «Свобода» називають 25,0% учасників опитування, а 3,2% опитаних зазначають, що погляди та ідеї партії є близькими для них. Домінантним елементом у іміджі Свободи є досвідченість (14%), «непогана, але непрохідна» (11,1%), популізм (8,1%), невиправдання надій (7,5%), сильний лідер (7,4%).
Українське об’єднання патріотів «УКРОП» обговорюють 15,6% респондентів, а розділяють їхні погляди 1,0% українців. На 1/5 структура іміджу цієї політичної партії складається з «непрохідні до парламенту» (18,6%), на 12,2% «нові обличчям в політиці», на 9,2% - сприяння відновленню миру в країні, на 8,4% - захист інтересів олігархів, на 7,6% - популізм, чужі, нетутешні у політиці (7,7%).
Про дослідження
За результатами дослідження, проведеного у листопаді-грудні 2016 року було визначено 17 різних характеристик політичних партій, що формують імідж політичних партій (респондентам у формі відкритого запитання було запропоновано охарактеризувати політичні партії або зазначити свої асоціації стосовно політичних сил). Наступним етапом, що тривав у квітні-травні 2017 року було визначити перелік партій, яким різною мірою притаманні ці 17 зазначених характеристик (респонденти могли до кожного твердження назвати необмежену кількість політичних сил, або ж жодної з них).