Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Політика

Реформування місцевого самоврядування можливе лише з внесенням відповідних змін у Конституацію

фото - Сергій Бобра, Гал-Інфо
фото - Сергій Бобра, Гал-Інфо
фото - Сергій Бобра, Гал-Інфо
фото - Сергій Бобра, Гал-Інфо
фото - Сергій Бобра, Гал-Інфо
фото - Сергій Бобра, Гал-Інфо
фото - Сергій Бобра, Гал-Інфо
фото - Сергій Бобра, Гал-Інфо
фото - Сергій Бобра, Гал-Інфо
фото - Сергій Бобра, Гал-Інфо
фото - Сергій Бобра, Гал-Інфо
фото - Сергій Бобра, Гал-Інфо
1/6
В рамках реформи децентралізації у Львівській області вже утворено 15 об'єднаних територіальних громад. Це трохи більше третини від необхідної кількості, затверджених розпорядженням Кабінету Міністрів України два місяці тому.

В інших областях України цей процес теж стартував і деякі з них можуть похвалитись кращими результатами як, наприклад, Хмельницька та Чернівецька області, де план по утворенню територіальних громад виконано більш ніж на 40%. Громади цих областей отримали значні фінансові ресурси від держави та міжнародних організацій. Але впровадження реформи децентралізації та її успішне закінчення можливе лише за умови внесення відповідних змін до Конституції.

Для роз'яснення в регіонах необхідності проведення реформи децентралізації група народних депутатів, серед яких: Ганна Гопко (позафракційна), Остап Єднак (позафракційний), Ірина Луценко (БПП), Вікторія Пташник (позафракційна), Павло Кишкар (позафракційний), Альона Шкрум (Всеукраїнське об'єднання «Батьківщина»), Віктор Кривенко (позафракційний) розпочали Всеукраїнську інформаційну кампанію «Посли Реформ». Її підтримали: Програма розвитку ООН в Україні (ПРООН), Міжнародний Фонд «Відродження», Інститут громадянського суспільства, Реанімаційний Пакет Реформ (РПР). В рамках організованих заходів, які стартували в Ужгороді та відбудуться у 20 обласних та районних центрах, народні депутати та експерти нададуть відповіді на запитання щодо доцільності реформування місцевого самоврядування, наведуть успішні приклади об'єднання громад та підкажуть, що робити в тих чи інших ситуаціях, коли є певні суперечності в законодавстві, розкажуть про можливість реального впливу кожного українця на розвиток рідного міста чи села після завершення децентралізації та внесення змін до Конституції.

В першу чергу, децентралізація надасть можливість невеликим населеним пунктам об'єднатись та створити велику спроможну громаду. Відповідно до запропонованих Конституційних змін, саме громада стане базовим рівнем територіального устрою, на другому рівні - район, та третьому - регіон (область). Важливо підкреслити, що в процесі об'єднання громад, села не зникнуть і не об'єднаються між собою. Об'єднуються лише органи управління цими селами. Тобто, один орган управління буде на 7-10 сіл. Це значно скоротить витрати на утримання сільських рад та їх працівників, адже зараз у невеликих селах 90% бюджетних коштів йде виключно на утримання апарату ради. В центрі об'єднаної громади будуть знаходитись всі державні органи: пенсійний фонд, органи реєстрації, фонд соціального захисту населення та інші. Такі громади отримають від держави значні фінансові ресурси на виконання повноважень у сфері освіти, медицини - такі ж, як зараз мають міста обласного значення. Пропонується спрямовувати до місцевих бюджетів до 60% податку на доходи фізичних осіб, 10% податку на прибуток підприємств, частково - екологічний податок, 100% земельного податку та податку з нерухомості.

По-друге, внесення змін до Конституції в частині децентралізації дозволить встановити європейську систему управління, де громадяни будуть отримувати всі послуги (субсидії, паспорт, виписки, довідки та ін.) там, де проживають - у громаді. Всі послуги стануть більш наближеними до місця проживання. Середня відстань від населеного пункту до центру громади, де можна буде отримати всі послуги,

зменшиться після реформи майже на третину - з 25 км до 11 км. Саме цей аспект і відповідає головному завданню децентралізації - зменшення дистанції між громадянином та органом, який має повноваження.

По-третє, громади зможуть самостійно встановлювати місцеві податки і збори, таким чином отримати фінансову незалежність від району та держави. Громади отримають також право розпоряджатися землею на всій своїй території, у тому числі за межами населених пунктів. В таких умовах кожна територіальна громада (місто, село, селище) будуть зацікавлені в тому, аби створювались робочі місця і, відповідно, сплачувалось більше податків.

Крім того, після внесення змін до Конституції громадам буде гарантовано Основним законом фінансове забезпечення всіх повноважень місцевого самоврядування, зокрема шляхом надання громадам частки загальнонаціональних податків. В державну скарбницю будуть йти лише ті кошти, що необхідні для виконання державних функцій. Це є головною відмінністю від нині діючої фіскальної системи.

По-четверте, об'єднання фінансових, майнових та інтелектуальних ресурсів дозволить громаді покращити інфраструктуру населених пунктів (дороги, водопостачання, освітлення тощо) та підвищити якість медичних, освітніх та інших послуг. Села, міста, райони та області будуть наділені виключними повноваженнями за принципом субсидіарності - тобто більшість повноважень будуть у громаді, і тільки частина буде передана на рівень району та області.

Місцеву владу на рівні району та області будуть представляти не призначені Президентом та Урядом голови адміністрацій, а обрані у громадах керівники.

Держава також забезпечить контроль за діяльністю місцевої влади, зокрема через впровадження посад префектів. Саме на них буде покладено функції нагляду за дотриманням Конституції і законів органами місцевого самоврядування. Проте префектів позбавлять прав, які до сьогодні мають голови місцевих державних адміністрацій, а саме - права втручатись у діяльність органів місцевого самоврядування та розподіляти бюджетні кошти. Державні функції будуть відділені від функцій місцевого самоврядування.

На жаль сьогодні противники розвитку, які не бажають впровадження ефективної системи управління в Україні створюють багато міфів та вигадок. Зокрема існує міф, що у процесі децентралізації будуть закриватися школи. Проте у процесі децентралізації буде створена ефективна система освіти, яка орієнтована на якісне навчання. В Україні має бути відкрито більше дитячих садочків, щоб малі діти мали можливість відвідувати садочки недалеко від будинку. А дорослі учні шкільним автобусом будуть доїжджати до школи, де є кваліфіковані вчителі, якісна освіта, добрі класи. І після реформи, місцева влада незалежно від Уряду зможе самостійно побудувати таку систему освіти.

Також існує міф, що потрібно буде далеко їздити за довідками. Проте після реформи довідок взагалі стане менше, оскільки буде запроваджена система, за якої органи влади зможуть обмінюватися інформацією без участі громадян - тобто, якщо потрібно буде довідку про склад сім'ї, то ця інформація буде у реєстрі ради і не потрібно буде їхати робити виписку. Крім цього, більшість державних органів (пенсійний фонд, податкова, відділ соціального захисту) відкриють свої представництва у центрі громади, а не у районі, як зараз.

Від успішного розвитку найменшої адміністративної одиниці - громади залежатиме ефективний розвиток регіонів та всієї України. Завдяки реформі децентралізації буде створено фундамент для ефективної системи самоврядування, який сприятиме поверненню влади на місця, дозволить органам місцевого самоврядування якісно і відповідально виконувати свої функції та повноваження, а громадянам - впливати на владу, якій вони довірятимуть.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ